- Domů
- Výchova dítěte
- Rodič v práci a výchova dítěte
- Návrat do práce s dítětem - letité dilema v novém světle
Návrat do práce s dítětem - letité dilema v novém světle
Autor/ka: Mgr. et Mgr. Pavla Koucká
Datum publikace: 31. 05. 2018, Aktualizováno: 09. 06. 2025
Česká republika je unikátní v možnostech volby délky rodičovské dovolené, což je skvělé, pokud matka chce a může zůstat doma do tří let věku dítěte. Zároveň to však z hlediska vývoje dítěte nebývá nutné. Pracovat může i máma kojence, pokud její pracovní nasazení není velké.
Obsah článku:
- Dvouletí do školky?
- Šťastná máma - šťastné dítě
- Není školka jako školka
- Řešení - částečné úvazky a možnost volby
Pracovat lze i s miminkem. Problémem je jen množství práce. Od zaměstnaných matek často slýchám:
„Vstávám v šest a do půlnoci se nezastavím. Přitom mám pocit, že nic nedělám pořádně."
„Vím, že se dětem nevěnuju dostatečně, manžela vyloženě zanedbávám a v práci jen trnu, kdy udělám z únavy nějaký větší průšvih."
„Čas na sebe? O tom si můžu nechat jen zdát."
Matky na rodičovské „dovolené“ bývají traumatizované opačným způsobem:
„Ničí mě ta rutina, potřebuju nějaké výzvy."
„Je to dlouhý a moje pracovní sebevědomí klesá. Bojím se, že si pak nenajdu práci."
„Můj obor se vyvíjí a já z toho vypadávám. Čím dýl budu doma, tím horší bude návrat."
Vidět zažité klišé, že ženy jsou, nehledě na okolnosti, vždy nespokojené, by byla chyba. Většina by byla spokojená s odpovídajícím množstvím práce. Matky často potřebují, chtějí či dokonce touží pracovat, ovšem nikoli na plný úvazek. Studie i praxe ukazují, že ve věku zhruba do jednoho roku dítěte by pracovní nasazení primární pečující osoby (tedy většinou matky) nemělo překročit zhruba čtvrt úvazek, u matek batolat půl úvazek.
Zde jsou možnosti, které v našem státě máme, naopak velmi omezené. Nabídka zkrácených úvazků je stále malá|1| a i když zákon uvádí, že zaměstnavatel je povinen těhotné ženě či rodiči pečujícímu o dítě mladší patnácti let|2| na jeho žádost úvazek zkrátit, v praxi se tak děje velmi zřídka. Částečně proto, že se zaměstnavatelé ze zmíněné povinnosti vyvlíknou s poukazem na „vážné provozní důvody", částečně proto, že zaměstnanci ani nevěří, že by mohli být vyslyšeni a žádost nepodají.
Dvouletí do školky?
Jde o emočně vypjaté téma, v němž se mísí rovina psychologická, politická, sociologická i kulturní. Významná je též naše historická zkušenost a genderová problematika. Coby psycholožka se budu soustředit zejména na psychologické hledisko.
Proti docházce dvouletých dětí do školky se obvykle objevují argumenty typu:
-
absolutně nejdůležitější v tomto období je bezpečná vazba mezi mámou a dítětem,
-
malé dvouleté dítě například vnímá sebe a mámu jako „jednu bytost a neumí se od mámy oddělit,
-
předčasným umisťováním do mateřských škol rodiče riskují, že jejich děti budou agresivní, neklidné, budou mít poruchy chování, spánku, alergie, ekzémy.
Z výzkumných studií ale nic takového nevyplývá. Jde o smyšlenky autorů, matení a strašení veřejnosti. Máma je pro dvouleté děti samozřejmě důležitá a měla by s nimi trávit dost času. Není však nutné, aby s dítětem byla neustále. Dokonce lze říci, že pro sociální zrání dítěte je zdravé, má-li možnost trávit nějaký čas i bez matky, v přítomnosti jiné blízké osoby (otec, prarodiče, starší sourozenci, tety/strýcové či učitelky/učitelé). Zdravá je také možnost trávit čas s jinými dětmi.
Sociální hra – hra „na něco" (na rodinu, na učitele a žáka...) sice nabývá na významu až po třetím roce života, starší batolata však již velmi ráda pozorují při takové hře větší děti, a některá se do ní ráda nechají zatáhnout. Děti s takovýmto tréninkem sociálních schopností si pak lépe zvykají na školku, lépe se zařazují do kolektivu a více si užívají společnost jiných dětí.
Zákonem č. 178/2016 Sb., ze dne 20. dubna 2016, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, je s účinností od 1. 9. 2016 stanoveno, že se předškolní vzdělávání organizuje pro děti ve věku zpravidla od 3 do 6 let, nejdříve však od 2 let. Dítě mladší 3 let nemá na přijetí do mateřské školy právní nárok.
Vzdělávání dětí mladších tří let ve školkách podrobně rozebírá tento materiál MŠMT: https://msmt.gov.cz/file/52421/
Šťastná máma - šťastné dítě
V naší společnosti stále existuje jakýsi „kult mateřství", kdy jsou matky uctívané a v péči o malé děti považované za nenahraditelné. Někomu to může lichotit, většina žen se tímto společenským nastavením cítí emocionálně vydíraná a uvězněná v roli stoprocentní matky. Není pak optimální ani pro ně, ani pro ostatní zúčastněné, především děti a jejich otce.
Spokojenost matky totiž ovlivňuje spokojenost celé rodiny. Dítě v žádném případě nevnímá sebe a matku jako jednu bytost. Přesto jsou na sebe intenzivně emočně napojeni. Není-li šťastné dítě, není šťastná matka a není-li šťastná matka, není šťastné ani dítě. Těžko se může radovat i otec, když po návratu z práce nachází doma frustrovanou ženu a uplakané dítě. Pokud nám jde o blaho dětí a rodin, je nutné vzít v úvahu, jak se cítí matky.
Skutečnost, že matkám práce chybí, by byla překvapivá, pokud bychom dívkám odmala říkali, že úlohou ženy je pečovat o děti, manžela a o domácnost. Pozorovaly by své matky, jak jsou v této roli spokojené, jak je pramenem jejich životního štěstí.
Jenže dnešní matky byly vychovávány v emancipované mladé dámy, oceňované za studijní a později pracovní úspěchy. Roky se dřely na škole, roky v zaměstnání. Věnovaly svému povolání mnoho přesčasů a také velkou část své osobnosti. V zaměstnání navazovaly vztahy, přemýšlely o něm, stalo se jim často i koníčkem. Není divu, že jim pak na mateřské a rodičovské dovolené něco chybí. Pokud nejsou se svou profesí a kolegy v kontaktu, stěžují si často na nedostatek intelektuální činnosti i sociálních kontaktů. Postupně se přidává obava, že doma krní, jejich obor se vyvíjí a ony ztrácejí přehled i kontakty. Nastupuje strach, že po rodičovské neseženou práci. Čím déle jsou tyto ženy doma, tím frustrovanější se cítí.
Do mé poradny přicházejí s úzkostmi, smutkem a obavami. Argumenty okolí, že si „neměly dítě pořizovat, když chtějí raději pracovat!“ jejich psychickému stavu vůbec nepomáhá, naopak je velmi nefér. To, že se nechtějí věnovat svým dětem dvacet čtyři hodin denně, sedm dní v týdnu, neznamená, že je nemají rády. Děti jsou pro ně bezpochyby hodnotou číslo jedna, pouze jí nechtějí obětovat všechny ostatní.
Otázky k řešení jsou pak dvě: jak velké pracovní nasazení si matka chce a může si dovolit, a kdo a jak pečuje o dítě v době její nepřítomnosti. Může to být otec či další příbuzní, ale třeba i chůva. Čím je dítě vyspělejší, tím více můžeme uvažovat o nějakém kolektivním zařízení.
Související články na portálu Šance Dětem:
Není školka jako školka
Movitější rodiny mohou pro své dvouleté dítě klidně platit chůvu či je dát do soukromé školky, matky samoživitelky či rodiny s nižšími příjmy a více dětmi si to však dovolit nemohou. Stát by proto měl nějakým způsobem zajistit finančně dostupnou péči o dvouleté děti.
Prozatím se nabízejí následující možnosti:
-
Běžné školky: dítě může být přijato do školky od dvou let věku, ale právní nárok má až od tří let věku. Přijetí dítěte mladšího tří let závisí na možnostech a ochotě dané školky.
-
(Mikro)jesle: kvalifikovaná chůva pečuje o děti od šesti měsíců do čtyř let, v péči má přitom maximálně čtyři děti. Zřizovatelem mikrojeslí může být obec, zaměstnavatel nebo rodič, který v nich může pečovat o maximálně dvě vlastní děti. Pokud je zřizovatelem někdo jiný než obec, musí být obec partnerem projektu. Jedná se o službu neziskového charakteru.
-
Dětské skupiny: Definované v (Zzákonu č. 247/2014 Sb., o poskytování služby péče o dítě v dětské skupině). Zajišťují péči o děti od jednoho roku až do zahájení povinné školní docházky. V jedné skupině může být maximálně dvacet čtyři dětí, většinou se však jedná o skupiny do dvanácti dětí (§7 odst. 6). Na každých šest dětí do počtu dvanáct dětí připadá alespoň jedna pečující osoba, do dvaceti čtyř dětí pak tři osoby. Nejčastěji je zřizovatelem zaměstnavatel, ale mohou to být i další subjekty, viz §3 odst 2.
-
Sousedské dětské skupiny: možné od 1.5. 2025. Principem služby je možnost poskytovat péči také v obydlí profesionální pečující osoby (sousedskou dětskou skupinu je možné zřídit i v jiných vhodných prostorách). Je zde kladen důraz na dětem přirozené a známé prostředí v menším kolektivu o maximálně čtyř dětech, včetně těch vlastních. Podrobněji v článku: "Sousedské dětské skupiny".
-
Dětský klub / mateřské centrum: placené služby, kvalita poskytovaných služeb a jejích dostupnost se liší v závislosti na místě a čase.
Dostupnost služeb je tak často stále problematická.
Řešení - částečné úvazky a možnost volby
Slaďování rodinného a pracovního života nemá jedno optimální řešení pro všechny. Každá rodina je jiná, každá matka i otec mají jiné možnosti a jiné preference; každé dítě má své konkrétní potřeby, jež se s věkem mění.
Na věku záleží
Těhotenství: Na mateřskou se u nás nastupuje standardně šest až osm týdnů před termínem porodu. Umenšit pracovní nasazení by však bylo často záhodno již na počátku těhotenství, kdy ženy pociťují velkou únavu. Dítě je sice ještě maličké, ale tělo se fyziologicky i anatomicky mění. Některé ženy pak také trpí těhotenskými nevolnostmi. V druhém trimestru únava a posléze i nevolnosti ustupují a žena se může vrátit klidně i k plnému pracovnímu nasazení, podle toho, jak se cítí. Poslední trimestr bývá opět náročnější.
0–3 měsíce: Během porodu a následujících dnů je lepší se práci nevěnovat vůbec. A pak podle toho, jak to žena cítí. Technicky vzato lze s malými miminky pracovat poměrně dobře, protože tráví ještě hodně času spánkem. Doporučuji však na toto období nic neslibovat, obzvláště jde-li o vaše první dítě. Přeci jen nevíte dopředu, jaký bude porod, jak budete prožívat šestinedělí či jak vám půjde kojení. Dopřejte si také prostor pro vnímání miminka. Je voňavé a krásné a je škoda si nedopřát ty dlouhé chvíle, kdy na ně třeba jen hledíte, houpáte je v náruči a nic nemusíte.
3–6 měsíců: Odlepit oči od dítěte už trochu jde a snadnější je se od něj i nakrátko vzdálit. Hlídání se zatím obvykle obejde bez protestů, dítě ještě nemá výraznou obavu z matčiny nepřítomnosti.
6–12 měsíců: Starší kojenci nesou matčinu nepřítomnost obvykle špatně. Pokud chcete pracovat, nejlépe se to daří, hlídá-li dítě osoba, na níž je dobře zvyklé. Někdy však i u ní může při vašem odchodu plakat.
1–2 roky: Vazba k dalším osobám se posiluje a hlídání bývá snazší.
2–3 roky: Dvouleté děti lze svěřovat i kolektivním zařízením: dětské skupině či soukromé školce. Ta bývá vhodnější než škoka státní zejména proto, že je zde zpravidla menší kolektiv a více pečujících osob. Děti by však neměly v žádném zařízení trávit mnoho hodin denně.
3 roky a více: Klasická „školková zralost". Dítě se již dokáže bez problémů zařadit do většího kolektivu vrstevníků a zvládat denní program školky. Samo se nají, víceméně se oblékne, dojde si na toaletu. Respektuje autoritu paní učitelky, reaguje na pokyny. Děti zpravidla dosahují školkové zralosti okolo třetího roku, ovšem s velkým rozptylem. Některé již poměrně brzy po druhých narozeninách, jiné ještě ve čtyřech letech ne.
Současná praxe, kdy matka přechází z plného pracovního nasazení na nulové pracovní nasazení, aby pak po několika letech zase náhle začala plně pracovat, je nanejvýš nešťastná. Obě změny jsou příliš náhlé a svým způsobem šokující. Když žena odejde na mateřskou, nastává pro ni najednou nezvyklá prázdnota. Druhá změna pak citelně zasáhne celou rodinu. Pro dítě, které nemá zkušenost s pobytem ve skupině, neumí se podřizovat řádu a jiné než rodičovské autoritě, je náhlé zařazení do školky obtížné. A potíže mohou nastat i v partnerském vztahu. Muž si totiž zpravidla během let, kdy byla žena doma, zvykl na to, že vedle dětí obstarávala i domácnost a organizační záležitosti. Zpravidla nechce, a často ani nemůže, polovinu této agendy převzít. Kolem rozdělení povinností vznikají spory a někdy dochází až k partnerské krizi.
Pro tak náhlé změny v pracovním nasazení ženy přitom nejsou biologické ani psychologické důvody. Částečně jde o tradici, částečně o znění zákoníku práce.
Zlepšit skloubení rodinného a pracovního života mohou nejlépe zaměstnavatelé. Poskytovat částečné úvazky může být výhodné i pro ně, obzvláště v období nízké nezaměstnanosti. Firmy, jež částečné úvazky neposkytují, se připravují o řadu kvalitních kandidátů. Významně mohou pomoci politici: hlubší podporou částečných úvazků, sdílených pracovních míst, pružné pracovní doby a práce z domova. V neposlední řadě pak mohou situaci měnit i sami zaměstnanci: tím, že se nebudou bát o částečné úvazky žádat a budou si vědomi svých práv. Například toho, že nevyhoví-li zaměstnavatel žádosti o zkrácení úvazku, musí „vážné provozní důvody" specifikovat a případně obhájit.
Řada matek touží pracovat i s malým dítětem a řada matek to dokonce z existenčních důvodů potřebuje. Ani ty však zpravidla netouží trávit v práci 8,5 hodiny pět dní v týdnu. Jde jim spíše o kontakt se svým oborem, s kolegy, přemýšlení nad jinými problémy, než jsou prdíky, zoubky a bábovičky z písku. Plný úvazek bývá pro matku zatěžující i v době, kdy jsou děti školou povinné. Pracující mámy bývají na roztrhání a často si stěžují, že nemají dobrý pocit prakticky z ničeho: mají málo času na děti, šidí práci, zanedbávají partnerský vztah a nemají ani chvilku pro sebe. Stále více mužů navíc také touží umenšit své pracovní nasazení a trávit více času s rodinou.
Dejme matkám i otcům více možností a svobodu volby. Věřme, že si rodiče z dostupných možností vyberou tu, která je pro ně nejlepší. Nikdo jiný to nemůže vědět lépe.
Zákon č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře uvádí, že Rodičovský příspěvek činí 350 tisíc Kč (v případě vícerčat 525 tisíc Kč). Vyčerpat tuto částku je nutno nejvýše do 3 let věku dítěte. Maximální rychlost čerpání příspěvku zpravidla činí 13 000 Kč měsíčně pro OSVČ, nezaměstnané a studující. U zaměstnance může být rychlost čerpání RodP vyšší, to je ale navázáno na výši tzv. denního vyměřovacího základu, a do hry vstupuje kromě zákona o státní sociální podpoře i zákon o nemocenském pojištění, tj. zákon č. 187/2006 Sb.
Vysvětlivky, poznámky
|1| Zatímco v Dánsku pracuje na zkrácený úvazek čtvrtina lidí a v Nizozemsku dokonce polovina, v Česku se číslo pohybuje okolo šesti procent.
|2| § 241 odst. 2 zákona č. 262/2006 Sb., zákoníku práce
Související články na portálu Šance Dětem:
Související literaturu a další zdroje informací najdete v naší Odborné knihovně.
Zaujal Vás článek a chcete každý měsíc dostávat informace o nových příspěvcích? Přihlaste se k odběru newsletteru nebo nás sledujte na Facebooku!
Odebírat newsletter Sledovat na Facebooku
Pomohly vám informace v tomto článku?
![Pracující matka s dítětem v přírodě [fotograf Yan Krukov] Pracující matka s dítětem v přírodě [fotograf Yan Krukov]](/sites/default/files/styles/article/public/2021-01/xN595,P20-,P20Male.png,qitok=qnRV52vm.pagespeed.ic.T1oAM5nhei.jpg)