Rodiče a Česká školní inspekce

Autor/ka: Anna Brzybohatá, Česká školní inspekce
Datum publikace: 17. 10. 2025, Aktualizováno: 12. 11. 2025
Školní inspekci si ze studií pamatujeme všichni. Snad z ní panovala i mírná nervozita, ale patrně jsme pořádně nevěděli, čím přesně se inspekce zabývá. O tom budou následující řádky a podíváme se i na to, v jakých situacích mohou do kontaktu s Českou školní inspekcí (ČŠI) vstoupit rodiče.

Obsah článku

Působnost ČŠI spočívá zejména v zajištění externího hodnocení kvality a efektivity vzdělávání a vzdělávací soustavy České republiky. Děje se tak prostřednictvím sledování a hodnocení vzdělávání, výchovy a školských služeb poskytovaných veřejnými, soukromými i církevními školami a školskými zařízeními zapsanými ve školském rejstříku. 

Jak pracuje ČŠI?

V rámci inspekční činnosti ČŠI sleduje a hodnotí efektivnost vzdělávací soustavy, zjišťuje a hodnotí podmínky, průběh a výsledky vzdělávání. Hodnocení probíhá podle příslušných školních vzdělávacích programů a akreditovaných vzdělávacích programů. ČŠI hodnotí také:

  • podmínky a průběh poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních,
  • naplnění školního vzdělávacího programu a jeho soulad s právními předpisy a rámcovým vzdělávacím programem,
  • dodržování právních předpisů, které se vztahují k poskytování vzdělávání a školských služeb,
  • využívání finančních prostředků státního rozpočtu přidělovaných školám a školským zařízením. 
Obrázek
Chlapec s batohem jde do školy

Inspekční činnost provádí ČŠI také na základě stížností či podnětů, které svým obsahem spadají do její působnosti, pro účely přiznání dotací soukromým školám a školským zařízením či na základě školského zákona a prováděcích právních předpisů.

Důležitou součástí aktivit České školní inspekce je národní zjišťování a ověřování výsledků žáků na základních, středních i vyšších odborných školách. Inspekce se zaměřuje na různé vzdělávací obory, oblasti i gramotnosti. Připravuje a realizuje také vyhodnocování mezinárodních šetření výsledků žáků či mezinárodní zjišťování názorů a postojů učitelů a ředitelů škol.

Inspekční činnost vykonává ve školách a školských zařízeních zejména prezenčně, v případě potřeby prostřednictvím inspekčního elektronického zjišťování. Povinností škol a školských zařízení je poskytnout České školní inspekci plnou součinnost.

Výstupy ČŠI

Mezi nejznámější výstupy ČŠI patří mezinárodní šetření PISA (Programme for International Student Assessment – Program pro mezinárodní hodnocení žáků). Spočívá v opakovaném zjišťování výsledků patnáctiletých žáků různých zemí v oblasti čtenářské, matematické a přírodovědné gramotnosti. Hlavním záměrem je poskytnout tvůrcům školské politiky v jednotlivých zemích informace o úspěšnosti a efektivitě jejich vzdělávacích systémů.

ČŠI každoročně vydává rozsáhlou zprávu Kvalita vzdělávání ve školním roce..., která je komplexním přehledem o stavu české vzdělávací soustavy za uplynulý školní rok (https://www.csicr.cz/cz/Dokumenty/Vyrocni-zpravy/Kvalita-vzdelavani-ve-skolnim-roce-2023-2024-%E2%80%93-vyr). K tomu v rámci celého roku vydává dílčí tematické zprávy a šetření.

Jaké je postavení ČŠI vůči školám?

Česká školní inspekce je národní autoritou pro hodnocení kvality a efektivity počátečního vzdělávání zahrnujícího mateřské školy, základní školy, základní umělecké školy, střední školy, konzervatoře, vyšší odborné školy a všechna školská zařízení (například školská poradenská zařízení, střediska volného času, školní jídelny a další). Je také samostatným správním úřadem České republiky s celostátní působností zřízeným ze zákona. Organizačně je Česká školní inspekce členěna na ústředí se sídlem v Praze a čtrnáct krajských inspektorátů. Vedoucím úřadu je ústřední školní inspektor.

V jakých situacích se rodič může obrátit na školní inspekci?

Rodiče se mohou na ČŠI obrátit formou podnětu (stížnosti). Za stížnosti jsou považována taková podání, kterými se stěžovatel domáhá ochrany svých subjektivních práv a požaduje nápravu v zájmu svého dítěte nebo obecně naplnění práv dítěte ve škole nebo školském zařízení. Stížnost obsahuje skutečná nebo domnělá pochybení, jejichž důvodnost nebo nedůvodnost je třeba ověřit právě důkladným a objektivním šetřením.

Metodické doporučení prevence a postup při šetření stížností a podnětů
(https://www.csicr.cz/cz/Dokumenty/Publikace-a-ostatni-vystupy/Metodicke-doporuceni-prevence-a-postup-pri-setreni)

Platí, že v těchto situacích se stěžovatel nejprve obrací na vedení školy, případně zřizovatele. Teprve pokud situace nesměřuje k řešení, lze podat podnět na ČŠI. Některé problémy ve školách však ČŠI ze své kompetence neřeší, například pracovně právní spory.

Jaké oblasti problémů se v současné době objevují k řešení nejčastěji? 

Za hlavní problém vzdělávací soustavy považuje dlouhodobě ČŠI vysokou závislost výsledků vzdělávání žáků na socioekonomickém statusu (SES), tedy na podmínkách v rodině. Ukazuje se, více než v jiných evropských zemích, že podpora rodiny je zásadní faktor pro úspěch žáka. To se týká i zájmových volnočasových aktivit. Máme pak na jedné straně žáky, kteří se zapojují do velkého množství aktivit (kroužky, sport, kultura, rodinné kulturně poznávací aktivity) a na druhé žáky bez podnětů z rodinného prostředí.

Může rodičům ČŠI pomáhat i jinak, než v případě problémů ve škole?

Lepší orientaci v kvalitě školy mohou přinést různé informace, které ČŠI pravidelně publikuje a aktualizuje. K tomu může sloužit již zmíněný web https://www.vzdelavanivdatech.cz/.

Rodiče mohou nahlédnout také konkrétní inspekční zprávy na portálu: https://www.csicr.cz/cz/Registr-inspekcnich-zprav

Související literaturu a další zdroje informací naleznete také v naší Odborné knihovně.

Zaujal Vás článek a chcete každý měsíc dostávat informace o nových příspěvcích? Přihlaste se k odběru newsletteru nebo nás sledujte na Facebooku!

 

Odebírat newsletter   Sledovat na Facebooku

 

Autor/ka

Od ledna 2025 pracuje jako vedoucí komunikace a tisková mluvčí České školní inspekce. V minulosti působila jako redaktorka se zaměřením na školství v médiích jako jsou Hospodářské noviny, MF DNES nebo Rádio Impuls. Má zkušenosti z neziskového sektoru, věnuje se popularizaci vzdělávacích dat a překládání odborných témat do srozumitelné formy pro rodiče, pedagogy i širší veřejnost. Vystudovala mediální a komunikační studia a v oblasti školství v rámci médií se pohybuje přes 10 let. Aktivně se věnuje rozvoji komunikačních nástrojů, tvorbě infografik, newsletterů či zprostředkování inspekčních dat a zjištění široké i odborné veřejnosti.

Články:
Autor/ka

Česká školní inspekce je ústřední správní úřad s působností v oblasti vzdělávání, který sleduje a hodnotí kvalitu vzdělávání ve školách a školských zařízeních v celé České republice. Systematicky se zaměřuje na zjišťování silných i slabých stránek vzdělávacího systému, podporu zlepšování škol, efektivní využití dat, a poskytování podnětů ke zvyšování kvality výuky a rovnosti příležitostí. Vedle inspekční činnosti realizuje i rozsáhlé analytické a výzkumné aktivity, podílí se na mezinárodních šetřeních a přináší veřejnosti i odborníkům srozumitelné výstupy, které napomáhají orientaci ve vzdělávacím prostředí.

Odborná knihovna:
Články: