Budoucnost vzdělávání: AI jako nástroj moderního školství

Autor/ka: Markéta Jedličková
Datum publikace: 10. 09. 2024, Aktualizováno: 22. 10. 2024
Málokterý pojem je poslední dobou v souvislosti s budoucností skloňován tak často, jako umělá inteligence (anglicky Artificial Intelligence, zkráceně AI). Ač se o tomto fenoménu nejhlasitěji mluví od podzimu 2022, kdy firma OpenAI zpřístupnila široké veřejnosti prvního chatbota, s funkcemi založenými na umělé inteligenci se setkáváme již mnoho let v různých oblastech: od zdravotnictví, přes dopravu až po zábavu (například doporučování uživatelského obsahu na streamovacích platformách typu Netflix nebo YouTube). Jak AI ovlivní život našich dětí i jejich vzdělávání?

Obsah článku

Děti, které nyní navštěvují základní školu, budou pracovat ve světě s mnohem vyšší mírou automatizace, než na jakou jsme zvyklí dnes [1]. Mají-li žáci a studenti vycházet ze škol připraveni na praktický život, musí na měnící se podmínky zareagovat i oblast vzdělávání. Umělou inteligenci nemůžeme ignorovat nebo dokonce zakazovat a doufat, že boom, který kolem ní vznikl, zase utichne. Je třeba naučit se využívat možnosti, které AI nabízí, a kriticky přistupovat k souvisejícím výzvám. Čím ale začít? Přečtěte si, jak může umělá inteligence ovlivnit práci pedagoga, motivaci žáka či kvalitu výuky.

Co je umělá inteligence (AI) a jak funguje?

AI je schopnost strojů napodobovat lidské schopnosti, jako je uvažování, učení se, plánování nebo kreativita. Tyto systémy využívají algoritmy a velká množství dat k učení se, rozhodování a řešení problémů. Jako konkrétní příklady aplikace AI mohou být zmíněny překladače, plánovače tras nebo modely předpovídající počasí. Technologie funguje na principu takzvaného strojového učení, tedy metody, kdy jsou stroje schopny učit se z příkladů a zkušeností. Pokročilými systémy umělé inteligence jsou velké jazykové modely (LLM), jenž slouží ke zpracování, porozumění a generování lidského textu. Jsou trénovány na obsáhlých souborech dat z různých zdrojů (od knih po webové stránky). Umělá inteligence má potenciál zesilovat vše, co je lidské a s velkými příležitostmi přináší i velké výzvy.

Jak může AI pomáhat učitelkám a učitelům?

Obrázek
ruka a robot

Na přínosy AI v oblasti vzdělávání se dá nahlížet z mnoha úhlů. Jiný dopad bude mít zavádění AI na žáky, jiný na učitele a jiný na vedení školy či rodiče. Jisté je, že čím víc se budou všechny zmíněné skupiny v tématu orientovat, tím lépe bude školský systém fungovat jako celek.

Začněme pohledem učitelů a učitelek, kteří v nástrojích umělé inteligence získávají (při správném zacházení) výkonného asistenta schopného pomoci s přípravami do hodin, tvorbou pracovních listů, administrativou, hodnocením úkolů či poskytováním zpětné vazby. Vygenerovat různé verze písemných prací nebo rozepsat podrobný plán hodiny na míru, je nyní otázkou několika minut. To vše přetíženým učitelům rozváže ruce a umožní jim více se soustředit na samotnou výuku a interakci se studenty. Obezřetnost je samozřejmě na místě. K bezpečnému využívání velkých jazykových modelů a na nich založených aplikací je potřeba mít alespoň základní informace o tom, jak systémy fungují, co se děje s osobními údaji a na jaké otázky chatbot správné odpovědi znát nemůže (třeba proto, že vychází z neaktuálních dat nebo nemá přístup na internet). Celá oblast se navíc překotně vyvíjí, což s sebou nese potřebu neustále se vzdělávat, sledovat nové funkce a trendy a získávat nové dovednosti. Nezisková organizace AI dětem se proto soustředí na vzdělávání pedagogů a vedoucích pracovníků škol, aby byli schopni plně využít potenciál AI a integrovat ji do svých výukových metod.

Od září 2023 do prosince 2024 vzniká díky AI dětem Kurikulum umělé inteligence pro základní a střední školy, které bude plnit funkci srozumitelného návodu, jak vzdělávat v oblasti AI. AI kurikulum je sada metodických materiálů a aktivit určená pedagogům a navržená tak, aby byly materiály snadno použitelné i pro učitele, kteří s AI nemají zkušenosti. Kurikulum zahrnuje aktivity pro různé věkové kategorie i předměty, od informatiky a matematiky až po dějepis či občanskou nauku. Cíli AI kurikula je seznámit žáky s koncepty a principy AI, rozvíjet u nich dovednosti kritického myšlení a naučit je používat AI zodpovědně a eticky.

Organizace AI dětem se věnuje vzdělávání v oblasti umělé inteligence (AI). Cílem iniciativy, založené v březnu 2022 Evou Nečasovou a Jitkou Šimkovou, je podporovat kreativitu, kritické myšlení a společenskou odpovědnost ve světě řízeném technologiemi. Profesionální lektoři, učitelé a odborníci na umělou inteligenci z AI dětem pomáhají pedagogům (i těm budoucím), rodičům, dětem a mladým lidem porozumět umělé inteligenci v kontextu současného světa a učí je dovednostem potřebným ke spokojenému fungování v budoucnosti. Většinu svých vzdělávacích materiálů a tipů poskytují zdarma na webu aidetem.cz a kurikulum.aidetem.cz (metodiky pro informatiku a rozvoj digitální kompetence v oblasti umělé inteligence na základních a středních školách).

Co to bude znamenat pro děti ve školách?

Obrázek
školní třída

Jedním z hlavních přínosů AI ve výuce z pohledu žáka je personalizace výuky. Adaptivní výukové systémy umožňují vytvořit osobní vzdělávací plán pro každého studenta. Tyto systémy sledují pokrok studentů, identifikují jejich slabé stránky a přizpůsobují výukové materiály tak, aby lépe vyhovovaly individuálním potřebám. Například student mající potíže s určitou matematickou operací, může dostat více cvičení zaměřených na tento konkrétní problém, zatímco student, který danou látku již zvládl, může pokračovat k pokročilejším tématům.

Průběžné vyhodnocování pokroků a přizpůsobování úkolů individuálním potřebám pomůže dětem uchovat si celoživotní radost z učení a přispěje k rozvoji zvídavosti, kreativity a proaktivity. Pedagogům podobný typ inovací umožní věnovat více času dětem a svému profesnímu rozvoji.

Na popsaném principu bude fungovat i aplikace Tiny, kterou AI dětem aktuálně vyvíjí.

V jistém ohledu AI zlepšuje také přístup ke vzdělávacím materiálům. Systémy pro rozpoznávání řeči mohou pomoci studentům s různými jazykovými bariérami či zdravotními handicapy. Díky snadnému překládání z cizí řeči, které je nyní otázkou doslova jednoho kliknutí, navíc prakticky odpadá jazyková bariéra při práci s cizojazyčnými zdroji.

Spolehlivý asistent pro vedení školy

Pro vedení školy může být přínosem umělé inteligence automatizace administrativních úkolů, například správy docházky či zpracování žádostí o přijetí. AI může analyzovat data o výkonnosti školy, včetně akademických výsledků studentů, účasti a další informace, které mohou pomoci vedení školy dělat informovaná rozhodnutí. Lze ji využívat ke zlepšení komunikace mezi školou, rodiči a studenty díky tomu, že poskytuje rychlé a přesné odpovědi na otázky a posílá připomínky o důležitých událostech a termínech.

Výzvy a rizika spojená s používáním AI ve vzdělávání

Říkáme-li a, je potřeba dodat i b. Používání AI ve školách s sebou nese vedle množství benefitů také řadu nástrah. Jedním z hlavních rizik jsou otázky etiky a soukromí. Ochrana soukromí a bezpečnost dat studentů musí být prioritou. Je důležité zajistit (například vhodnou volbou typu licence), aby data byla shromažďována a používána v souladu s právními předpisy a zároveň poučit uživatele, aby citlivé údaje či fotografie do aplikací vůbec nevkládali. Systémy pro sledování pokroku studentů musí být schopny zajistit, že jsou data bezpečně uložena a používána pouze pro vzdělávací účely.

Obrázek
holografický text

Omezením v užívání jsou věkové limity některých aplikací, které pro žáky mladší osmnácti let vyžadují souhlas zákonného zástupce s užíváním. Plošné zajištění takového souhlasu může být pro školy administrativní překážkou. Naštěstí existuje řada nástrojů přístupných bez registrace a zadávání osobních údajů.

Výzvou je také zdůrazňování důležitosti kritického myšlení žáků a studentů. AI systémy jsou často zneužívány k šíření dezinformací, kybernetickým útokům nebo k manipulaci s lidmi (například deepfakes). Studenti by proto měli být vedeni k porozumění a kritickému smýšlení o technologiích, aby je dokázali využívat bezpečně. Technologie má sloužit jako nástroj, nikoli jako samospásná náhrada tradiční výuky. Pro žáky i pedagogy může být náročné rozlišit, pro které úkoly AI používat a u kterých je to naopak nežádoucí, protože by došlo k potlačení rozvoje dovedností žáka.

Obavy, že děti zhloupnou nebo budou více podvádět, se nenaplní, pokud školství včas zareaguje na změny, které s sebou AI přináší. Je zjevné, že některé dosavadní způsoby zadávání úkolů ztratí smysl — například vytvořit referát o Boženě Němcové zvládne jakýkoliv chatbot za pár vteřin. Bude nutné jinak formulovat zadání, vyžadovat osobní názor, kreativní řešení a kritické posouzení problematiky. Takový přístup může zahrnovat například diskuze v hodinách, esejistické otázky, projekty nebo prezentace.

Ne pro všechny školy a studenty jsou moderní technologie stejně dostupné. Nerovnoměrné rozdělení zdrojů může vést k prohloubení vzdělávacích rozdílů mezi různými skupinami studentů. Je důležité zajistit, aby všechny školy měly přístup k potřebným technologiím a aby studenti z různých sociálních a ekonomických prostředí měli rovné příležitosti k učení.

Je budoucnost AI ve školství růžová?

Integrace AI do vzdělávání slibuje mnoho zajímavých možností, které mohou vzdělávací proces obohatit všem zúčastněným. Při správném uchopení se nám dostává do rukou nástroj schopný zásadně změnit způsob, jakým se učíme a vyučujeme. Jak tedy dál? Je důležité pokračovat v otevřené diskusi a dalším výzkumu, abychom mohli plně využít potenciál AI a zároveň zajistili, že její využití bude etické a spravedlivé.

Zavedení umělé inteligence (AI) do škol je komplexní proces vyžadující pečlivé plánování, spolupráci a implementaci na několika úrovních. Neobejde se bez promyšlené strategie, zpracovaného kurikula, definování pravidel a v neposlední řadě vzdělávání učitelů a vedoucích pracovníků. Konkrétní kroky, na které se zaměřit při zavádění AI do škol, jsou popsány [2]a v TED Talku Evy Nečasové[3] , spoluzakladatelky AI dětem. Tyto změny může škola iniciovat jak “shora” (vedením školy), tak “zdola” (nadšenci z řad pedagogů). Bez získání podpory vedení bude však systémové prosazování změn hodně náročné.

Pokud podobné iniciativy nevycházejí přímo od školy či samotných učitelů, pak je řada na rodičích a rodinných příslušnících, aby je začali po svých školách vyžadovat. Všichni si přece přejeme, aby ze škol odcházeli zdravě sebevědomí žáci schopní nalézt uplatnění v reálném světě.  A toho bez moderního přístupu ke vzdělávání docílíme jen velmi těžko.

Související literaturu a další zdroje informací naleznete také v naší Odborné knihovně.

Zaujal Vás článek a chcete každý měsíc dostávat informace o nových příspěvcích? Přihlaste se k odběru newsletteru nebo nás sledujte na Facebooku!

 

Odebírat newsletter   Sledovat na Facebooku

 

 

Autor/ka

Geografka, copywriterka a lektorka neziskové organizace AI dětem, kde tvoří obsah pro weby, newslettery a sociální sítě. Dlouhodobě se věnuje vzdělávání dětí, vysokoškolských studentů i dospělých. Na vlnu umělé inteligence naskočila v roce 2022 díky působení v technologické komunitě GUG.cz. Ráda lidem pomáhá překonat pochopením obavy z neznámého. 

Odborná knihovna:
Články:
příprava do školy

Používají vaše děti AI nástroje ve škole?

Choices