- Domů
- Mobilní telefony ve školách – ano, či ne?
Mobilní telefony ve školách – ano, či ne?
Autor/ka: Bohumil Kartous
Datum publikace: 11. 04. 2025, Aktualizováno: 28. 04. 2025
Mobilní telefony jsou dnes nedílnou součástí našich životů. Ve školách mohou být cenným nástrojem i zdrojem rušivých vlivů. Existuje mnoho aplikací a nástrojů, které mohou studentům pomoci s učením a rozvojem, ale telefony také rozptylují a přináší do školního prostředí specifická rizika. Oba tyto póly prozkoumáme v dnešním článku.
- Příležitosti použití mobilních telefonů ve škole
- Rizika používání mobilních telefonů ve škole
- Sociální i vědomostní nerovnosti
- Regulace není sprosté slovo, je potřeba
- Experimentování a učení se z chyb: Klíč k inovaci ve vzdělávání
- Jak na to
Vzdělávací systém by měl pomoci dětem osvojit si to dobré, co digitální svět nabízí: naučit je využívat mobilní telefony a další digitální technologie ke komunikaci, sdílení a vzájemnému obohacování. Inspirací mohou být učitelé, kteří mají s používáním technologií ve výuce dlouhodobé zkušenosti. Mnoho z nich vědomě zadává studentům úkoly, při kterých mohou využít digitální zařízení ke zlepšení své práce. Následně mohou například použít mobilní telefon k prezentaci své práce a sdílení s ostatními.
Nesmíme ale zapomenout, že existují i rizika. Proto je důležité, aby byl proces používání mobilních telefonů ve školách řízený a aby existovala jeho jasná pravidla. Kromě toho je úkolem škol i rodičů vzdělávat děti v oblasti digitální gramotnosti. Naučit je, jak kriticky hodnotit informace, jak se v digitálním prostředí pohybovat bezpečně, jak se chránit před kyberšikanou a jak trávit čas na internetu vyváženě.
Obrázek

Českému vzdělávacímu systému by v tomto ohledu pomohl jakýsi „návod k použití“, který by definoval, ve kterých situacích je používání mobilních telefonů žádoucí a ve kterých ne.
Příležitosti použití mobilních telefonů ve škole
- Dostupnost informací: Mobilní telefony umožňují okamžitý přístup k obrovskému množství informací a vzdělávacích zdrojů.
- Tvorba obsahu: Studenti mohou vytvářet videa, prezentace, texty a další materiály přímo na místě.
- Interaktivita: Mobilní telefony mohou sloužit jako nástroj pro interaktivní výuku a zapojení studentů.
Rizika používání mobilních telefonů ve škole
- Narušování pozornosti: Aplikace jako TikTok a Instagram mohou způsobovat kompulzivní chování a závislost, což negativně ovlivňuje soustředění a učení.
- Narušování komunikace a sociálního klimatu: Děti, které tráví přestávky s mobilem v ruce, neinteragují s ostatními a nebudují sociální vazby.
- Kyberšikana a další negativní jevy: Mobilní telefony mohou být zneužity k šíření nenávisti, šikaně, k vydírání a vyhrožování a k dalším formám digitální agresivity a kriminality.
Doporučení:
Omezit používání mobilních telefonů ve školách: Zejména v době vyučování, včetně přestávek, by měly být telefony zakázány nebo omezeny. Na 1. stupni neexistuje důvod telefony používat, na 2. stupni pouze v řízené podobě (s přesným zadáním).
Vzdělávat o bezpečném používání technologií: Je důležité učit děti, jak bezpečně a zodpovědně používat internet a sociální sítě.
Vést ke kritickému odstupu a hodnocení zdrojů. Hodnocení důvěryhodnosti informací a zdrojů informací by mělo být součástí všednodenního vzdělávání a zvyšování informační gramotnosti.
Podporovat rozvoj sociálních dovedností: Školy by měly vytvářet prostředí, které podporuje komunikaci a interakci mezi studenty.
Vytvářet pravidla pro používání mobilních telefonů: Je důležité stanovit jasná pravidla pro používání telefonů ve školách a ta pravidla dodržovat.
Sociální i vědomostní nerovnosti
Debata o vlivu mobilních telefonů ve školách se často zaměřuje na jejich rušivý potenciál. Nové argumenty ale ukazují i na další dimenzi tohoto problému – prohlubování sociálních nerovností. Děti z bohatších rodin přicházejí s nejnovějšími modely, zatímco jiní rodiče si sotva mohou dovolit základní smartphone. Socioekonomické nerovnosti se promítají do vybavení, oblečení a luxusních zážitků obecně. Mobilní telefony je mohou dále zdůrazňovat.
Obrázek

Problém se ale netýká jen ceny zařízení. I rodiče, kteří se snaží své děti chránit před negativním vlivem digitálního světa a omezují jim přístup k moderním technologiím, mohou svým dětem nevědomky škodit. Děti s „tlačítkovými telefony“ totiž ztrácejí kontakt se svými vrstevníky, kteří se baví o hrách a sociálních sítích. Vzniká nerovnost v přístupu k informacím a možnostem, ale i v sociálním zapojení.
Oproti tomu děti z rodin, které se aktivně zajímají o digitální svět a učí své děti s technologiemi zacházet, získávají cenné výhody. Učí se kriticky myslet, chránit se před nebezpečím online a využívat digitální nástroje k učení a rozvoji. To jim dává velký náskok do budoucna. Tam, kde na to rodiče nemají čas nebo prostředky, děti často sklouzávají k závislostem a stávají se snadnou obětí marketingu a manipulace.
Digitální nerovnost má tak hluboké dopady. Může vést až k dystopické budoucnosti, kde se někteří lidé uchýlí do virtuálního světa a budou závislí na základním příjmu, aby přežili v realitě. Úkolem vzdělávacího systému je tyto nerovnosti snižovat. Nemůžeme sice zajistit dokonalou spravedlnost, ale měli bychom se snažit, aby měly všechny děti rovné šance na vzdělání a rozvoj.
Regulace není sprosté slovo, je potřeba
Společnosti provozující sociální platformy si velmi dobře uvědomují negativní dopady svého podnikání. I přesto ale odmítají samy omezit svůj provoz a čekají, až je k tomu donutí legislativa. Stejně jako u průmyslu, i v digitálním světě je potřeba zavést regulaci. Vliv digitálních technologií je enormní a my bychom neměli čekat, až se situace vymkne kontrole.
Obrázek

Například Austrálie se rozhodla zakročit proti negativnímu vlivu sociálních sítí na mladistvé a před koncem roku 2024 schválila zákon, který dětem do šestnácti let zakazuje přístup k těmto platformám. Ačkoli není zcela jasné, jak bude dodržování tohoto zákona vymáháno, provozovatelé sítí, jako je Instagram či TikTok, se takové regulaci zuby nehty brání.
Austrálie také zavedla zákaz používání mobilních telefonů ve školách. A není jediná, podobnou legislativu má i Francie, Kanada, Velká Británie, Maďarsko, Brazílie, Lotyšsko a nově i Slovensko.
Současná legislativa v České republice ohledně používání telefonů ve školách umožňuje školám omezit nebo zakázat používání mobilních telefonů prostřednictvím školního řádu. Konkrétní nařízení záleží na řediteli školy, který má kompetenci a pravomoc ho do školního řádu zanést. Telefony nelze odebírat. Žák by měl mít místo, kam si telefon může odložit. Rodiče by se takovému omezení neměli bránit, v konečném důsledku bude ku prospěchu jejich dětí.
Experimentování a učení se z chyb: Klíč k inovaci ve vzdělávání
Technologický vývoj ubíhá rychle dopředu a digitální svět bude neustále vytvářet nové výzvy. Ve světě, který se neustále vyvíjí a digitalizuje, je experimentování a hledání nových řešení klíčem k úspěchu. Ve vzdělávání, kde se formují mladé generace, které budou muset čelit výzvám budoucnosti, to platí dvojnásob.
Je dobré, když si dospělí uvědomí, že i oni nesou zodpovědnost za to, jakým způsobem se sžijí s novou situací. Studenti velmi dobře poznají, když se učitelé v digitálním světě neorientují a snaží se to zakrýt. Důležitým krokem je nemít strach přiznat, že něco nevím.
Dnešní děti se v digitálním světě pohybují s naprostou přirozeností a my se tak můžeme spolehnout i na jejich znalosti a zkušenosti. Uchopení digitální oblasti ve vzdělávání by tak mělo stavět na aktivním zapojení žáků a studentů.
Inovace také nejdou ruku v ruce s bezchybností. Je důležité si uvědomit, že chybování je nedílnou součástí procesu učení a růstu. Měli bychom se proto nebát riskovat a zkoušet nové věci, i když hrozí, že se zmýlíme.
Jak na to
Obrázek

Rodiče a učitelé si často připadají bezradní a s pocitem, že se o nic tak důležitého nejedná, ponechávají otázku toho, jak se děti pohybují v digitálním prostoru a co tam dělají bez zájmu. Případně se omezují na výchovná omezování času, který děti v digitálním prostoru tráví. V drtivé většině ale ztrácí kontrolu už v průběhu raného dospívání, tedy konce základní školy.
Tato netečnost, benevolence nebo nezájem mohou mít velmi vážné důsledky. Jak vážné mohou být, ukazuje český seriál #martyisdead, oceněný prestižní cenou Emmy. Všem rodičům, kteří by si potřebovali ujasnit nebezpečí života v digitálním prostoru lze seriál vřele doporučit.
Užitečné odkazy:
Seriál #martyisdead:
https://www.irozhlas.cz/kultura/televize/marty-dead-emmy-online-serial_2012271700_ako
Ze zahraniční produkce, lze doporučit britský seriál Adolescent, který ve Velké Británii vyvolal živou mediální diskusi:
https://www.youtube.com/watch?v=Wk5OxqtpBR4
Pro inspirovat v tom, jak na digitální výchovu a jak vyvažovat čas strávený on-line a off-line, můžete zkusit projekt Replug me, který se těmito tématy zabývá na konkrétní a praktické úrovni:
Zajímavé podněty k různým tématům souvisejícím s pohybem dětí a dospívajících v digitálním prostředí, poskytuje Česká televize:
https://edu.ceskatelevize.cz/namet/bezpecne-na-internetu
Pro školy je určující stanovisko České školní inspekce, z nějž vyplývá, že ředitel nebo ředitelka školy mohou prostřednictvím školního řádu používání mobilů ve školách regulovat nebo zcela zakázat:
Stanovisko České školní inspekce k regulaci užívání ...MŠMT ČRhttps://msmt.gov.cz › file
Pokud byste si chtěli přečíst o životě v digitální džungli obsáhlejší text, který bere v potaz široký kontext souvislostí a předkládá souhrn žádoucích dovedností pro 21. století, napsal jsem na toto téma knihu Future ON! (2023):
Související literaturu a další zdroje informací naleznete také v naší Odborné knihovně.
Zaujal Vás článek a chcete každý měsíc dostávat informace o nových příspěvcích? Přihlaste se k odběru newsletteru nebo nás sledujte na Facebooku!
Odebírat newsletter Sledovat na Facebooku
Pomohly vám informace v tomto článku?
