Lež a lhaní

Autor/ka: PhDr. Alena Petriščová

chalpeček s bublifukemLhaní jako takové není společností vnímáno jako zvláště rizikové chování, tedy problém, kterému bychom měli věnovat pozornost. V určitých situacích lže každý, nebo si alespoň přizpůsobuje popis reality tak, aby mu víc vyhovovala.

Jak víme, dítě se učí nápodobou, a to nejen od vás, rodičů, ale také od svého širšího okolí. Zkuste se zamyslet nad situacemi, kdy jste vědomě lhali, respektive část pravdy jste zamlčeli, upravili nebo úplně změnili, a zjistíte, že lhaní má vždy nějakou funkci:

  • Nejčastěji slouží jako prostředek k vyhnutí se nepříjemné situaci (například očekávanému trestu, povinnosti), což může zpočátku přinést zisk, opakované lhaní však vede k dalším potížím.
  • Jde o snahu zlepšit obraz o sobě („já to nebyl“) nebo o rodině.

Co s tím, když dítě lže?

Mnohem lépe budete své dítě učit mluvit otevřeně a pravdivě, pokud jste schopni k němu a ke svému okolí být otevření. Lhaní primárně ohrožuje a nabourává základní důvěru mezi vámi a vaším dítětem a může poukazovat na momentálně zhoršenou schopnost dítěte s vámi otevřeně komunikovat. Přesto je důležité, abyste se i tyto situace pokusili zvládnout s přehledem a v klidu a bavili se s dítětem o tom, co dělat, aby se nedostávalo do situací, ve kterých je nuceno lhát, a následně je neprožívalo jako negativní zkušenost, což vyvolává řetězec dalšího lhaní a polopravd.

Pracujte s dítětem na vztahu, ve kterém se můžete bavit i o jiných než příjemných věcech. Zkuste vytvořit prostředí, kde dítě cítí bezpečí, a zároveň si zkuste na sebe najít dostatek času. Dítě si musí být jisté, že může mluvit o čemkoli (tedy i o negativních zážitcích) a cítit, že pro jeho rodiče je důležitější vyslechnout ho a pomoci mu než ho vyslýchat a trestat (třeba za nějaký malér ve škole). Pro dítě musí být vždy bezpečnější říkat pravdu než lhát.

Čtěte také:
Geny a výchova
Vysvědčení: Vysoká očekávání rodičů a obavy z trestu vedou ke strachu u dětí
Rozvod a děti: Víte, co je syndrom zavrženého rodiče?

Kdy a kde hledat pomoc

Míra rizikovosti (škodlivosti) lhaní závisí na věku dítěte (v předškolním věku ještě nerozpoznává fantazii od lži) a motivaci ke lži. Pomoc při řešení opakovaného lhaní nám mohou poskytnout odborníci ve škole (školní psycholog, metodik prevence, výchovný poradce) nebo ve specializovaných zařízeních:

Pokud se lhaní objevuje opakovaně (v nadměrné míře) i přes vaši snahu danou situaci řešit anebo si dítě neuvědomuje, že lže, tedy svým fantaziím věří, doporučujeme zvážit vyhledání pomoci u některého z odborníků z oblasti psychologie či dětské psychiatrie.

Přečtěte si o tématu více

Zaujal Vás článek a chcete každý měsíc dostávat informace o nových příspěvcích? Přihlaste se k odběru newsletteru!

Přihlášení k odběru newsletteru

Tipy na další související zdroje informací

Zaujalo vás toto téma? Máme pro vás tipy na další zdroje zajímavých informací z naší elektronické Odborné knihovny. Kromě knižních titulů vám nabízíme související výzkumy, legislativní dokumenty nebo audio- a videozáznamy z českých rádií a televizí. Jednoduše klikněte na knížku nebo záznam, který vás zaujal, a se dozvíte více. V Odborné knihovně je i další literatura k tématu.

Výzkumy

Audiozáznamy

Videozáznamy

Autor/ka
PhDr. Alena Petriščová

Vystudovala speciální pedagogiku-etopedii na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy v Praze. Pracovala čtyři roky na základní škole pro žáky s poruchami chování. Sedm let působí jako lektorka a koordinátorka programů primární prevence rizikového chování v Občanském sdružení Prev-Centrum. Aktuálně pracuje jako školní speciální pedagožka a lektorka programů primární prevence rizikového chování.

Odborná knihovna:
Články: