- Domů
- Domácí úkoly: klíč k efektivnímu vzdělávání, nebo přežitek minulosti?
Domácí úkoly: klíč k efektivnímu vzdělávání, nebo přežitek minulosti?
Autor/ka: doc. PhDr. Markéta Švamberk Šauerová, Ph.D.
Datum publikace: 30. 09. 2025, Aktualizováno: 03. 10. 2025
Domácí úkoly jsou neodmyslitelnou součástí vzdělávacího procesu. Slouží k upevnění školních znalostí, ale také k formování osobnosti žáků. Přesto se o nich vedou diskuze – jedni je považují za klíčový faktor úspěchu, druzí za přehnanou zátěž. Představíme důležité benefity, pro něž řada odborníků zadávání domácích úkolů podporuje. Ukážeme, jak mohou rodičům pomáhat ve vzdělávání jejich dítěte. Prozkoumáme ale i slabiny, s nimiž se u domácích úkolů v praxi setkáváme. A nabídneme cesty, jak s úkoly pracovat maximálně efektivně.
Obsah článku
- Přínosy domácích úkolů
- Slabiny domácích úkolů
- Běžné chyby v zadávání úkolů
- Smysluplné a efektivní zadávání úloh k domácímu procvičování
- Návrhy jak na domácí procvičování s vtipem a konstruktivně pro učitele
- Návrhy jak na domácí procvičování pro rodiče
- Pár slov na závěr
Domácí úkoly mají dlouhou tradici sahající až do 19. století, kdy se školství začalo více orientovat na samostatné studium mimo školní lavice. Vycházejí z teorie konstruktivistického učení, které zdůrazňuje aktivní zapojení žáka do procesu vzdělávání. Podle této teorie je osvojení znalostí efektivnější, pokud si dítě samo látku aktivně procvičuje a aplikuje ji v různých kontextech.
Úlohy k domácímu opakování plní svou roli účelně, pokud učitel využívá celou škálu různých druhů domácích úkolů:
- Opakovací úkoly – upevňují a procvičují již naučenou látku.
- Tvůrčí úkoly – podporují kreativní myšlení a hlubší porozumění tématu.
- Projektové úkoly – dlouhodobější činnosti vyžadující analýzu, syntézu a aplikaci znalostí.
- Kooperativní úkoly – prací ve skupinách podporují sociální interakce mezi studenty.
Ale pozor! Vhodně zadávané domácí procvičování plní doplňkovou součást procesu vzdělávání, není stavebním kamenem pro osvojování látky. Dalším předmětem kritiky může být používání neatraktivních a jednotvárných zadání.
Přínosy domácích úkolů
Jedním z největších přínosů domácích úkolů je jejich schopnost upevnit školní znalosti. Pravidelné procvičování podporuje dlouhodobou paměť, napomáhá vzájemnému propojení učiva (při vhodně zadané úloze) a pomáhá žákům přenést informace i do praktického života. Pravidelné řešení úloh vede k vytvoření pevnějších studijních návyků, což se pozitivně odráží v dlouhodobém vzdělávacím procesu.
Dalším přínosem je budování samostatnosti a schopnosti organizovat si čas. Žák se učí pracovat bez přímého vedení učitele, což je klíčový předpoklad pro jeho budoucí akademický a profesní úspěch. Moderní vzdělávací přístupy zdůrazňují rozvoj kritického myšlení a vhodné domácí úkoly mohou tuto schopnost rozvíjet. Zejména u problémově orientovaných úkolů musí žáci vyhledávat informace, porovnávat různé perspektivy, formulovat vlastní argumenty a využívat kreativní přístup k učivu. Důležité je vždy zohlednit individuální charakteristiky žáků.
Domácí úkoly podporují praktické procvičení různých způsobů učebních strategií (v návaznosti na důležitou pedagogickou práci s učebním stylem žáka ve škole). Rovněž podporují rozvoj takzvaných metakognitivních schopností žáků – kromě plánování organizace času učí vnímat vlastní pokroky a uvědomovat si efektivní způsoby učení. Tento aspekt je klíčový zejména z hlediska celoživotního vzdělávání a úspěchů na budoucí profesní cestě.
Domácí úkoly ale pomáhají také učitelům a dalším osobám, které dítě ve škole podporují. Díky nim mohou lépe identifikovat oblasti, ve kterých žáci potřebují další pomoc.
Kromě vzdělávacího přínosu mají domácí úkoly i významné výchovné dopady. Pomáhají dětem osvojit si odpovědnost, schopnost sebekontroly, rozvíjet pracovní návyky a učit se dlouhodobému plánování. Překonávání výzev posiluje jejich sebedůvěru, což se odráží v lepších výsledcích a vyšší motivaci k učení.
Jako příklad správné práce se zadáním můžeme uvést domácí úlohu z předmětu přírodověda na jedné z pražských škol – děti měly ve spolupráci s rodičem na hodinu přinést zajímavou přírodninu. Podruhé byla vyhlášená soutěž o nejdelší pampelišku, vytvoření nástěnky z fotografií kůry různých stromů a další.
Za neméně důležitý lze považovat i aspekt spolupráce s rodinou. Domácí úkoly mohou vytvářet prostor pro interakci mezi rodičem a dítětem, přispívat k lepší komunikaci v rodině a podporovat společné vzdělávací aktivity.
Slabiny zadávaných domácích úkolů
Přes uvedené přednosti v praxi mnoho rodičů naznačuje, že jsou domácí úlohy častým zdrojem konfliktů s dětmi a dochází tak k častému a pravidelnému narušování klidného rodinného soužití.
Obrázek

Kritické hlasy poukazují především na množství a kvalitu domácích úkolů. Děti jsou ve výuce podle rozšířeného názoru přetížené a domácí úkoly jejich učební zátěž ještě zvyšují. Nadměrné množství domácích úkolů skutečně může vést k přetížení a snížení motivace k učení, zatímco správně vyvážený objem a strukturace přináší očekávané výsledky. Proto by délka jejich plnění neměla přesáhnout několik minut.
Problémem v praxi může být i zadávání úkolů, které neodpovídají didaktickému záměru probírané látky (očekávanému cíli). Pro rodiče navíc může být složité určit, co je didakticky vhodným a co nevhodným úkolem. Zde je nutné apelovat na učitele a jejich zdravý přístup k zadávaným úkolům. U některých rodičů se setkáváme s obecným trendem, kdy odmítají i smysluplné úkoly. Podstatné proto je, aby učitelé byli ochotní vhodně komunikovat s rodiči smysl zadávaných úloh, aby vyzdvihli význam pozitivního přístupu dětí a hledali cesty ke vzájemné spolupráci s rodiči.
Běžné chyby v zadávání úkolů
Častým argumentem rodičů je, že některé děti mohou mít obtíže s jejich splněním. Skutečně můžeme narazit na případy, kdy v úloze zadané učivo není promyšlené nebo dobře procvičené. Na druhou stranu může zadaný úkol působit jako neprobraná látka i proto, že si řada dětí nedělá kvalitní poznámky v hodině.
Mezi typické „chyby“ patří zadávání domácích úkolů v nevhodnou dobu (například na konci vyučování), přílišná obtížnost cvičení nebo volba cvičení s nejednoznačným výsledkem. Setkáváme se také s tím, že učitelé vzájemně zadávání úkolů nekoordinují nebo dostatečně nevyjasní, co je cílem cvičení – například zda se má student naučit látku diskutovat, zařadit pojmy, přeložit jednotlivá slovíčka či převyprávět celý text. Cílům je totiž potřeba přizpůsobit procvičování ve škole i doma a volit podle nich i způsob prověření učiva.
Stejně tak není správné, pokud jsou domácí úkoly nezajímavé, žák provádí stejné cvičení jako ve škole (třeba ho má dokončit) nebo je úkol příliš dlouhý a dítě vyčerpá – typická je demotivace u žáků s ADHD či s jinými specifickými obtížemi.
Pokud učitel dodržuje předem domluvená pravidla, zadává žákům krátké a s kompetencemi provázané úkoly k pravidelnému procvičení a význam procvičování srozumitelně vysvětlí rodičům, jsou domácí úkoly jednoznačným přínosem pro všechny zúčastněné
Učitel by měl umět zohlednit stres dopadající na žáka (žák si neví s úkolem rady, rodiče nemají kompetence mu pomoci, dítě doma nemá prostor pro plnění úkolu) nebo na celou rodinu (žák si opakovaně zapomíná úkol poznamenat, a i když se rodiče snaží, nevědí, co má dítě splnit a na dítě se zlobí – to lze vyřešit centrálně zadávaným úkolem do informačního systému).
Nejzávažnější a skutečně negativní situací je zadávání domácích úkolů za trest. V dítěti vytváří odpor k předmětu (i k učiteli) a často utváří i negativní postoj rodičů. Tím, že je úkol v „režimu trest“, nebývá ani odveden s řádnou pozorností a nevede ke zlepšení v procvičení látky či jejímu zapamatování. Z dlouhodobého hlediska vede k výrazné demotivaci žáka.
Smysluplné a efektivní zadávání úloh k domácímu procvičování
Existují modely vzdělávání, které se snaží domácí úkoly nahradit nebo upravit. Patří sem:
- Projektové vzdělávání – namísto běžných úkolů pracují studenti na komplexních projektech (individuální nebo skupinové povahy).
- Studijní bloky ve škole – část samostatné přípravy probíhá přímo ve výuce.
- Využívání prvků Daltonské výuky – žák si sám plánuje to, čemu se bude věnovat dle vyhodnocení vlastního úspěchu ve zvládání školních požadavků. Nutná je podpora zdravé reflexe v rámci systému. Využívá se komplexního přehledu, kdy žáci vidí nastavený cíl i postup ostatních. Svůj postup tak mohou korigovat i s ohledem na pokrok vrstevníků.
- Reflektivní deníky – namísto tradičních cvičení žáci zapisují vlastní úvahy a poznatky o tématu.
- Zážitkový úkol – orientace na prožitek a aktivitu s následným sdílením mezi vrstevníky. Posiluje odolnost ke skupinové práci a prezentaci svých výsledků před ostatními.
Dalším klíčem ke zvýšení účinnosti domácích úkolů je individualizace – úkoly by měly být přizpůsobené věku a schopnostem žáků. Celkový přístup žáka ke vzdělávání zlepšují úkoly podporující kreativitu a analytické myšlení, naopak mechanické opakování látky bývá kontraproduktivní.
Návrhy jak na domácí procvičování s vtipem a konstruktivně pro učitele
- Pojmout domácí práci jako formu pravidelného opakování
- Plnění specifických úkolů chápat jako součást portfolia žáka
- Domácí procvičování pojmout motivačně a zajímavě (jako příprava na ověřování znalostí a dovedností)
- Propojit procvičování s praktickým životem žáka (napsat pohled babičce, zapsat rodičům nákup, přečíst informace na tabuli, vést si deník, vyrobit hračku podle návodu a další)
- Strukturované zadávání úkolů
- zadání je v informačním systému, vidí je i ostatní učitelé
- zadání koresponduje s cílovými kompetencemi vycházejícími ze školního vzdělávacího programu
- domácí úkoly jsou začleněny do plánu aktivit (podpora time-managementu)
- Komunikace s rodiči i žáky (význam pravidelného procvičování)
- Úlohy k domácímu procvičování je vhodné zadávat spíše na začátku hodiny – využíváme vysoké pozornosti žáků
- Mohou být umístěné na stabilní nástěnce, s vyhrazeným místem
- Úkoly lze chápat jako jednu z variant hodnocených aktivit, jimiž si každý žák dle své volby může „vylepšit“ školní hodnocení (neplní-li je, je to jeho volba, zároveň je ale nutné uvažovat možný vliv rodičovského vypracování).
Zásadní je, aby učitel při zadávání úlohy k procvičování uvažoval, jak bude následně ověřovat učivo ve výuce. Například zda použije písemný test, test s portfoliem (žák si doma může připravit typové úlohy, smí pak portfolio použít), test s použitím přehledů (žák si vytváří přehledy, smí je pak použít), ústní zkoušení před tabulí, ústní zkoušení z lavice, ústní zkoušení z lavice s krátkou přípravou bodů (v rámci domácí přípravy si mohou žáci připravit „tahák“, který lze při takovém způsobu ověřování použít), referát, prezentace s využitím powerpointu (prezentace často funguje jako podpora), práci ve dvojici nebo práci ve skupině. Probíranou látku může učitel ověřovat i specifickou formou zpracování domácího úkolu – například sestavením testu nebo zkoušky pro ostatní (příklady do „pětiminutovky“ i s výsledkem pro učitele, „otázky na historická data“, „otázky na pojmy“ – s vysvětlením/správnou definicí, doplňovačku, kvíz nebo křížovku), přípravou soutěže, přípravou osnovy pro následné vlastní písemné zpracování tématu, prezentací aktuality (žák musí najít a zdůvodnit vztah k tématu) a podobně. Žáci mohou v rámci domácího úkolu zpracovat i záznam z exkurze, doplnit si zápisky v sešitě, zapsat si slovíčka. Následně mohou výsledky své práce sdílet v týmu či při vrstevnickém tutoringu.
Návrhy jak na domácí procvičování pro rodiče
- Chápat úkoly jako formu pravidelného opakování, které je pro dítě výhodné (upevňuje se základ, máme přehled o stavu učiva a znalostech)
- Projevit zájem o dítě a jeho školní aktivity
- Vytvořit vhodné prostředí pro učení – základ pro rozvoj akademických dovedností a strategií učení
- Rozvíjet využívání metod time-managementu (prevence prokrastinace)
- Využívat při procvičování hru a zábavné formy (dítě si může úkoly – návrhy – vyzkoušet na rodiči)
- Procvičovat své vlastní znalosti a dovednosti s dítětem – například v případě jazykové výuky – (s využitím prvků „mezigeneračního učení“ – dítě je učitelem a my žákem)
Obrázek

Aktivita při domácí přípravě může být rovněž součástí hodnocení žáka. Doporučuje se zařadit toto hodnocení do roviny chování, nicméně zejména u žáků se specifickými potřebami, u nichž se setkáváme s nevyrovnaným výkonem v průběhu školního roku, lze tyto aspekty zahrnout i do celkového hodnocení v předmětu.
V současné době se zdůrazňuje aktivní podíl žáka na vzdělávacím procesu. S tím souvisí i změna zadávání domácích úloh. Žáci vítají, když mohou sami navrhovat způsoby, jimiž si látku budou procvičovat (ze zkušenosti mohu uvést, že mnohé úlohy jsou originální a mnohdy i individualizované – většina žáků dokáže úkoly ostatním připravit s ohledem na schopnosti nebo rezervy spolužáků). K návrhům žáků může pak učitel s ohledem na plánování vlastní pedagogické práce doplnit cílové kompetence, které takový úkol podpoří, čímž návrhy na domácí úlohy zarámuje do didakticky smysluplného celku.
Se žáky i s rodiči je vhodné vést otevřený dialog ohledně zadávání domácích úkolů. Co si žáci myslí o domácím procvičování, jaké jsou jejich postoje? Co je utváří? Dá se diskutovat o tom, zda je postoj žáků k domácí přípravě stejný ve všech předmětech. V čem je případně rozdíl? Mají žáci konstruktivní návrhy na řešení? Diskusi můžeme vést například v rámci třídnických hodin. Podobný dialog lze vést i s rodiči. Je důležité, aby učitelé objasňovali rodičům přínosy domácích úkolů, vysvětlili strukturu zadávané práce, aby byl žákům i rodičům zřejmý smysl, který zadáváním úkolů sledujeme. Vhodným propojením s další výukou či ověřováním znalostí výrazně vzrůstá motivace k jejich plnění (vliv smysluplné aktivity).
Pár slov na závěr
Domácí úkoly mají významný dopad na vzdělávání i osobnostní růst žáků. Přestože se jejich přínosy někdy zpochybňují, nelze popřít jejich schopnost upevnit znalosti, posílit studijní návyky a rozvíjet kritické myšlení. Je však důležité, aby byly zadávány promyšleně, byly pestré a přitažlivé a zohledňovaly individuální potřeby žáků. Věříme, že článkem jsme poukázali na důležité benefity domácí přípravy a učitelům i rodičům ukázali možnosti, jak lze pojmout domácí úkoly zajímavě a hravě.
Související literaturu a další zdroje informací naleznete také v naší Odborné knihovně.
Zaujal Vás článek a chcete každý měsíc dostávat informace o nových příspěvcích? Přihlaste se k odběru newsletteru nebo nás sledujte na Facebooku!
Pomohly vám informace v tomto článku?
