- Domů
- Výchova a vývoj dítěte
- Attachment
- Význam rodičovské péče a lásky v prvních letech života
Význam rodičovské péče a lásky v prvních letech života
Autor/ka: PhDr. Eva Labusová
Datum publikace: 08. 03. 2018, Aktualizováno: 27. 02. 2023
Už dlouho mne žádná kniha neoslovila tolik, jako tato. Její obsah přehledně a fundovaně shrnuje, čím se sama zabývám už spoustu let - hledáním odpovědi na otázku, jaké prostředí dítě přicházející na svět potřebuje kolem sebe najít, aby se mohlo vyvinout v duševně vyrovnanou, převážně spokojenou a pro sebe i ostatní obohacující bytost. Od nepaměti se lidstvo snažilo přijít tomuto tajemství na kloub, ale až naše doba umožnila, že debata k tématu přestává mít podobu pouhých spekulací a teoretických střetů zastánců odlišných názorů. Díky moderním zobrazovacím metodám máme poprvé v historii k dispozici poměrně přesné informace o tom, jak se po narození lidský mozek vyvíjí.
Klíčový poznatek je nakonec prostý a v podstatě potvrzuje to, co jsme dávno tušili: Raný věk, trvající zhruba do třetích narozenin, je pro uspořádávání husté sítě neuronových spojení v mozku určující. Miminka a batolata potřebují vedle zaopatření fyzických náležitostí přiměřenou duševní stimulaci a pocit psychického bezpečí ve vztahu s primární pečující osobou. Právě duševní stimulace v kontextu bezpečného vztahu, v podobě zkušeností nabývaných konkrétními prožitky, formuje a předurčuje jejich pozdější způsob prožívání a myšlení. Mozky dětí obklopených přijetím, empatií a laskavou pozorností se vyvíjejí jinak než dětí vyrůstající v prostředí emoční lability, konfliktů nebo dokonce násilí. Lidskost v pravém slova smyslu se zřejmě rodí v možnosti primárního prožitku přijetí a lásky v patřičném vývojově daném čase.
Situace je o to složitější, že u nejmenších dětí není ještě přítomno sebeuvědomění. Miminko i batole je sice vybaveno pro vnímání emocí (amygdala je funkční dřív, než se narodíme), avšak pro nezralost jiných potřebných částí mozku chybí dosud schopnost racionálního úsudku a uspořádávání faktických souvislostí. První vzpomínky a zkušenosti do naší vnitřní reality vstupují nevědomě v podobě smyslových a instinktivních prožitků. Ty příliš ohrožující a stresující si dítě neumí zpracovat a může se s nimi později trápit v podobě nejrůznějších neuróz. Zhruba do konce třetího roku věku jsou děti zkrátka vnějším okolnostem a jejich působení vydány napospas. Vyrůstají-li v nevýhodných podmínkách, přepínají na „nouzový režim přežití", v němž se jejich pozornost soustředí na získání aspoň nějakého pocitu bezpečí na úkor ostatního rozvoje. Zakrňuje to, co by normálně vedlo k prosperitě.
Související články na portálu Šance Dětem:
Steve Biddulph srozumitelně a laskavě, ale také důrazně, upozorňuje na to, že výhradní odpovědnost mají rodiče a společnost. Sděluje, jakému riziku děti i celou lidskou budoucnost vystavujeme, pokud fakta o vývoji mozku a přirozených potřebách dětství popíráme a dětem posilující zkušenosti neposkytujeme. Doba pro nejdůležitější formování mozku je raným věkem vymezena. Promeškáme-li ji, příležitost pro rozvinutí plného potenciálu lidství může být navždy promarněna.
Steve Biddulph - psycholog, propagátor pozitivního rodičovství a ochránce rodičovských práv. Jeho knihy Proč jsou šťastné děti šťastné, Tajemství výchovy šťastných dětí, Výchova kluků, Kniha o mužství a další byly přeloženy do 32 jazyků a počet prodaných výtisků překročil hranici čtyř milionů.
Druhým velkým tématem knihy je spor o jesle. Ten má v naší zemi vyhraněnou podobu. Biddulph přináší argumenty, proč ani ty nejlepší jesle - pobývají-li v nich děti příliš brzy, příliš často a příliš dlouho - nedokáží naplnit jejich potřeby. Jistě, jesle jsou důležitou pomocí pro ohrožené rodiny. A rodičům žijícím v demokratické společnosti nikdo nevezme možnost, aby volali po větší dostupnosti institucionální péče pro nejmenší děti. Kniha neumlčí ty, kdo matky z ekonomických důvodů ženou zpět na pracovní trh brzy po porodu nebo se ohánějí argumenty, že především sama matka musí být šťastná, aby vychovala šťastné dítě... Jesle jsou i problém světonázorových střetů, a jako takový vždy budou
rozdělovat.
Přesto mají všichni rodiče jedno společné: Aby mohli milovat a pečovat o své děti, potřebují mít sami odkud brát. V současnosti čelíme masovému množství matek a otců ovlivněných názorem, že osobní prospěch a pracovní ambice jsou stejně neodkladné jako nároky raného věku. Ony ale nejsou. V této souvislosti Biddulphova kniha koresponduje s poznáním, které až dosud máme o významu tzv. attachmentu (= přilnutí, připoutání; prvotní a prototypní vztahová vazby, kterou dítě navazuje se svými primárními pečovateli, hlavně s matkou) a o nebezpečích jeho narušení. Nelze si nevšimnout, že ti rodiče, kteří sami ve svém raném věku neměli své potřeby nasyceny, mívají problém naplnit potřeby svého dítěte.
Související články na portálu Šance Dětem:
A to je třetí důležité poselství této knihy: Nedílnou součástí dost dobrého rodičovství je přijetí faktu, že potřeby dětí raného věku mají před potřebami dospělých dočasnou, vývojově podmíněnou přednost. Na svých pracovištích jsme všichni do nějaké míry nahraditelní. V roli rodičovské nás nikdo nahradit nemůže. Co jsou dva až tři roky oproti celému příštímu životu? Zdánlivě jednoduché počty, kterým ale ne každý rozumí.
Nebraňme se tomu, pokud v nás tato kniha vyvolá silné emoce. Naopak, otevřeme se jim, zkoumejme je a zkusme pátrat, zda nás nějak nevedou k našim vlastním slepým místům, pochybnostem či bolestně prožívané neschopnosti dát navzdory vší snaze dítěti to, co potřebuje. A buďme k sobě laskaví. S příchodem dětí dostáváme mimořádnou možnost zapracovat na zraněních, která jsme možná sami utrpěli, když podmínky našeho dětství nebyly optimální. Shovívaví buďme i k našim rodičům. Oni, na rozdíl od nás, neměli k dispozici informace, které máme my dnes.
Přijměme výzvu, že mezi rodiči a dětmi jde o oboustranný proces učení. Chceme-li, aby ve společnosti ubylo odcizení, lhostejnosti, úzkosti a agrese, začněme brát vážně, že schopnost milovat sebe i druhé není náhoda, nýbrž předem poměrně jasně odhadnutelný výsledek kvality vztahového prostředí, v němž se lidské dítě nalézá během vývojově nesmírně sensitivních prvních dvou až tří let svého života. Zkusme připustit, kolik toho dětem raného věku moderní společnost dluží, a také jak drsné bývají cizím očím neviditelné konfrontace s vlastním svědomím, to když se v matkách pere síla rodičovského instinktu s potřebou nakrmit své ambice, za nimiž se mohou skrývat vlastní kdysi nedosycené vývojové potřeby. Hledání sebehodnoty se snadno mění v úpornou snahu o pracovní výkon, materiální zabezpečení či dosažení jiné náhražky, která má jako provizorní náplast ošetřit naše nemocné sebe-vědomí.
Tato kniha může být jednou z těch, které nám pomohou vydat se na cestu k uzdravení, pokud už dále nechceme život svůj a svého dítěte přizpůsobovat trendům společnosti s narušeným attachmentem. Může nám pomoci vyjít vstříc tušení, že v životě nakonec stejně neexistuje nic cennějšího než naplňující vztah, který prožíváme s druhými i sami se sebou.
Steve Biddulph - Výchova dětí
z anglického originálu přeložil Stanislav Souhrada ; předmluvy k českému vydání: Eva Labusová a Jeroným Klimeš ; vydalo nakladatelství IMPAKT v Dubu v roce 2017
Úvod ke zmiňované knize zpracovala PhDr. Eva Labusová, poradkyně pro oblast rodičovství a vztahů. Odborná publikace se věnuje významu rodičovské péče a lásky v prvních letech života pro zdárný vývoj dítěte. kdo hledá odpovědi k otázkám raného dětství, včetně ožehavé otázky, zda by měly děti mladší tří let navštěvovat jesle, měl by je právě zde najít.
Zaujal Vás článek a chcete pravidelně dostávat informace o nových příspěvcích? Přihlaste se k odběru newsletteru a sledujte nás na facebooku.
Odebírat newsletter Sledovat na Facebooku
Související literaturu a další zdroje informací najdete v naší Odborné knihovně.
Odkazy:
- PhDr. Eva Labusová - http://www.evalabusova.cz/
- Síť pro rodinu - https://sitprorodinu.cz/
Pomohly vám informace v tomto článku?