- Domů
- Zdravotní problémy dítěte
- Služby pro děti s postižením
- Volný čas dětí s postižením
- Začlenění postižených mezi zdravé
Začlenění postižených mezi zdravé
Autor/ka: Mgr. Alžběta Jantová, Mgr. Pavol Janto
Datum publikace: 13. 04. 2012, Aktualizováno: 27. 02. 2025
Integraci chápeme jako začlenění jedince se zdravotním postižením do skupiny lidí bez postižení. Možnosti integrace nejsou neomezené a míra začlenění člověka s postižením do společnosti lidí bez postižení je závislá na míře jeho samostatnosti a závislosti na pomoci druhých lidí. Přesto je integrace uskutečnitelná u každého dítěte bez ohledu na typ a hloubku jeho znevýhodnění.
Integrace v oblasti volnočasových aktivit s sebou nese relativně nejmenší množství komplikací(například oproti školní či pracovní integraci, více v článku Pro a proti integrace dětí se zdravotním postižením). Není zde potřeba vytvářet individuální vzdělávací plány ani zde nejsou vyvinuty tak velké nároky na uzpůsobení prostředí. V neformálním ovzduší se také lépe budují sociální vztahy. Úspěšná integrace tak může být velkým přínosem nejen pro dítě s postižením, ale i pro děti bez postižení. V atmosféře volnočasových aktivit se lépe budují přátelství, protože se zde jedinec setkává s lidmi, kteří mají podobné zájmy.
Národní institut dětí a mládeže provedl výzkum toho, jak tráví svůj volný čas děti s postižením, z průzkumu vyplývá, že v oblasti volnočasových aktivit nedochází k systémové integraci do běžných organizací mezi děti bez postižení. Důvodem jsou překážky jak na straně dětí, tak na straně rodičů a dále překážky na straně organizace (nedostatečné personální zabezpečení, chybějící speciální pomůcky, finanční neschopnost zajistit asistenta a podobně).
Podle tohoto výzkumu nejběžnější volnočasovou aktivitou dětí se zdravotním postižením jsou rukodělné činnosti, které zvládají i děti se smyslovými vadami a které nejsou náročné na pohyb.
Problémem ze strany rodičů je nedostatečná informovanost o tom, že vůbec mohou využít pro své dítě se zdravotním postižením služby zařízení, které se zabývá organizací volnočasových aktivit. Stává se také, že tyto organizace děti odmítnou nebo nevytvoří optimální podmínky pro {Ai/+[NSGE~} dítěte. Rodiče se tedy častěji obrací na specializovaná pracoviště, kde jsou na děti se zdravotním postižením připraveni.
Z hlediska volnočasových aktivit, stejně jako i ostatních aktivit běžného života, má již od nejútlejšího věku dítěte velký smysl vytváření určitých komunit, ve kterých jsou respektovány přirozené i speciální potřeby všech jejich členů. Tato časná integrace ve všech oblastech života dítěte nejen že dokonale připravuje dítě na život, ale zpětně vytváří ve společnosti podmínky pro život člověka s postižením. Přijmeme-li tato tvrzení jako fakt, pak se nenechávejme odradit případnou neochotou organizací k integraci dětí.
Čtěte také:
- Raná péče
- Vzdělávání dětí se speciálními potřebami
- Dávky pro rodiny s dětmi se zdravotním postižením
Zaujal Vás článek a chcete pravidelně dostávat informace o nových příspěvcích? Přihlaste se k odběru newsletteru a sledujte nás na facebooku.
Související literaturu najdete v naší Odborné knihovně.
Pomohly vám informace v tomto článku?