Rodičovství osob s mentálním postižením

Autor/ka: Mgr. et Bc. Jana Bernoldová, Ph.D.
Datum publikace: 04. 08. 2024, Aktualizováno: 24. 10. 2024
I lidé s mentálním postižením touží po věcech, které tvoří naše životy smysluplné a příjemné. Pro mnoho z nás je hodnotou, která naplňuje naši životní cestu, rodinný život. Mnoho lidí s mentálním postižením to vnímá úplně stejně. Touží po rodinném životě a řada z nich navazuje různé druhy partnerských vztahů . A stále více žen s mentálním postižení naplňuje i své rodičovské představy.

Obsah článku

Rodičovství osob s mentálním postižením se setkává s mnoha předsudky veřejnosti. Asi nejvýraznější obavy vzbuzuje přímo v rodinách osob s mentálním postižením. Rodiče osob s touto diagnózou si pokládají otázky: „Zdědí mé vnouče postižení?“ „Jak by se můj potomek mohl starat o dítě, když se nedokáže postarat o sebe?“ „Bude mé vnouče ohroženo neadekvátní péčí?“ „Dokáže se potomek správné péči naučit?“ „Nebude mé vnouče odebráno z péče svých rodičů s postižením?“ „Nebudu se muset o vnouče starat já?“

Mladým lidem s mentálním postižením často brání v sexuální výchově a otázkách rodičovství vlastní rodiny

Rodičovská úzkost často vede k hyperprotektivním a negativním postojům, které brání naplňování reprodukčních práv jejich dětí s mentálním postižením. Rodiče vidí své potomky i v dospělosti jako věčné děti, a tento postoj vede k tomu, že ty jsou pak omezovány v rozhodování týkajících se vlastních těl, vztahů a v otázce založení rodiny [5]. Lidé s mentálním postižením mají stejná práva jako ostatní lidé ve společnosti. Mezi tato práva patří právo na přístup k věku odpovídajícím informacím, sexuální výchově a výchově k plánovanému rodičovství a na poskytnutí nezbytných prostředků, které by jim umožnily uvedená práva realizovat [16].

Obrázek
rozhovor

Mladí lidé s mentálním postižením uvádí [2, 3], že často čelí zákazům či zastrašování ze strany rodičů, namísto ucelené sexuální výchovy a podpory v rozhodování.  Například na otázku, proč nemůže mít děti, i když po nich touží, odpověděla jedna z respondentek výzkumu takto [3]:

 „My jsme si o tom povídaly s mojí mámou a ona mi řekla právě, že to je jako těžký. Právě jako o to dítě se starat, takže mi řekla a [jméno partnera], že dítě jako ne. Že právě to by byl problém pro mě, protože neumím matematiku, češtinu jako nic. Že ani to psaní mi moc nejde, jsem mentálně postižená. [jméno partnera], že má syndrom a že to nejde, že je to těžký. A že je to s tím dítětem jako hrozná práce a tak.“

Ve snaze ochránit své děti před rodičovstvím, rodiče často rozhodují za dívky a mladé ženy o užívání antikoncepce [10]. Řada rodičů přistupuje i k trvalému řešení bránícímu početí a vyjednává pro své děti takzvanou sterilizaci. U žen s mentálním postižením existuje až třikrát vyšší pravděpodobnost, že jim bude provedena sterilizace [12].

Téma rodičovství je úzce spjato se sexualitou, které je v rodinách tabuizována. Mnoho mladých lidí s mentálním postižením tak nemá dostatečné znalosti o lidské sexualitě a vztazích [3, 7]. Zejména citlivé je období dospívání. V této době se mladí lidé potřebují dozvědět o lidské reprodukci a o možnosti naplňovat své sexuální potřeby bezpečným a legitimním způsobem. Právě tyto informace jim často chybí [12].  Proto jsou lidé s mentálním postižením vystavěni vyššímu riziku nechtěného a neplánovaného těhotenství [6], stejně tak i vyššímu riziku nakažení se nějakou sexuálně přenosnou infekcí [11].

Mohou být lidé s mentálním postižením rodiči?

Rodičovství s sebou přináší velkou zodpovědnost. Péče o děti a jejich výchova jsou náročné pro všechny rodiče, rodiče s mentálním postižením nevyjímaje. Otázka dobrého rodičovství však nesouvisí s intelektem. Zahraniční studie [např. 13, 5] dokazují, že lidé s mentálním postižením mohou, s nezbytnou podporou, plnit rodičovskou roli adekvátně. Podobně můžeme vyvrátit i další výše nastíněné obavy rodičů. Během několika desetiletí bylo prokázáno, že lidé s mentálním postižením se dokáží naučit adekvátní péči o své děti. Dokáží pečovat o sebe i své potomky. Často k tomu potřebují vhodnou podporu, která musí odpovídat individuálním vzdělávacím potřebám těchto rodičů: například složité činnosti učit v jednotlivých posupných krocích, pozitivně oceňovat rodiče, či je učit novým dovednostem v přirozeném prostředí [9, 15].

Právě nedostupnost těchto služeb a materiálů ve společnosti, společně s nízkými znalostmi a nedostatečnou připraveností pracovníků ve zdravotnictví i sociálních službách [1, 2, 14], či chudoba, nevhodné bydlení, sociální izolace nebo vysoká míra stresu [8] patří mezi příklady základních bariér, kterým rodiče s mentálním postižením při plnění rodičovské role čelí.

Jak mohou rodiče připravovat své dítě s mentálním postižením v otázce odpovědného rozhodování o možném rodičovství?

V první řadě by měla být dětem s mentálním postižením přístupná komplexní a srozumitelná sexuální výchova v rodině i ve škole. V současné době však mnoho rodin tyto otázky neřeší. Téma otevírají až v době, kdy vyvstanou problémy, jež není možné přehlížet, například menstruace či masturbace. Nízké znalosti získávají děti s mentálním postižením i v rámci školní sexuální výchovy, ve které jsou informace zaměřeny zejména na biologické aspekty sexuality a je zde také zřetelné zaměření na prevenci rizik spojených se sexualitou [7].

Obrázek
dívka s hendikepem

Proto jsou tito mladí lidé mnohdy znevýhodnění nejen svým postižením, ale také nedostatkem znalostí, dovedností a neschopností orientovat se a fungovat v běžném životě. Protektivní výchova v rodině, ale také například ve škole a jiných institucích, vede ke snížení možností nebo příležitostí učit se úplně přirozené věci. Mladí lidé by si již v době dětství a dospívání měli osvojovat normy chování a upevňovat rodičovské vzory. Rodiče mohou v tomto období podporovat své dítě s postižením při vytváření realističtější představy o činnostech, které k rodičovské roli a rodičovské odpovědnosti patří.

Během dospívání je na místě mluvit o budoucnosti a pomoci pubescentovi s postižením vytvářet smysluplné a realistické životní perspektivy. Pokud mluvíme o budoucnosti v době dospívání, nejsme při řešení otázek týkajících se rodičovství tlačeni časem. Máme prostor mluvit a společně zkoumat, co je skutečně možné. Máme čas vytvořit plán a postupně pomáhat mladému člověku trénovat a osvojovat si dovednosti potřebné k odpovědnému rodičovství. Můžeme zkoumat nabízené alternativy, jak naplnit potřebu rodičovství, kterých je v současné společnosti mnoho. Mladým lidem lze ukazovat i jiné varianty naplněného života, třeba příklady osob, jichž se témata partnerského či rodinného života netýkají, ale přesto vedou šťastné životy. Nabízí se také společné plánování potřebné podpory, aby mohl vysněné společenské role mladý člověk s postižením úspěšně naplňovat. Právě schopnost říci si o podporu a přijmout ji je jednou z protektivních okolností jejich úspěšného rodičovství.

V době odpovědného rozhodování je pak potřebné umožnit těmto mladým lidem získat pravdivé informace o svých právech. Protože mnoho z nich věří, že reprodukční práva nemají. Potřebují také získat relevantní informace k rozhodnutí stát se rodičem. Například o potřebě vhodného bydlení pro rodinu či finančních prostředcích.  Mladý člověk by si měl také uvědomit jakou odpovědnost na sebe přijme, či jaké schopnosti musí mít, aby zvládl péči o dítě. Důležité je uvědomit si, jakou podporu bude potřebovat, zda a kde ji může získat. Rozhodnutí stát se rodičem patří mezi velká životní rozhodnutí a jako takové vyžaduje čas a pečlivé promýšlení. Proto je dobré povzbuzovat mladé lidi s mentálním postižením, aby takový krok diskutovali s lidmi, kterým důvěřují, stejně jako to dělají jejich vrstevníci bez postižení. Podporu může rodinám poskytnout řada organizací, například NEBUĎ NA NULE, z. s. – unie sexuálních důvěrníků České republiky, Poradna Společnosti pro podporu lidí s mentálním postižením v České republice, z.s.

Zdroje:

  1. Adamčíková, Z., Bernoldová, J., Strnadová, I. & Sedláková, K. (2019). „... protože to byla moje vina, tak musela na mě zvýšit hlas.“ Zkušenosti rodičů s mentálním postižením s nabízenou formální podporou". Fórum sociální práce. (4). 13–20. [In English: Social Work Forum].
  2. Bernoldová, J., Strnadová, Adamčíková, Z. Ženy s mentálním postižením v roli matek (2019) Praha: Univerzita Karlova, Nakladatelství Karolinum, 1. vydání 118 str., ISBN: 978-80-246-4329-8
  3. Bernoldová, J., Revická, M., Strnadová, I. & Sedláková, K. (2023) „Připravenost v oblasti sexuality a rodičovství: zkušenosti a perspektivy mladých lidí s mentálním postižením“ Fórum sociální politiky. (17). 9-17.
  4. Brown HK, Kirkham YA, Lunsky Y, Cobigo V, Vigod SN. Contraceptive Provision to Postpartum Women With Intellectual and Developmental Disabilities: A Population-Based Cohort Study. Perspect Sex Reprod Health. 2018 Sep;50(3):93-99. doi: 10.1363/psrh.12060. Epub 2018 May 29. PMID: 29809297.
  5. Carter, A., Strnadová, I., Watfern, C., Pebdani, R., Bateson, D., Loblinzk, J., Guy, R., & Newman, C. (2022). The sexual and reproductive health and rights of young people with intellectual disability: A scoping review. Sexuality Research & Social Policy: A Journal of the NSRC, 19(1), 372–390. https://doi.org/10.1007/s13178-021-00549-y
  6. Frawley, P., & Wilson, N. (2016). Young people with intellectual disability talking about sexuality education and information. Sexuality & Disability, 34(4), 469–484. https://doi.org/10.1007/s11195-016-9460-x.
  7. Kozáková Z., Hermanová (2021) Názory a praktické zkušenosti pedagogických pracovníků a žáků s mentálním postižením v oblasti sexuální výchovy. E-pedagogikum (1). DOI: 10.5507/epd.2021.014. dostupné z: https://e-pedagogium.upol.cz/pdfs/epd/2021/01/05.pdf
  8. Beltran-Arreche, M., Fullana Noell, J., & Pallisera Díaz, M. (2024). Women with intellectual disabilities and motherhood: Barriers, supports and demands. International Journal of Developmental Disabilities.Advance online publication. https://doi.org/10.1080/20473869.2024.2318865
  9. McConnell, D., Matthews, J., Llewellyn, G., Mildon, R. and Hindmarsh, G. (2008), “Healthy Start.” A National Strategy for Parents With Intellectual Disabilities and Their Children. Journal of Policy and Practice in Intellectual Disabilities, 5: 194-202. https://doi.org/10.1111/j.1741-1130.2008.00173.x
  10. Mosher, W., Hughes, R. B., Bloom, T., Horton, L., Mojtabai, R., & Alhusen, J. L. (2018). Contraceptive use by disability status: New national estimates from the National Survey of Family Growth. Contraception, 97(6), 552–558. https://doi.org/10.1016/j.contraception.2018.03.031
  11. Parekh T, Gimm G, Kitsantas P. Sexually Transmitted Infections in Women of Reproductive Age by Disability Type. Am J Prev Med. 2023 Mar;64(3):393-404. doi: 10.1016/j.amepre.2022.10.013. Epub 2022 Dec 15. PMID: 36528453.
  12. Servais L, Leach R, Jacques D, Roussaux JP. Sterilisation of intellectually disabled women. European Psychiatry. 2004;19(7):428-432. doi:10.1016/j.eurpsy.2004.04.008
  13. Strnadová, I., Bernoldová, J. and Adamčíková, Z. 2019. She will know that her mother’s doing something for her’: Women with intellectual disabilities assuming the mother identity. Disability & Society, 34, 68–94.
  14. Strnadová, I., Bernoldová, J., Adamčíková, Z., & Klusáček, J. (2017). Medical personnel’s knowledge, attitudes, and experiences of mothers with intellectual disability. Journal of Intellectual & Developmental Disability. Doi: 10.3109/13668250.2017.1294248.[IF 0.892; SJR 0.588, Q2].
  15. Tarleton, B., & Turney, D. (2020). Understanding ‘successful practice/s’ with parents with learning difficulties when there are concerns about child neglect: The contribution of social practice theory. Child Indicators Research, 13, 387-409. https://doi.org/10.1007/s12187-019-09682-y
  16. OSN Úmluva o právech osob se zdravotním postižením (Convention on the Rights of Persons with Disabilities). (2009).

Související literaturu a další zdroje informací naleznete také v naší Odborné knihovně pod pojmy "mentálního", "mentální postižení" a "mentální retardace".

Zaujal Vás článek a chcete každý měsíc dostávat informace o nových příspěvcích? Přihlaste se k odběru newsletteru nebo nás sledujte na Facebooku!

 

Odebírat newsletter   Sledovat na Facebooku

 

 

Autor/ka

Speciální pedagožka, působila jako speciální pedagog např. v Základní škole Legerova či v Rytmusu Benešov, o.p.s., řadu let však pracuje s lidmi s mentálním postižením a poruchou autistického spektra. Její profesní zaměření je motivováno osobní životní zkušeností sourozence s těžkým kombinovaným postižením. Ve své praxi se zaměřuje na podporu vzdělávací a sociální inkluze. Působí také jako konzultantka a přednášející v oblasti rodičovství osob s mentálním postižením. Od roku 2019 se věnuje vzdělávání dospělých na vysokoškolských fakultách (UK a Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích) a VOŠ s pedagogickým a sociálním zaměřením. Má zkušenosti s přípravou a koordinací projektů, v současné době realizuje projekt „Posílení inkluzivního vzdělávání: Zvyšování kvalifikace asistentů pedagoga v používání vědecky doložených přístupů ve vzdělávací praxi“, který je realizován Profesním institutem Jahodovka ve spolupráci s partnery ze Srbska a Slovinska. Kromě lektorování v Jahodovce se věnuje taktéž lektorování v Unii sexuálních důvěrníků ČR (Nebuď na Nule), Diakonické akademii či na MPSV.

Odborná knihovna:
Články:
žena s Downovým syndromem

Mohou být lidé s mentálním postižením dobrými rodiči?

Choices