Aplikace Záchranka – pomocník do kapsy, který vás podrží v nejtěžších chvílích

Autor/ka: Klára Křížková
Datum publikace: 09. 03. 2020, Aktualizováno: 27. 02. 2023

Noční můrou každého z rodičů je, že se něco stane dětem. Náhlá nemoc nebo úraz ale přichází nečekaně, a tak je dobré připravit se předem. Krizová situace s sebou často přináší také stres. Ne každý se dokáže v šoku zorientovat, uvědomit si základní informace a zachovat chladnou hlavu. Případů, kdy si člověk nemusí vědět rady, je více. Představte si, že jste na výletě v lese a potřebujete pomoc. Dokázali byste popsat, kde se nacházíte? A co momenty, kdy je s vámi dítě samo doma a vy najednou pociťujete, že se o vás pokouší mrákoty. Dokázala by vaše ratolest přivolat pomoc? Jistě každého z nás děsí jiná představa, všechny ale mají poměrně jednoduché řešení, ke kterému stačí mít chytrý telefon. Tím řešením je aplikace Záchranka.

Obsah článku:

Vznik aplikace Záchranka

Aplikace Záchranka vznikla v roce 2012 jako bakalářská práce Filipa Maleňáka, studenta biomedicínské techniky na brněnském VUT. Chtěl najít téma, na kterém by se něco naučil a zároveň by mohlo být užitečné v praxi. Díky otci, pracujísímu ve firmě tvořící informační systémy pro záchranky, se setkal se záchranáři, kteří mu vyprávěli o své práci. Za největší problém v té době považovali lokalizaci pacienta volajícího z mobilu. Bakalářská práce byla tedy zaměřená na to, jak je možné lokalizovat pacienta při zavolání na linku 155. A výsledek byl tristní. Záchranáři měli velmi nepřesné informace, kde se mobilní telefon volajícího nachází. Rozptyl byl od jednotek metrů až po desítky kilometrů. Výsledkem tedy bylo vytvoření aplikace, která měla lokalizovat člověka a poslat prostřednictvím SMS na číslo 155 GPS souřadnice – tedy přesnou polohu volajícího.

Celý projekt však dostal jasné obrysy až v roce 2014, kdy jej podpořil Pavel Müller a jeho společnost Alfa-Helicopter, která tehdy provozovala leteckou záchrannou službu v České republice. Společně s Filipem Maleňákem našli následně pro projekt podporu dalších partnerů a odborné veřejnosti. Od té doby se aplikace Záchranka značně proměnila. Už dávno není pouhým tlačítkem, které lokalizuje volajícího. Jedná se o komplexní aplikaci určenou k efektivní ochraně zdraví a života svých uživatelů. Aplikaci v současnosti (k datu publikace článku) využívá více než 1 259 000 uživatelů, kteří si pomoc přes aplikaci zavolali už ve více než 40 000 případech.

Jak aplikace funguje? Odpovídá na otázky co, kde a komu se stalo

Po stisknutí nouzového tlačítka dochází k odeslání tzv. nouzové zprávy. Ta obsahuje přesnou polohu, stav baterie mobilního telefonu, osobní informace včetně zdravotního stavu, kontakty na osoby blízké aj. – tedy vše, co si člověk v aplikaci uloží do svého osobního profilu. Současně aplikace vždy vytáčí linku 155 a je schopna automaticky poznat lokaci, ze které uživatel volá. Nachází-li se člověk na horách nebo u vody, odesílá nouzovou zprávu automaticky paralelně i horské, případně vodní záchranné službě. Horská či vodní záchranka pak vyráží na pomoc společně se zdravotnickou záchrannou službou a raněnému tak pomáhají hned dva týmy profesionálů.

Tuto základní funkci doplňuje několik dalších. Jednou z nich je návod první pomoci, kde je možné poučit se o tom, jak postupovat v případě bezvědomí, dušení, krvácení, při závažných onemocněních, otravě, podchlazení, úrazu, popáleninách nebo zasažení elektrickým proudem. Modul první pomoci obsahuje interaktivní návod – tedy průvodce resuscitací. Ten je možné využít v případě, kdy se člověk dostane do situace, ve které musí někomu zachránit život. Jednoduchý popis úkonů provede zachránce až k masáži srdce, a dokonce mu metronomem bude udávat rytmus masírování.

Další užitečnou funkcionalitou je lokátor. Systém navigující k nejbližší pohotovosti, pohotovostní lékárně, zubní pohotovosti nebo stanovišti horské/vodní záchranné služby. Lokátor obsahuje i největší databázi AED (automatizovaných externích defibrilátorů) v České republice. V současnosti je jich nahlášených už více než 2 000.

Aplikace nabízí od roku 2019 i tzv. varovná upozornění. Jedná se o systém varování obyvatel na vybraném území v krizových situacích, který vhodně doplňuje jiné již zavedené prostředky (jako např. sirény). Aplikace umožňuje zaslání notifikace s varováním před život ohrožujícími událostmi (únik chemikálií do ovzduší, rozsáhlý požár apod.), a to ve spolupráci s krizovým řízením města či kraje. Představuje tak jednu z cest tzv. reverzní tísňové linky, která pomáhá předcházení dalším zraněním a tím i nadměrnému využití tísňové linky. Do systému varovných upozornění se již zapojil celý Jihomoravský kraj, Plzeň a Praha. Další města budou přibývat postupně.

Aplikace je plně přizpůsobena také lidem se zrakovým a sluchovým hendikepem, pro které bylo dosud přivolání první pomoci velmi obtížné. Nevidomí nevědí, kde se nacházejí, neslyšící zase nejsou schopni hlasově komunikovat s operátory tísňové linky. Aplikace tyto překážky řeší. Nevidomí se mohou spolehnout na „předčítání“ aplikace a pro neslyšící je v levém dolním rohu tabulka, kde vyberou jednu z devíti možností poranění. Informace o tom, co se jim stalo, se odešle spolu s polohou a dalšími informacemi na dispečink zdravotnické záchranné služby. Navíc téměř ve všech krajích v ČR mohou operátoři neslyšícímu odepsat pomocí SMS.

Aplikace Záchranka je navíc plně funkční v Rakousku, Maďarsku a na slovenských horách. Aniž by uživatel musel cokoliv nastavovat, po přejetí hranic těchto států aplikace sama automaticky kontaktuje tamní záchranáře, a to včetně odeslání GPS polohy a dalších údajů. Autoři aplikace mysleli i na jazykovou bariéru, proto se vám v případě, že budete volat o pomoc v zahraničí, objeví po stisku nouzového tlačítka tabulka (stejná jako pro neslyšící), kde vyberete, co se stalo. V dalších státech se po stisku nouzového tlačítka uživatel dovolá na tamní obdobu naší linky 155, avšak polohové a další údaje se neodešlou.

Kde aplikaci stáhnout, co v ní vyplnit a pro koho je určena?

Aplikace Záchranka je pro všechny zdarma díky finanční podpoře Nadace Vodafone. Stáhnout si ji může každý, kdo vlastní dotykový telefon, bez ohledu na to, jakého operátora má. Nezáleží ani na věku, aplikace je jednoduchá a pochopí ji i děti.

Pod heslem „Záchranka“ ji uživatelé najdou v Google Play či App Store. Po stažení je nutné vyplnit základní údaje: jméno, telefon, zdravotní informace, kontakty na osoby blízké apod. Také je nutné povolit přístupy k GPS apod., aby aplikace mohla řádně fungovat. Poté je potřeba požádat ve vyplněném profilu o ověření telefonního čísla. Jakmile přijde SMS se čtyřmístným registračním kódem, stačí ho zadat a je hotovo. Aplikace je připravena k pomoci.

Správné nastavení může každý ověřit sám zapnutím testovacího režimu. V levém horním rohu aplikace Záchranka najde uživatel ikonu „Zapnout testovací režim“. Pokud ji stiskne, objeví se  vyskakovací okno s informací, že je aplikace v testovacím režimu. To uživatel potvrdí stiskem „OK“. Nouzové tlačítko aplikace a horní lišta jsou v testovacím režimu oranžové, a ne červené jako v ostrém provozu. Uživatel stiskne oranžové nouzové tlačítko 155 a podrží ho, dokud paprsek neoběhne celé kolečko (stejně jako kdyby volal naostro). Objeví se nápis: „do 5 vteřin můžete volání zrušit“. Nezruší jej a počká na odečet. Poté se ozve nahrávka, která potvrdí, že je v testovacím režimu a že je aplikace nastavena správně. Potvrzení bude i ve vyskakovacím okně přímo na obrazovce.

Související články na portálu Šance Dětem

Co když nemám internet?

Nevadí, internet není k použití zapotřebí. Aplikace Záchranka s ním funguje pro uživatele přehledněji a jednodušeji, ale obejde se bez něj. Musí jen počítat s tím, že vše, co by proběhlo na pozadí (tedy např. odeslání nouzové zprávy, nebo žádost o registraci telefonního čísla) se projeví jako šifrovaná zpráva, jejíž odeslání je nutné potvrdit. Prakticky to vypadá tak, že aplikace uživatele přesune do odesílání zpráv, kde sama vygeneruje šifrovanou větu, která bude vypadat jako změť čísel a znaků. Tuto větu je potřeba odeslat jako klasickou SMS zprávu. Aplikace vše sama přichystá, stačí kliknout na „odeslat“. Vše ostatní už funguje stejně jako při připojení na internet.

Na co nezapomenout

Každý telefon se neustále aktualizuje a jeho operační systém se mění, proto se musí i aplikace Záchranka aktualizovat, aby dokázala reagovat na změny v telefonu. Je tedy důležité udržovat ji aktuální a čas od času otestovat ve zkušebním režimu. Zkrátka občas zkontrolovat, zda je na 100 % připravena k použití. Další informace najdete na www.zachranka.app, s případnými potížemi se můžete obrátit na info@zachrankaapp.cz.

Související literaturu a další zdroje informací najdete v naší Odborné knihovně.

Zaujal Vás článek a chcete pravidelně dostávat informace o nových příspěvcích? Přihlaste se k odběru newsletteru a sledujte nás na facebooku.

 

Odebírat newsletter   Sledovat na Facebooku

Autorka článku

Klára Křížková

Vystudovala Český jazyk a literaturu na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity v Brně. V průběhu studií začala pracovat jako redaktorka a koeditorka v redakci zpravodajství České televize v Brně. Současně byla mediální zpravodajkou junáků ve Zlínském kraji. Následovala pozice tiskové mluvčí ve společnosti Student Agency. Při práci na článku do palubního časopisu Žlutý se seznámila s Filipem Maleňákem, autorem aplikace Záchranka. Smysluplnost a perspektiva jeho projektu ji natolik zaujala, že se od roku 2017 věnuje výhradně PR aplikace Záchranka.

Autor/ka

Vystudovala Český jazyk a literaturu na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity v Brně. V průběhu studií začala pracovat jako redaktorka a koeditorka v redakci zpravodajství České televize v Brně. Současně byla mediální zpravodajkou junáků ve Zlínském kraji. Následovala pozice tiskové mluvčí ve společnosti STUDENT AGENCY. Při práci na článku do palubního časopisu Žlutý se seznámila s Filipem Maleňákem, autorem aplikace Záchranka. Smysluplnost a perspektiva jeho projektu ji natolik zaujala, že se od roku 2017 věnuje výhradně PR aplikace Záchranka.

Odborná knihovna:
Články: