Malé dívky ve škole často maskují své schopnosti, aby zapadly. Učitelka radí, jak rozpoznat nadané děti

Datum publikace: 16. 10. 2024
Periodikum:
heroine.cz
Najít a podpořit. Tak přistupuje pedagožka Ingrid Valentová k nadaným dětem, které učí v malé škole v Novém Městě nad Metují poblíž polských hranic. „Pomáhá mi také to, že jsem se jako učitelka oprostila od představy, že musím mít ve třídě neustále všechno stoprocentně pod kontrolou,“ vysvětluje. „Nadaného žáka musím zaměstnat, a to ideálně tím, v čem vyniká.“

V populaci se nachází zhruba dvacet procent dětí, jejichž IQ se pohybuje mezi 110 a 129 body a jsou hodnoceny jako rozumově nadané, a zhruba dvě procenta těch, jejichž inteligence se označuje jako mimořádná (IQ nad 130). Přesto v Česku ještě existuje mnoho škol, které tvrdí, že u nich žádné takové dítě není. „To není statisticky možné. Samozřejmě kdyby žáci prošli nějakým testováním, tak by se třeba zjistilo, že v jedné třídě budou tři nadaní a v jedné třeba jen jeden, ale že by nebyl ani jeden na celé škole, to prostě možné není. Spíš si ho učitelé nevšimli,“ vrtí hlavou učitelka Ingrid Valentová, která o nadaných dětech sepsala pro své kolegy příručku. Složitější je podle ní si všimnout nadaných dívek. „Často mají dokonalé mimikry a svoje schopnosti maskují. Bývá pro ně totiž velmi důležité, aby zapadly, aby měly kamarádky, a nechtějí být terčem pozornosti. Zadáte samostatnou práci, chodíte po třídě a vidíte, že taková holčička už to sice má dávno hotové, ale pořád dělá, že píše, aby si toho ostatní nevšimli,“ popisuje učitelka Valentová.

Celý článek najdete zde: https://www.heroine.cz/spolecnost/ingrid-valentova-cim-dele-je-nadane-dite-v-systemu-tim-vic-se-nauci-na-sebe-neupozornovat

Dívka si čte v učebnici