- Domů
- Odborná knihovna
- Specifické poruchy učení ve výuce hry na klavír
Specifické poruchy učení ve výuce hry na klavír
- Autor/ka
- Rok vzniku:
-
2007
- Jazyk dokumentu
-
Čeština
- Druh dokumentu:
-
Článek v periodikách
- Online dostupnost
-
Ne
- Podrobnosti o dokumentu
-
1. část: Problémy dítěte se specifickou poruchou učení (SPU) se odrážejí v mnoha rovinách, zasahují tedy i oblast klavírní hry. Určitá znalost těchto poruch je pro učitele hudebních škol prospěšná. Cílem článku je proto vysvětlení pojmů, definic a příčin speciálních poruch učení (dyslexie, dysgrafie, dyskalkulie, ADHD, hyperaktivita atd.), poznání souvislosti poruch učení s funkcí vnímání, s řečí a také s poruchami chování. Část článku je věnována rozvoji hudebnosti a její důležitosti pro děti se SPU.
Hajšelová, Radka. Specifické poruchy učení ve výuce hry na klavír. Talent: měsíčník pro učitele a příznivce základních uměleckých škol, 2007-2008, 10(1), s. 12-13. ISSN 1212-3676. https://aleph.nkp.cz/F/?func=direct&doc_number=001106140&local_base=ANL.
2. část: I na základní umělecké škole (ZUŠ), kde jsou děti učeny individuálně nebo v malých skupinkách, mají děti se specifickými poruchami učení problémy s nezkušeností učitelů. Přitom hra na klavír a hudba vůbec má v těchto případech přímo léčebný význam. Aby nevznikala zbytečná nedorozumění, měl by mít i učitel hudby na ZUŠ určité znalosti z oblasti specifických poruch učení.
Hajšelová, Radka. Specifické poruchy učení ve výuce hry na klavír. Část 2. Talent: měsíčník pro učitele a příznivce základních uměleckých škol, 2007-2008, 10(2), s. 8-9. ISSN 1212-3676. https://aleph.nkp.cz/F/?func=direct&doc_number=001111525&local_base=ANL.
3. část: Postupy při rozvíjení hudebnosti u dětí se specifickými poruchami učení (SPU). Rozvoj metrického a rytmického vnímání a cítění. Vnímání melodie a barvy klavírního tónu. Rozlišování délky, síly a výšky tónu, učení intonace. Zvládání metrických potíží prostřednictvím klavírní improvizace.
Hajšelová, Radka. Specifické poruchy učení ve výuce hry na klavír. Část 3. Talent: měsíčník pro učitele a příznivce základních uměleckých škol, 2007-2008, 10(3), s. 6-7. ISSN 1212-3676. https://aleph.nkp.cz/F/?func=direct&doc_number=001111526&local_base=ANL.
4. část: Většina dětí se specifickými poruchami učení (SPU) má při hraní na nástroj problémy s motorikou. Proto jsou pro ně důležitá cvičení celého "hracího aparátu". V článku jsou uvedena vybraná cvičení k procvičování jemné a hrubé motoriky.
Hajšelová, Radka. Specifické poruchy učení ve výuce hry na klavír. Část 4. Talent: měsíčník pro učitele a příznivce základních uměleckých škol, 2007-2008, 10(4), s. 6-7. ISSN 1212-3676. https://aleph.nkp.cz/F/?func=direct&doc_number=001111649&local_base=ANL.
- Zdroj dat
-
https://aleph.nkp.cz/F/?func=direct&doc_number=001106140&local_base=ANL
- Zdrojové periodikum / Zdrojový web
-
Talent : měsíčník pro učitele a příznivce základních uměleckých škol, Roč. 10, č. 1 (2007-2008)