Rozvoj sociálních dovedností ohrožených dětí v institucionální výchově v kontextu přípravy na samostatný život

Autor/ka
Rok vzniku:
2011
Jazyk dokumentu
Čeština
Druh dokumentu:
Vysokoškolská práce
Online dostupnost
Ano
Podrobnosti o dokumentu

Disertační práce se zaměřuje na problematiku ohrožených dětí v institucionální výchově. Konkrétně se zabývá rozvojem sociálních dovedností dětí, které jsou nezbytné pro jejich úspěšnou integraci po odchodu ze zařízení do samostatného života. Teoretická část práce usiluje o komplexní pohled na problematiku ohrožených dětí z hlediska aktuální terminologie, transformačních změn systému péče i psychologických aspektů sociálního vývoje dítěte s prožitkem raného traumatu a možností speciálně pedagogické intervence. Hlavním cílem výzkumného šetření bylo zmapovat rozvoj sociálních dovedností dětí v dětských domovech, dětských domovech se školou a výchovných ústavech. Součástí bylo zjištění funkčnosti a deficitů sociálních dovedností těchto dětí a zacílení jejich intervence. Mimo jiné jsme se zaměřili na deskripci realizace rozvoje sociálních dovedností, tj. plánování, metodických postupů, zacílení rozvoje atd. Na základě výstupů semistrukturovaných rozhovorů a dotazníkových šetření jsme navrhli doporučení pro praxi, vzdělávání etopedických pracovníků, legislativních a systémových změn i návazných výzkumů.

Zdroj dat
http://is.muni.cz/th/40535/pedf_d/