Koncept smrti u dětí: komponenty a determinanty

Autor/ka
Rok vzniku:
2011
Jazyk dokumentu
Čeština
Druh dokumentu:
Článek v periodikách
Online dostupnost
Ne
Podrobnosti o dokumentu

Porozumění dětskému vývoji chápání skutečnosti smrti může být podstatné např. v situaci závažného onemocnění dítěte nebo v kontextu ztráty blízké osoby. Poznatky z této oblasti je možné nalézt především v zahraniční literatuře. Tato studie charakterizuje vývoj dětského porozumění smrti z perspektivy měnících se trendů ve výzkumu (psychoanalytické, kognitivistické, existenciální a naivně-biologické pojetí). Definuje základní komponenty konceptu smrti a dále uvádí proměnné, které individuální vývoj konceptu smrti u dětí ovlivňují: vedle věku a kognitivního vývoje řadí mezi vlivné faktory osobní zkušenost dítěte, religiozitu rodiny, úzkostnost dítěte a rodičů, a způsob komunikace o tématu v rodině. Studie mj. upozorňuje na rizika plynoucí z odlišností chápání smrti u dětí a dospělých, poukazuje na snížení věkové hranice v utváření tzv. dospělého konceptu smrti, popisuje rozpory v závěrech dosud provedených studií a nabízí podněty pro další výzkum.

Loučka, Martin a Vančura, Jan. Koncept smrti u dětí: komponenty a determinanty. Československá psychologie, 2011, 55(1), s. 38-48. ISSN 0009-062X.

Související obsah

Problematice úmrtí se na portále Šance Dětem věnují z různých hledisek tyto sekce a články:

- sekce článků s názvem "Životní ztráta a stres"

- článek od Kateřiny Krtičkové s názvem "O dětech, smrti a truchlení"

- sekce článků s názvem "Paliativní péče o děti".

Zdroj dat
https://aleph.nkp.cz/F/?func=direct&doc_number=001406299&local_base=ANL
Zdrojové periodikum / Zdrojový web
Československá psychologie, Roč. 55, č. 1 (2011)