Poporodní deprese a psychóza

Autor/ka: Mgr. Helena Hejnicová
Datum publikace: 24. 05. 2021, Aktualizováno: 22. 09. 2021
Narození miminka bývá označováno jako šťastný okamžik v životě ženy. Na druhou stranu může přinášet i stinné stránky v podobě úzkostí, vyčerpání a bezmocného pláče. Většina rozlad se v šestinedělí upraví, jak ale poznat, kdy jde o závažnější stav? Podle dat Národního ústavu duševního zdraví se ženy v České republice málo obracejí na odborníky. Důvodem bývá pocit studu za duševní problémy i představa, že je musí žena zvládnout sama. Mezi tisíci matkami se poporodní psychóza může týkat jedné nebo dvou. Deprese a úzkosti se oproti tomu vyskytnou u více než stovky z nich.

Obsah článku

Výkyv nálady, poporodní deprese, nebo psychóza?

Poporodní blues, jak se emočním výkyvům říká, zažije více než polovina žen. Dobré i špatné dny, proměnlivá nálada, plačtivost a zahlcenost, většinou do dvou týdnů samy odezní. Pokud potíže přetrvávají od prvních týdnů po porodu až po několik let, je léčení na místě.

Poporodní deprese znamená pro matku dlouhodobě pokleslou náladu, veliké obavy točící se kolem stejného tématu, pocity beznaděje, někdy až tendence raději nebýt. Je narušen vztah k dítěti, vzniká riziko zanedbání péče, protože matka nemusí být schopna starat se o dítě.

Poporodní psychóza je vzácný, ale závažný stav, charakteristický masivním napětím, proměnlivou, pokleslou, nebo naopak neadekvátně dobrou náladou. Mohou se vyskytnout nereálné obavy, nevývratná přesvědčení (bludy), podezřívavost vůči okolí nebo hlasy. Hlasy mohou ženu pomlouvat, nadávat jí, nebo přikazovat, co má dělat. Stav zpravidla vyžaduje zaléčení v nemocnici kvůli bezpečí matky i dítěte.

Co je příčinou?

Stres ve všech podobách

Všechny psychické potíže se častěji objevují u lidí, zažívajících zvýšený stres – ať už jsou důvody ekonomické, pracovní, vztahové, tělesné, nebo jiné. U budoucích maminek je navíc důležité, zda dítě chtěly. Jak se na svou roli těší, jestli jsou těhotenství a porod bezproblémové, do jaké atmosféry se miminko narodí. Spouštěčem může být i průběh porodu, vyčerpání nebo nedostatek spánku, na které nasednou obavy ze zvládnutí mateřské role a obavy o dítě.

Hormonální dysbalance

Obrázek
Matka se dvěma dětmi

Na vině jsou z velké části hormonální změny. Výrazná část žen reaguje citlivě na pokles estrogenů po porodu. Podobně mohly dříve reagovat poklesem nálady před menstruací. Dobrá kondice hormonálního systému napomáhá poporodní adaptaci, proto se vyplatí být v tomto směru v pořádku již před otěhotněním .

Depresi jsem zažila, mám se obávat šestinedělí?

Ženy, které se s depresí, úzkostmi nebo psychózou již léčily, jsou k těmto poruchám náchylnější. Nicméně i ženy, které jsou v dlouhodobé péči psychiatra, mohou poporodním obdobím projít dobře.

Partnerka, hospodyňka, žena nebo matka?

S novorozeným miminkem do domu přichází jiný běh dnů i nocí. Kolotoč krmení, přebalování, převlékání, utěšování a procházek jako by nikdy neměl skončit. Následující body pomohou uchránit se vyčerpání:

1. Spánek je základ

Vyspaná a najedená maminka je fyzicky i psychicky odolnější. Když spí miminko, lehněte si také, i přes den. Řada matek má tu zkušenost, že pokud jsou v posteli s dítětem, je jeho spánek delší a kvalitnější. Pokud vám nabuzené nervy nedovolí usnout, nechte alespoň tělo bez výčitek ležet a odpočívat.

2. Čokoláda není řešením únavy, nechutenství je výstraha

Přílišné dopování sladkými pochutinami není k dobru věci, v závěru váš organismus jejich zpracování unaví. Těhotenstvím zatížený hormonální systém lépe posílí polévky, teplé kaše, obilniny, rizota či dušená zelenina. K příznakům deprese patří i nechuť k jídlu. O to více bychom měli na pravidelný režim v jídle dbát.

3. Vystřídejte se s partnerem

Péče o dítě už dávno není výhradní výsadou žen. Je dobře, pokud si i novopečený tatínek od příjezdu z porodnice zvyká na přebalování, uspávání, mytí a veškerou péči o miminko. Jistota, že ji partner zastoupí, je ve chvílích, kdy je matce ouvej, nedocenitelná.

4. Domácnost jede na nouzový režim

Pro čerstvou maminku je žádoucí, aby odsunula péči o domácnost jen na nezbytně nutné. Puntičkářky jsou v jasné nevýhodě. Nedělní oběd o dvou chodech nebo každodenní vysávání není na místě. Pravidelné uklízení nebo vaření do půlnoci vede k únavě, která může spustit nebo znásobit psychické potíže.

5. Blízkost a klid

Novorozeně nepotřebuje záplavu zboží, kterou nám nabízí obchody. Klíčové je pro ně mít svou matku tak dostupnou, aby si ji mohlo doslova načichat, dotýkat se její holé kůže, v jejím náručí se napít. Klidná matka rovná se spokojené dítě. Matka v depresi na dítě méně reaguje, mateřství si neužívá. Je velmi žádoucí neprotahovat řešení, protože v ní není sama. Dítě všechno velmi citlivě vnímá a reaguje rozrušením (uplakaná, nespavá miminka) nebo rezignací (příliš hodná miminka).  I tato raná zkušenost se negativně podepisuje na vývoji dítěte, dokonce s odstupem let. Pokud matka bojuje s psychickými obtížemi, je v pořádku, zastoupí-li ji otec, babička nebo jiná stálá osoba.

6. Udržovat si nadhled

V depresi se často objevuje pocit bezmoci z toho, že pečování nebude nikdy konec. Zkuste na chvíli vystoupit z přítomnosti a podívat se na to, jak jste svému miminku rozuměla, když jste si jej přinesla z porodnice, a jak je tomu po pár týdnech. Představte si, co se bude dít za rok, za dva. Proměňuje se spánek, krmení, kontakt, spolupráce při oblékání, koupání, pohyb, hra. Mluvte s někým, kdo vám pomůže proměny vidět a vystoupit z tunelu beznaděje.

7. Internet: dobrý pomocník, ale zlý pán

Některé maminky, ve snaze být ve své roli opravdu dobré, hledají stále nové informace, jak o děťátko pečovat, . Na mateřských fórech nezdravě srovnávají své dítě s ostatními. V obavách o jeho zdraví si googlí všemožné diagnózy. Pokud jste osobnostně úzkostnější, široká škála informací i dezinformací z internetu vás může v křehkém poporodním období velmi rychle znejistět. Znepokojující myšlenky se pak nabalují jedna na druhou a není úniku. Odložte mobily a tablety, zejména před spaním. Větší pohodu přináší oblíbená hudba, voňavé oleje, uvolňující sprcha nebo chvíle s partnerem.

Obrázek
Matka chová dítě

Kdy vyhledat pomoc?

Varovné signály

Hranici zvládání má každý jinde. Důležitý je váš pocit, jestli je situace únosná či nikoliv. Objektivně vás varují signály, jako neschopnost usnout, neschopnost vstát a postarat se o dítě, nezájem o dítě. Myšlenky se točí v kruhu a vedou ke každodenním negativním prožitkům a k pocitu vlastního selhání. Propadáte beznaději, apatii, vlastními silami si nemůžete pomoci.

Svěřit se

V prvním kroku musíte překonat pocit studu nebo viny (typický pro depresi) a říci někomu, co prožíváte. Ženy se trápí, že mají na dítě vztek. Že by bylo lepší, kdyby je neměly. Že jsou strašně unavené. Že už se jim nechce hodiny utěšovat. Úlevné a podpůrné bývá pochopení partnera nebo kamarádky. V každém okrese navíc fungují linky pomoci. Svěřit se můžete také gynekologovi nebo praktickému lékaři, kteří vás nasměrují dál.

Pomoc psychologa

Změny k lepšímu nenastanou ze dne na den. Psychoterapie je proces, nabízí kontinuální podporu. Pracuje s obnovením sil, poskytuje techniky na zvládání úzkosti, učí relaxaci a umění říkat si okolí o své potřeby. Pracuje s tělesnými prožitky a se sebepřijetím. Mnohdy vyvstanou různá traumata již z doby před těhotenstvím, a mohou být zpracována.

Pomoc psychiatra

Psychiatrie má k dispozici léky, které pomohou s nespavostí, zmírní úzkost, stabilizují náladu. Lékaři doporučují léky neohrožující zdravý vývoj miminka a matka zpravidla nemusí přestat kojit. Nepřijde tak o cenný a léčivý kontakt s dítětem. Je vhodné, aby spolu s matkou navštívil lékaře i její partner. Pokud se již cítí dobře, naplánuje s lékařem vysazení léků. 

Celostní medicína

V rukou zkušeného terapeuta jsou prospěšné i tradiční celostní léčebné systémy. Pracují jemně s vyladěním hormonální nerovnováhy po porodu, což se příznivě odrazí na psychice ženy.

Destigmatizace

Odvaha řady matek pomáhá odtabuizovat téma psychických poporodních potíží. V některých porodnicích se již setkáte se screeningem příznaků. Je možno vyhledat svépomocné organizace, docházet do mateřských skupin, množí se otevřené výpovědi žen, které potíže prožily. Lidská psychika má jedinečnou schopnost regenerace. Zvládnuté krize bývají příležitostí k proměně našich hodnot, lepšímu sebevědomí a plnějšímu životu. 

Související literaturu a další zdroje informací naleznete také v naší Odborné knihovně.

Zaujal Vás článek a chcete každý měsíc dostávat informace o nových příspěvcích? Přihlaste se k odběru newsletteru!

Přihlášení k odběru newsletteru

Autor/ka
Mgr. Helena Hejnicová

Atestovala v oborech klinická psychologie a psychoterapie. V práci s klienty čerpá ze zkušeností z psychiatrické nemocnice, krizového centra a ze soukromé psychoterapeutické praxe. Využívá celostního pohledu na lidské neduhy v praxi detoxikační medicíny Joalis. V současnosti se více věnuje mateřským tématům a tělové prací s traumaty.

Články: