Patří do školní výuky i domácí úkoly? ‚Mají smysl,‘ shodují se oslovení experti

Datum publikace: 24. 03. 2023
Periodikum:
irozhlas.cz
Domácí úkoly jsou jedním z důležitých nástrojů, které mají učitelé při výuce k dispozici. Pomohou upevnit učivo a některým žákům jen výuka ve škole nestačí. Shodují se na tom čtyři experti oslovení serverem iROZHLAS.cz. V některých případech ale mohou podle nich domácí úkoly prohlubovat nerovnost ve společnosti.

Z výzkumu, který v roce 2019 pro ministerstvo školství provedla agentura STEM/MARK ve spolupráci s PAQ Research a serverem EDUin, vyplývá, že deset procent dotázaných rodičů označilo domácí úkoly za velmi důležité. Ze stejného výzkumu také vyplývá, že si tři čtvrtiny rodičů myslí, že školy by měly více vyjít vstříc individuálním potřebám žáků a v případě potřeby jim zadávat různě náročné úkoly. „V momentě, kdy jsou úkoly smysluplné, dokládají posun žáka a jsou třeba individualizované a žák si jejich prostřednictvím něco osvojí a má podmínky k jejich splnění, tak by se rušit neměly,“ říká v anketě serveru iROZHLAS.cz Karel Gargulák, výzkumník a specialista na problematiku vzdělávání. „Úkoly nejsou určeny rodičům, ale žákům. A žák by měl být schopen je vypracovat bez ohledu na to, jestli má, nebo nemá nějaké zázemí,“ tvrdí Luboš Zajíc, prezident Asociace ředitelů základních škol. Podle Natalie Simonové ze Sociologického ústavu Akademie věd by se nerovnosti ve společnosti ještě víc prohloubily, pokud by děti domácí úkoly neplnily. „I to málo, co si díky domácím úkolům ukotví, by padlo,“ tvrdí. Roli má i prostředí, ve kterém děti vyrůstají. „Děti z chudého prostředí mají dvakrát větší šanci, že budou mít problémy ve škole, pokud se stěhují či bydlí na ubytovnách nebo v azylových domech,“ zmiňuje zpráva, kterou vydala společnost PAQ Research.

Celý článek najdete zde: https://www.irozhlas.cz/zivotni-styl/spolecnost/domaci-ukoly-uzitecnost-skoly-nerovnosti_2303220500_elev

Dítě pracuje na úkolech