- Domů
- O čem se mluví
- Dvanáct hodin na mobilu a totální vyčerpání. Krátká videa dělají z mladých závisláky
Dvanáct hodin na mobilu a totální vyčerpání. Krátká videa dělají z mladých závisláky
Datum publikace: 07. 02. 2023
Periodikum:
magazin.aktualne.cz
Barevná, rychle se střídající videa doprovázená hudbou, textem i slovem o štěňatech, cestování nebo o sportu – zkrátka o tom, co vás nejvíc baví. Pokud TikTok nemáte, možná vám to nezní až tak lákavě. Jestliže jsou tato videa navíc dobře seřazená a ne příliš dlouhá, není úniku. Ukazuje se, že čínská sociální síť je nyní tou nejnávykovější.
"Přijdu domů, jsem úplně unavená, vezmu do ruky telefon. I když už mě to fakt nebaví, tak scrolluju dál. Je z toho taková rutina, že už to nedokážu korigovat. Občas mi to pomáhá se odreagovat, nemyslím pak na špatné věci. Když se mi tam ale objeví videa s negativním obsahem, efekt je opačný," vypráví dvacetiletá Karolína, studentka brněnských práv.U telefonu stráví v průměru dvanáct hodin denně, z toho šest na sociálních sítích. Na internetu byla vždy hodně času, ale začala si toho všímat, až když v zimním semestru nastoupila na vysokou školu. "Hlavně ve zkouškovém. Stojí mě to totiž hodně energie, která mi pak nezbývá na nic jiného," říká. Myslí tím hlavně TikTok, který je v současnosti nejrychleji rostoucí sociální sítí, jež překročila hranici miliardy aktivních uživatelů již na konci roku 2021, jen čtyři roky po svém spuštění. Grafům sice stále dominuje Facebook s necelými třemi miliardami aktivních uživatelů, TikTok však hravě poráží všechny sociální sítě v počtu nových stažení. Zároveň se ukazuje, že právě krátká videa doporučovaná algoritmem jsou mnohem návykovější než jiný typ obsahu. Zřejmě proto je zařazují i další sociální sítě, jako je Instagram a Facebook se svými Reels, ale i YouTube s takzvanými Shorts.