Zvyšování kompetencí učitelů 1. stupně základní školy pro zařazení žáka se speciálními vzdělávacími potřebami do školní tělesné výchovy

Autor/ka
Rok vzniku:
2013
Jazyk dokumentu
Čeština
Druh dokumentu:
Článek v periodikách
Online dostupnost
Ano
Podrobnosti o dokumentu

Pohybové aktivity jsou přirozenou a důležitou součástí života dětí, a to včetně dětí s různými typy zdravotního postižení. Významnou roli při podpoře integrace žáka se speciálními vzdělávacími potřebami (resp. zdravotním postižením) do pohybových aktivit, prováděných v rámci realizace školních vzdělávacích programů, sehrává osoba pedagoga. Vědomostí a dovedností učitele z této oblasti patří mezi limitující faktory rozsahu a efektivity integrace. Cílem dílčího šetření byl monitoring a analýza názorů studentů oboru Učitelství 1. stupně základních škol Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci na koncepci, obsah a začlenění nového studijního předmětu, zaměřeného na základy aplikovaných pohybových aktivit (APA), do systému vzdělávání v oblasti tělesné výchovy u daného oboru. Tato výuka byla koncipována a realizována Fakultou tělesné kultury UP v rámci řešení projektu Příprava pro tělesnou výchovu osob s postižením, CZ.1.07/2.2.00/15.0336. Ke sběru dat byla užita anketa, kde studenti vyjádřili svůj názor prostřednictvím desetibodové škály. Data byla zpracována metodou frekvenčního výskytu odpovědí a percentuelně. Byla provedena komparace názorů studentů prezenční formy a kombinované formy studia. Z výsledků jednoznačně vyplývá požadavek trvalého začlenění studijního předmětu rozšiřujícího vědomosti a dovednosti v oblasti APA do studijního plánu oboru učitelství pro 1. stupeň základních škol. Studenti si uvědomují nutnost prohloubení poznatků z této oblasti, které by se ale neměly omezovat pouze na vyučovací jednotku tělesné výchovy. Studenti kombinované formy studia podporují větší rozsah výuky v oblasti aplikovaných pohybových aktivit v rámci pregraduální přípravy učitelů 1. stupně základních škol.

Physical activity is a natural and important part of the life of children, including children with various types of disability. The personality of the educator plays an important role in promoting the inclusion of the student with special educational needs (or disability) to the physical activities realized in general school education programs. Knowledge, skills and competences of teachers belong to the limiting factors for the extent and effectiveness of inclusion. The aim of the pilot enquiry is to realize a monitoring and analysis of the views of the students of Palacký University, Olomouc of teacher training for elementary school on the concept, content, and the inclusion of a new course focused on the basics of adapted physical activity (APA), in the education system in the area of physical education for the scope. This teaching was conceived and realized by the Faculty of Physical Culture in the project Preparation for Physical Education of Persons with Disabilities, CZ. 1.07/2.2.00/15.0336. Data were collected through a poll where students have expressed their views through a ten items scale. The data has been processed by the frequency prevalence of responses and percentage-terms it. Comparison of views of students was made among students of full-time forms and the part-time (combined) form of studies. From the results a request for sustainable reintegration of the study program is obvious. The students are aware of the need to deepen the knowledge of this area. The students of the part-time form of studies support a bigger range of instruction in the field of adapted physical activity within the undergraduate teacher preparation teacher of elementary school.

Zdroj dat
https://web.archive.org/web/20170306050350/http://www.pdf.upol.cz/fileadmin/user_upload/PdF/e-pedagogium/2013/epedagogium_3-2013.pdf
Zdrojové periodikum / Zdrojový web
E-pedagogium : nezávislý odborný časopis pro interdisciplinární výzkum v pedagogice, Roč. 2013, č. 3 (2013)