Od předškolní výchovy k předškolnímu vzdělávání a zpátky k předškolní výchově: cesta od nedokonalé zmenšeniny dospělého k autonomní osobnosti

Autor/ka
Rok vzniku:
2016
Jazyk dokumentu
Čeština
Druh dokumentu:
Článek v periodikách
Online dostupnost
Ano
Podrobnosti o dokumentu

Vztah k předškolnímu dítěti a názory na jeho výchovu prošly hlubokou proměnou. S pojetím dítěte jako autonomního jedice se setkáváme až u Komenského. Avšak až společná veřejná institucionální výchova poskytla příležitost poznat u větší skupiny dětí jejich typické zájmy a specifické schopnosti. Jako základní edukační strategie se nabízí hra coby přirozená spontánní činnost, která je dítěti vlastní a tvoří osu veškerých jeho aktivit. Dítě a hra - stručný pohled do historie. Osobnostně orientovaná předškolní výchova v teorii profesora Zdeňka Heluse: vrátit se k dětské hře, nebát se hru uvolnit a osvobodit ji od permanentních snah jejího didaktického využití. Hra vytváří prostor pro samostatné a odpovědné jednání dítěte, které by mělo být podpořeno mravním vedením.

OPRAVILOVÁ, Eva a KROPÁČKOVÁ, Jana. Od předškolní výchovy k předškolnímu vzdělávání a zpátky k předškolní výchově: cesta od nedokonalé zmenšeniny dospělého k autonomní osobnosti. Pedagogika: časopis pro pedagogickou theorii a praxi, 2016, 66(1), s. 39-50. ISSN 0031-3815.

Zdroj dat
http://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?attachment_id=11407&edmc=11407
Zdrojové periodikum / Zdrojový web
Pedagogika: časopis pro pedagogickou theorii a praxi, Roč. 66, č. 1 (2016)