Neumí ani držet nůžky. Školky dávají dětem z chudých regionů větší šanci na úspěch

Datum publikace: 31. 10. 2022
Periodikum:
zpravy.aktualne.cz
Čím více dětí chodí v sociálně znevýhodněných regionech do školky, tím méně jich pak na základní škole propadá a zameškává hodiny, ukazují nová data společnosti PAQ Research. Předškolní vzdělávání je zvlášť klíčové pro znevýhodněné děti, kterým chybí běžné návyky a dovednosti z rodin. Bez něj už v první třídě za spolužáky zaostávají a další problémy se už jen nabalují.

Severočeská města Litvínov a Most včetně obcí v jejich okolí trápí vysoká míra exekucí, vyloučené lokality a nadprůměrný počet dospělých, kteří dokončili maximálně jen základní školu. Tyto sociální problémy se přitom negativně projevují také na úspěšnosti vzdělávání dětí v regionu, kterou sociologové měří podle míry absencí, propadání a nedokončení základní školy.  Oba regiony jsou sice hluboko pod republikovým průměrem, ale navzdory stejným problémům je situace v Litvínově výrazně lepší. Základní školu tam dokončí o dva procentní body dětí více a žáci v průměru za rok zameškají 74 hodin, zatímco v Mostě 115. Nejnovější data výzkumné organizace PAQ Research ukazují, že obce v chudých regionech mohou neúspěšnost ve vzdělávání snížit větší docházkou dětí do školek. Zvlášť pokud do ní začnou chodit už ve třech nebo čtyřech letech, může to výrazně zvýšit šanci na další úspěchy žáků. V Litvínově navštěvuje školky 83 procent dětí ve věku od tří do pěti let, což je zhruba o sedm procentních bodů víc než v Mostě.

Celý článek najdete zde: https://zpravy.aktualne.cz/domaci/uspesnost-ve-vzdelavani-paq-research/r~9acbe9ce556f11eda25a0cc47ab5f122/

Děti ve školce