Neférové přijímačky: Děti z chudších rodin jsou diskriminované, letos dokonce víc než dříve

Datum publikace: 05. 04. 2023
Periodikum:
reportermagazin.cz
Na střední školy se letos hlásí 114 tisíc dětí. Což je o třináct tisíc víc než vloni, a dokonce o třetinu víc než před čtyřmi lety. I to je podle Jana Zemana, analytika Informačního centra o vzdělávání EDUin, důvod, proč se zvyšuje diskriminace dětí z horších sociálních podmínek. „Problém jednotných zkoušek vidím hlavně v tom, že se v nich nezjišťuje, na co se dané dítě hodí nebo co umí, ale rozhodly, kdo je ten nejlepší,“ říká.

Upozorňujete na to, že jednotné přijímací zkoušky diskriminují děti z horších sociálních poměrů, letos ještě víc než obvykle. Čím je letošek jiný?

Letos je velmi silný ročník. Dětí, které směřují na střední školy, je výrazně víc než v minulých letech. Tím pádem jsou ty z ekonomicky znevýhodněného prostředí v ještě horší pozici. Nad nimi se totiž nachází ještě víc dětí, které v současném nastavení jednotných přijímacích zkoušek působí jako konkurence. A jejichž rodiny mají prostředky a chtějí do vzdělávání investovat. Tím se rozevírají pomyslné nůžky ve společnosti, protože chudí a méně vzdělaní mají menší šanci vejít se do škol, kam míří děti se zaplacenou přípravou.

Kde vidíte největší problém?

Není to vina rodičů, kteří chtějí pro děti to nejlepší, ale systému, který dostatečně neposouvá znevýhodněné děti skrz doučování nebo úpravu zkoušek. Tím vznikají nerovnosti. Podle studie institutu PAQ research Nerovnosti ve vzdělání jako zdroj neefektivity má dítě z průměrně zajištěné rodiny o dvacet procent vyšší šanci dostat se na vysokou školu než dítě z chudších poměrů. Toto číslo je přitom důsledkem tří věcí: rozdělování žáků do osmiletých gymnázií, právě jednotné přijímací zkoušky a rovněž národních srovnávacích zkoušek.

Vycházíte z toho, že není možné udělat přijímací zkoušky bez odborné přípravy?

Neřekl bych, že vůbec není možné je úspěšně složit, ale spíš, že děti z lépe zajištěných rodin mohou využít přípravu, na kterou ti z hůře ekonomicky postavených rodin nedosáhnou. Tím mají větší šanci skončit na přednějších místech. Přijímací zkoušky jsou v současné době koncipované hodně mechanicky, musíte počítat příklady a učit se postupy. To je něco, co můžeme natrénovat. Není to tedy žádné široké ověřování schopností a dovedností. Například v Austrálii obsahují podobné srovnávací testy alespoň slohové cvičení, díky kterému ověříte více dovedností najednou.

Celý rozhovor najdete zde: https://reportermagazin.cz/a/iRFQV/neferove-prijimacky-deti-z-chudsich-rodin-jsou-diskriminovane-letos-dokonce-vic-nez-drive?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu#dop_ab_variant=750111&dop_source_zone_name=hpfeed.sznhp.box

Sešit a školní pomůcky