- Domů
- O čem se mluví
- Každá hodina na tabletu u šestiletých dětí zvyšuje riziko poruchy pozornosti. Mají si číst, věří psycholog
Každá hodina na tabletu u šestiletých dětí zvyšuje riziko poruchy pozornosti. Mají si číst, věří psycholog
Datum publikace: 02. 05. 2024
Periodikum:
irozhlas.cz
Čtení s dětmi v raném dětství zvětšuje jejich slovní zásobu nutnou pro následné rozvíjení komunikačních schopností a fantazie. Projeví se to za 15 až 20 let v jejich schopnosti vypořádat se s větším množstvím literatury, třeba i té odborné. Důležitá je přitom pravidelnost četby při prohlížení obrázkových knih a ne už tolik jejich množství, říká v rozhovoru pro Radiožurnál klinický psycholog a psychoterapeut Radek Ptáček.
Nevadí, když rodiče berou do rukou některé knihy opakovaně? Je to naopak doporučeníhodné?
Je to velmi doporučeníhodné, protože braní stejné knížky rozvíjí vztah k tomu tématu, protože děti ty knížky vnímají jinak a jsou schopné lépe vnímat obsah. My chceme, aby vnímaly nejenom množství, ale aby byly schopné vnímat kontext, obsah. To je dneska důležité.
Proč by měly být dětem už od tří let v domácnosti knihy stále po ruce, tedy v těch dolních policích knihoven?
Protože výzkum jasně ukazuje, že množství knih v domácnosti, které jsou dostupné, zvyšuje pravděpodobnost nejenom toho, že dítě knížky bude číst, ale i toho, že bude mít zájem o vzdělání. Kniha je zajímavé médium a je nezbytně nutné, aby nejenom od tří let, ale už od jednoho roku, kdy je dítě schopné brát něco do ruky, bralo knížky, vidělo, že jsou doma a vidělo, že s nimi pracuje rodič.
Společná četba je asi příjemná pro rodiče a hlavně pro jejich vztah s dětmi.
Rozhodně. Společná četba, a to od útlého věku do, řekněme, počátku adolescence – tedy číst si klidně s dětmi, kterým je dvanáct čtrnáct let – rozvíjí nejen vzájemný vztah, ale i vztah dětí ke vzdělání a k četbě. To je velmi důležité.