Česko má mnohonásobně více nadaných dětí, uvádí studie. Koho školství nejvíce přehlíží?

Datum publikace: 14. 05. 2025
Periodikum:
cnn.iprima.cz
V Česku můžeme mít mnohem více nadaných dětí, než kolik uvádějí oficiální statistiky. Vyplývá to z nové studie pod záštitou Ekonomického ústavu Akademie věd ČR. Výjimečné schopnosti v matematickém a logickém přemýšlení může podle autorek vykazovat až 13 procent žáků. Základní školy však uvádějí, že tento druh kvantitativního nadání zaznamenávají u pouhých 0,2 procenta dětí. Vědkyně rovněž upozorňují, že mezi přehlížené skupiny v tomto ohledu patří dívky a žáci ze znevýhodněného prostředí.

Autorky Miroslava Federičová a Alena Bičáková zjišťovaly u respondentů-dětí nadání, jež se dá hodnotit na základě kvantitativního kritéria, za pomoci mezinárodních a standardizovaných testů. Jejich zadání je zaměřeno na matematické a logické myšlení, stojí v tiskové zprávě o závěrech studie. „V Česku bylo na základě tohoto přístupu jako kvantitativně nadaných označeno 10,2 % žáků 4. tříd. U patnáctiletých žáků je to 12,7 %, z nichž 3,1 % vykazuje mimořádně vysoké nadání,“ píše se dále. Základní školy v porovnání s těmito údaji vykazují, že mezi žáky je pouze 0,2 procenta nadaných dětí a 0,1 procenta mimořádně nadaných. Podle dat studie tak může sedět ve školních lavicích až padesátkrát více nadaných dětí, než reportují vzdělávací zařízení.

Celý článek najdete zde: https://cnn.iprima.cz/cesko-ma-mnohonasobne-vice-nadanych-deti-uvadi-studie-koho-skoly-nejvice-prehlizeji-474439

Chlapec sedí s matkou u počítače