Vznik a vývoj škol s alternativními přístupy

Autor/ka
Rok vzniku:
2005
Jazyk dokumentu
Čeština
Druh dokumentu:
Článek v periodikách
Online dostupnost
Ne
Podrobnosti o dokumentu

Reformní pedagogika jako odraz vývoje společnosti od konce 18. století - navazuje na Rousseaua (myšlenka, že život a učení jsou jen dvě stránky téhož procesu), Pestalozziho, Fröbela a Tolstého. Pokračovatelé těchto myšlenek - J. Dewey, E. Claparede - činná (aktivní) škola (aktivní pedagogika). Myšlenky svobodné a volné výchovy ve vzdělávacích institucích 19. století, etatizace školství ve střední Evropě. Ideál svobodné výchovy na počátku 20. století - hnutí nové výchovy a s ním spojené pokusné a reformní školy (20. a 30. léta 20. století). Reformní pedagogika v Českoslovenku po vzniku samostatného státu.

Dovole, Vendula. Vznik a vývoj škol s alternativními přístupy. Část 1. Moderní vyučování, 2005, 11(8), s. 5. ISSN 1211-6858. https://aleph.nkp.cz/F/?func=direct&doc_number=000985668&local_base=ANL.

Vznik a vývoj walfdorfské pedagogiky, osobnost jejího zakladatele Rudolfa Steinera (1861 - 1925), 1.Waldorfská škola ve Stuttgartu (16.9.1949). Teoretická východiska waldorfské pedagogiky - antroposofická antropologie. Popis waldorfské školy - principy, předškolní stupeň, nižší, střední a vyšší stupeň školy (věkové rozdělení). Učitelé waldorfské školy. Učební osnovy, učební plán. Organizace výuky. Hodnocení žáků. Učební materiály. Architektura a vybavení školy. Přehled waldorfských škol v ČR.

Dovole, Vendula. Vznik a vývoj škol s alternativními přístupy. Část 2, Waldorfská škola. Moderní vyučování, 2005, 11(9), s. 8-9. ISSN 1211-6858. https://aleph.nkp.cz/F/?func=direct&doc_number=000985669&local_base=ANL.

Práce Marie Montessori (1870-1952), která vycházela z díla francouzského psychiatra Eduarda Sequina (zakladatel prvních škol pro mentálně postižené děti). Dělení života dítěte na senzitivní fáze, v nichž je dítě velmi citlivé a "připravené" pro získávání určitých dovedností. Podstata práce M. Montessori. Role učitele. Počáteční vyučování. Školní prostředí. Praktické uplatňování dovedností. Individuální přístup k dítěti, samostatnost.

Dovole, Vendula. Vznik a vývoj škol s alternativními přístupy. Část 3, Pedagogický systém Marie Montessori. Moderní vyučování, 2005, 11(10), s. 6-7. ISSN 1211-6858. https://aleph.nkp.cz/F/?func=direct&doc_number=000993878&local_base=ANL.

Zdroj dat
https://aleph.nkp.cz/F/?func=direct&doc_number=000985668&local_base=ANL
Zdrojové periodikum / Zdrojový web
Moderní vyučování, Roč. 11, č. 8 (2005)