Zápis nemá připomínat přijímačky

Datum publikace: 28. 03. 2017
Periodikum:
lidovky.cz
Letos poprvé se zápisy konají až v dubnu. Ministerstvo školství a někteří odborníci si od tohoto posunu slibují, že se zmenší počet odkladů pro budoucí prvňáčky. Trochu odlišný názor nabízí rozhovor s psychologem Václavem Mertinem.

Letos poprvé se zápisy do prvních tříd přesouvají z dřívějších únorových termínů na duben. Jaký to bude mít vliv na budoucí prvňáky? 

Prakticky žádný. Samozřejmě že dítě je každým dnem zralejší a vyspělejší a více se toho naučí, ale nejsem si jistý, zda to reálně ovlivní případné odklady školní docházky. Těch máme poměrně dost bez ohledu na termíny zápisů. O tom, zda dítě nastoupí do první třídy, nebo dostane odklad, přitom nerozhoduje jen jeho vlastní školní zralost, ale i mnoho dalších okolností. Zápis do první třídy je v mnohém hlavně organizační a úřední záležitost. A na tu posunutí termínu zápisů nemá vliv. 

Může se stát, že se dítě při zápisu do první třídy jeví ještě jako nezralé, ale do září dozraje? 

Ano, to se stává poměrně běžně. Část dětí, u kterých je na jaře doporučen odklad, během dalších měsíců před nástupem do školyvyzraje natolik, že by pro ně nebyl problém absolvovat školní docházku. Obecně platí, že čím delší doba uplyne od zhodnocení školní zralosti a vlastního nástupu do první třídy, tím je vyšší riziko, že nastane chyba. Může se stát, že dítě během této doby dozraje a ve svém duševním vývoji poskočí. Někteří rodiče začnou spolupracovat s logopedem, a tak je dříve patlající dítě schopnémluvit bez větších obtíží. Další rodiče třeba zvolí pro dítě kurz grafomotoriky a ono si zlepší dovednosti v této oblasti. To jsou věci, které se mohou změnit během pár měsíců, nebo dokonce týdnů. 

Jak mohou sami rodiče poznat, že je jejich dítě připraveno na to, aby v září nastoupilo do první třídy? 

Rodiče toho mohou poznat mnoho, jen by se neměli nechat zaslepit jednou charakteristikou či dovedností svého dítěte. To, že se dítěnaučí v angličtině počítat do dvaceti, ještě neznamená, že je připravené zvládnout školní docházku. Školní zralost se posuzuje podle více skutečností. Například podle toho, zda má dítě zájem o to, učit se něco nového, zajímají ho písmena a číslice a těší se na to, až bude chodit do školy. To ovšem neznamená, že by si dítě nemohlo hrát; ale třeba to, že si chce hrát na školu, je dobré znamení. 

Pojem školní zralost zahrnuje tedy také to, jak dítě zvládá řešit i vcelku běžné situace? 

Přesně tak. Grafomotorické dovednosti či správnou výslovnost se dítě dokáže doučit, ale škola nespočívá jen v tom, jak se naučíte psát či číst. Každý z nás si jistě vzpomene, že jako prvňáček byl vyděšený z věcí, nad kterými by jako dospělý mávl rukou. Co když vám v jídelně nechutná? Jako dospělí přece víme, že si stačí vzít jen polévku nebo jen druhé jídlo, ale pro dítě, které ještě není zralé, toto může být problém. Malé dítě je bezbranné, a pokud není na školu připraveno, může zažívat mnoho nepříjemných situací, které mu zkomplikují život. Možná se to nezdá, ale první třída je pro dítě docela dost namáhavá. Že mají děti jen čtyři hodiny výuky, ještě neznamená, že by nemohly být unavené. Jsou prvňáci, kteří přijdou ze školy a potřebují se vyspat, protože jsou opravdu unavení. Všechno toto zvládá vyspělejší dítě lépe a umí si snáz poradit. 

Celý rozhovor naleznete na: https://www.pressreader.com/czech-republic/lidove-noviny/20170328/281857233369957.