Práce z domu nemá být za odměnu

Datum publikace: 16. 05. 2016
Periodikum:
ihned.cz
Už před dvaceti lety britští vědci dokázali, že práce v rušné kanceláři snižuje produktivitu o dvě třetiny. Doma přesto kupodivu stále pracuje pouze desetina zaměstnanců.

Za nudu v práci žaluje čtyřiačtyřicetiletý Frederic Desnard z Paříže bývalého zaměstnavatele zhruba o tři sta tisíc eur. Čtyři roky prý strávil ve firmě, která si nevšímala, jestli vůbec něco dělá, a nakonec prý ani nemusel chodit do práce. S trochou nadsázky se dá říci, že obdobné žaloby se mohou chystat i na české firmy. Podle chystané novely zákoníku práce by měly zajistit, aby zaměstnanci nebyli stresovaní. Syndrom totální nudy by do této kategorie docela dobře zapadal.

Ale vážně: novela zákoníku práce nakonec nebude tak přísná, jak ministerstvo práce původně navrhovalo. Především se zmírnila pravidla pro home office, tedy pro práci z domu, o kterou mají zaměstnanci podle průzkumů dlouhodobě velký zájem. Práce z domu má ale v české společnosti stále pověst něčeho, u čeho se člověk tak nějak "fláká", a navíc ho za to ještě někdo platí. I proto doporučení šéfů pro ty, kteří požadují home office, často zní: Buďte proaktivní, víc než kolegové. Což se dá přeložit jako "pracujte víc a my vám možná dovolíme,luxus‘ práce na vlastní židli a u vlastního stolu". Zatím bez toho, že by se zaměstnavatel nějak podílel na nákladech za energie či na vybavení domácí kanceláře. I to by snad měla novela zákoníku práce změnit.

Přitom už před 20 lety britští vědci Simon Banbury a Dianne Berryová dokázali, že práce v kanceláři plné hovoru kolegů, zvuků z tiskáren a zvonících telefonů snižuje produktivitu o dvě třetiny. Jediná změna, k níž došlo od publikování této studie, je, že kanceláří typu open space je nyní násobně víc. A doma pracuje jen desetina zaměstnanců.

Experti varují, že distanční zaměstnání vyžaduje schopnost sebeřízení a sebekontroly a pokud možno co nejmenší sklon k prokrastinaci. A že není pro každého. Leckdy ale není problém v tom, že by se lidé doma nedokázali nebo nechtěli soustředit na práci. Ale jde spíš o to, že se může ukázat, že ve skutečnosti nemají co dělat. Náplň činnosti kreativců, account managerů a dalších zaměstnání, jejichž cílem je třeba "identifikovat nové potřeby zákazníků", bývá často nejasná. A práce z domova by mohla ukázat, že je fakticky dokonce nulová. Jako v případě Frederica Desnarda.

Celý článek čtěte na: https://archiv.ihned.cz/c1-65292750-nova-pravidla-pro-praci-z-domova

> další zprávy z médií