Podpora nadaných dětí ve školách se lepší, ale jen pomalu

Datum publikace: 17. 08. 2017
Periodikum:
Hospodářské noviny
Studentka karlovarského gymnázia Karina Movsesjan mohla místo výuky pracovat v laboratoři, za svůj výzkum buněk nakažených rakovinou teď získala hned tři ceny na mezinárodní soutěži v Los Angeles. Mimořádně nadaných dětí jako ona je v Česku oficiálně 1700.

Od loňského září platí zákon, který má na školách podpořit nejen postižené, ale i talentované děti, aby případů, jako je ten Karinin, přibývalo. Po roce se ukazuje, že se práce s nadanými dětmi v českých školách zlepšuje, ale zatím to jde velmi pomalu.

Čím dál víc učitelů prochází školením v Národním institutu dalšího vzdělávání (NIDV), aby talentované děti uměli lépe rozpoznat a také s nimi pracovat. "O testy, kterými mohou sami učitelé na prvním stupni odhalit nadané žáky, byl v tomto roce dvojnásobný zájem než v tom předchozím," říká předsedkyně Rady pro dětskou Mensu Dana Havlová. To je novinka. Dříve musely děti, u kterých se učitelé domnívali, že jsou nadané, na vyšetření do pedagogicko-psychologické poradny. "Jenže rodiče je tam často nechtěli brát nebo trvalo dlouho, než se dostali na řadu," vysvětluje Havlová.

Základní problém je, že v Česku se ví jen o malé části těchto dětí, zbytek většinou sedí ve třídách a nudí se, protože jim nikdo nevěnuje pozornost a nesnaží se jejich talent rozvinout. Není jednoduché takové děti poznat, často bývají problematické - mají například poruchy pozornosti.
Podle odborníků by mimořádně nadaných měla být v populaci dvě až tři procenta, v Česku jich je evidováno méně než jedno procento. Od loňského září do letošního března ale identifikovaných mimořádně nadaných dětí přibylo, z procentuálního hlediska celkem o dost - z 1065 na 1226 na základních školách a z 395 na 474 na středních školách.

Podle nového zákona mají mimořádně nadaní nárok na zvláštní pomůcky či na přístupy do knihoven. Mohou také místo vyučování chodit na přednášky na vysokou školu nebo na stáže do odborných laboratoří. Stát zaručuje, že na to zajistí peníze. Právě tyto výhody mohly nalákat více rodičů a škol k tomu, aby dítě na vyšetření poslali. "Nyní je jednodušší se k takové pomoci dostat, ale vždy nejvíc záleží na přístupu učitelů a ředitele školy," říká Irena Hošková, která se podpoře nadaných dětí věnuje v NIDV.

Celé znění článku najdete na: http://modernirizeni.ihned.cz/c1-65847880-podpora-nadanych-deti-ve-skolach-se-lepsi-ale-jen-pomalu

> další zprávy z médií