Mezery děti doženou, nedostatečná socializace ale může zanechat trvalé následky, varuje Šteffl

Datum publikace: 10. 02. 2021
Periodikum:
irozhlas.cz
Epidemická situace v Česku se nelepší, vláda ale plánuje na přelomu února a března otevřít školy pro maturanty a žáky 9. tříd. „Nechápu, proč by se měli vracet zrovna oni. Je spousta mnohem potřebnějších dětí,“ upozorňuje ředitel společnosti Scio Ondřej Šteffl s tím, že maturanti a deváťáci se mohou připravovat doma.

Do škol by naopak měly chodit děti „odpojené“, které se z různých důvodů do online výuky nezapojují, například protože jim chybí potřebná zařízení nebo mají ve škole problémy vyplývající z toho, že pocházejí ze sociálně a kulturně zanedbaného prostředí.

„K té škole i tak nemají vztah. Když do ní chodí, tak ho lze navázat, ale doma úplně ztratili kontakt s výukou,“ vysvětluje Šteffl s tím, že školy by měly tyto děti vytipovat – jsou jich prý řádově desítky tisíc. Zároveň se podivuje nad tím, že ministerstvo školství problém neřeší již nyní a místo toho plánuje doučování o prázdninách.

Šteffl dále poukazuje na to, že všech dětí se mohou týkat psychické a socializační problémy: „Jsou děti, které potřebují kolektiv. V pubertě je to dokonce růstový požadavek – učit se navazovat vztahy, bavit se s kamarády a s opačným pohlavím. To jsme dětem sebrali, už nejméně půl roku to nemají.“

Dospělí se podle Šteffla obávají, že si toho děti z distanční výuky odnesou málo. „Mezery ve vzdělávání se buď doženou, anebo, což myslím, že je pravděpodobnější, se zjistí, že to nevadí a že se to dohánět nemusí. Ale psychické problémy dětí skutečně mohou být trvalé,“ varuje a upozorňuje: 

„To může škola také řešit, ale ne tím, že bude vyučovat chemii, biologii nebo fyziku. V našich školách je minimálně třikrát týdně takzvaný ranní kruh. Děti se v online výuce sejdou s učitelem a povídají si. Doma trpí tím, že nemají možnost si popovídat.“

Za nejdůležitější považuje stanovení priorit: „Vypadá to, že podle ministerstva školství i opozičních stran prioritou jsou maturity, přijímací zkoušky a mezery ve vzdělání. A spousta učitelů si myslí, že největší problém je vyzkoušet děti. To ale problém není,“ zdůrazňuje.

Celý článek a audio najdete zde:

https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/interview-plus-koronavirus-otevreni-skol-ondrej-stefl_2102091612_ada

Izolace