- Domů
- O čem se mluví
- Kvalita českého školství klesá
Kvalita českého školství klesá
Datum publikace: 08. 12. 2016
Periodikum:
e15.cz
Podle výzkumu OECD, který pravidelně sleduje v členských zemích této organizace gramotnost patnáctiletých dětí, dosáhla Česká republika podprůměrných výsledků. Pro někoho je to další důkaz, že kvalita českého školství se dlouhodobě snižuje.
Aby se toho děti v Česku naučily víc, musela by je škola víc těšit, rozdíly mezi jednotlivými školami by se měly zmenšit a učitelé by měli více používat takové metody, při kterých se žáci aktivně zapojují. Ukazují na to aktuální výsledky mezinárodních šetření u dětí školou povinných. Vzdělání, kterého se dětem dostává na českých školách, patří v konkurenci vyspělých zemí světa do té horší poloviny. V průzkumu OECD, který v členských zemích sleduje úroveň gramotnosti patnáctiletých dětí, dosáhli čeští žáci průměrného výsledku 487 bodů, což je pod průměrem zemí OECD. „Zjištění jak z hlediska mezinárodního kontextu, tak z pohledu uplynulých let ukazují, že se kvalita českého školství dlouhodobě snižuje,“ uvádí se v závěrech národní zprávy mezinárodního šetření PISA 2015.
Nejlépe si vedla mládež ze Singapuru, Hongkongu, Kanady, Finska a Irska – jejich průměrný výsledek přesáhl 520 bodů. Nejhorší výsledek vykázal Libanon a Kosovo s 347 body. Průzkum probíhá od roku 2000 každé tři roky. Loni se testování, jehož součástí jsou dotazníky pro žáky i učitele, zúčastnilo v Česku 7000 žáků ze 72 škol.
„Česká republika se řadí k zemím, kde výsledky žáků záleží na tom, do které školy žák chodí,“ uvádí studie PISA 2015. Svědčí to o tom, že tu nemají všichni žáci srovnatelné vzdělávací příležitosti. „V zemích, ve kterých je nejmenší míra selektivity školství, mají žáci vynikající výsledky. Efektivita takového vzdělávacího systému je větší,“ dodává ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal. Také podle Jany Strakové z Ústavu výzkumu a rozvoje vzdělávání Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy patří Česko dlouhodobě k zemím s největšími rozdíly ve složení a výsledcích žáků jednotlivých škol.
Celé znění článku najdete na: https://www.e15.cz/domaci/ceske-skolstvi-trpi-nerovnosti-vysledky-zaku-na-to-doplaceji-1326413.