Každé dítě by mělo dostat šanci

Datum publikace: 23. 02. 2017
Periodikum:
Veřejná správa
Učit šikovné, chytré a nadané děti, které mají perfektní zázemí, to umí každý. To je radost. Takové děti se učí samy a samy lační po vzdělávání. Opravdová kvalita učitele se projeví tam, kde dítě potřebuje individuální přístup. Tam se ukáže, jak je učitel schopen na potřeby žáka reagovat, říká Marie Gottfriedová, ředitelka základní školy v Trmicích.

Trmice leží na okraji Ústí nad Labem, dříve byly jednou z městských čtvrtí, od roku 1994 jsou samostatným městem. "Trmice se podařilo osamostatnit a jsme za to rádi," říká Marie Gottfriedová, "ze sousedních Předlic se mezitím stalo ghetto, kam byli vystěhováni nepřizpůsobiví lidé z Ústí, a podmínky, ve kterých tam žijí, jsou špatné. Byla obava, že něco podobného by se mohlo stát i v Trmicích, pokud by se neosamostatnily," dodává. Rozhovor s Marií Gottfriedovou přináší časopis Veřejná správa.

Paní ředitelko, je počet pedagogů i asistentů pedagogů ve vaší škole dostatečný k tomu, abyste mohli kvalitně zajistit výuku?

Z 35 pedagogických pracovníků je 25 učitelek a učitelů (v pedagogickém sboru je 10 mužů) a 10 asistentek a asistentů pedagoga. V rámci rozvojového programu Ministerstva školství měla škola svého speciálního pedagoga. Nyní v souladu s novelou školského zákona budeme nově řešit financování pozice speciálního pedagoga z jiných zdrojů. Podpůrných pedagogických specialistů, jako je školní psycholog, speciální pedagog a školní asistent, bude v souladu s novelou školského zákona přibývat a my se s nimi budeme učit pracovat. V naší škole vzděláváme v duchu inkluze už dvanáct let. K tomu samozřejmě potřebujete především kvalifikované a zkušené pedagogy a samozřejmě i speciální pedagogy, školní asistenty a další, ale společné vzdělávání se dá aplikovat i bez takové podpory. Myslím, že to nejdůležitější je především pedagogické myšlení učitelů, to, jak oni přistupují k žákům, jak na ně nahlížejí. V tomto ohledu je náš pedagogický sbor velmi erudovaný a otevřený. Vždy záleží také na tom, jak speciální pedagog bude fungovat. Znám i takový případ, kdy místo aby speciální pedagog pomáhal začleňování žáků s handicapy, posílal je do speciálních škol.

Jak byste charakterizovala společné vzdělávání?

To je taková činnost základní školy, která umožní vzdělávání každému dítěti. Jsem přesvědčena, že je zdravé, aby se děti v základní škole vyvíjely v přirozené vzdělávací skupině. I většina z nás dospělých zažila, že ve třídě bylo několik šikovných dětí, pak průměrní žáci i nějací "propadlíci". Dříve se nedělala psychologická diagnostika dětí, takže se o poruchách učení nemluvilo, ale to neznamená, že nebyly. Vzdělávání minimálně v rozsahu základní školy by podle mého názoru mělo odpovídat realitě života. Děti se v průběhu života budou potkávat s různými lidmi a je dobře, když se odlišnými lidmi naučí komunikovat a rozpoznávat, kde někdo potřebuje pomoci, anebo si sám umět říct o pomoc. Děti, které se setkávají s odlišností a různorodostí, tříbí si i mezi sebou sociální dovednosti. Rozvoj osobnosti dítěte na základní škole neznamená jen získat poznatky a naučit se látku, ale velmi důležitá je i schopnost komunikace a spolupráce s druhými. Umět se pohybovat mezi lidmi, najít si své místo je něco, co budou děti v životě velmi potřebovat. Jeden kolega z anglické školy správně říká, že škola má děti připravit na život, jenže my teď připravujeme děti v našich školách na život ve světě, kde se všechno strašně rychle mění, kde dnes vyvinutá technologie je už zítra zastaralá, kde vznikají nové profese, o kterých jsme neměli ani tušení.

Celé znění článku najdete v časopise Veřejná správa: https://www.mvcr.cz/clanek/verejna-sprava-947101.aspx

> další zprávy z médií