Domácí vzdělávání? Dětem chybí spolužáci, obávají se ředitelé

Datum publikace: 02. 02. 2017
Periodikum:
blanensky.denik.cz
Zájem o domácí vzdělávání postupně roste, ale ne vždy si rodiče uvědomují, že tato metoda má nejen přednosti, ale také svá úskalí.

Větší svoboda při učení i plánování volného času. Domácí vzdělávání přináší některé lepší možnosti dětem i rodičům. Pro své potomky jej proto preferují místo tradiční školní docházky čím dál častěji. Například na jižní Moravě se v současnosti doma vzdělává 103, před pěti lety jich bylo 31. Od loňského roku poslanci uzákonili také individuální vzdělávání na druhém stupni základní školy, které dříve ministerstvo školství jen pilotně testovalo. Přesto jsou k alternativnímu studiu někteří lidé skeptičtí.

Názor, že rodina nemůže poskytnout stejné vzdělání jako škola, zastává ředitel základní školy Purkyňova na Vyškovsku Luděk Höfer. „Máme spoustu pomůcek, důležitý je samozřejmě kolektiv. Pořádáme i množství přednášek o prevenci sociálně-patologických jevů, tedy třeba šikaně,“ podotkl.

K žádosti rodičů o domácí vzdělávání se vyjadřuje školské poradenské zařízení, kde psychologové či sociální pedagogové posuzují možné překážky studia. „Nehodí se třeba pro děti s narušeným vývojem, tedy pokud má oslabené nějaké rozumové nadání. Rodiče pak nemusí naplňovat jeho speciální potřeby,“ upřesnil ředitel pedagogicko-psychologické poradny v Brně Libor Mikulášek.

Upozornil rovněž na to, že dítěti by neměl chybět kontakt se spolužáky. „Pro každé dítě je vhodné naučit se komunikovat s okolím a pěstovat vztahy s vrstevníky. Pokud tuto možnost nemá, může to narušit jeho vývoj. Nicméně rozumní rodiče se podobnému riziku snaží vyhnout a školní kolektiv nahrazují třeba zájmovými kroužky,“ zmínil Mikulášek.

Celý článek najdete na: https://blanensky.denik.cz/z-regionu/domaci-vzdelavani-detem-chybi-spoluzaci-obavaji-se-reditele-20170131.html.