Děti a sladkosti? „Stopku“ nastavují rodiče, ale i škola

Datum publikace: 28. 06. 2017
Periodikum:
bydlet.cz
Sladkosti mají pro děti neodolatelné kouzlo. A v rozumné míře jim je můžeme občas dopřát. Hlavně bychom ale měli vybírat ty „správné“. Jinak se našim potomkům postaráme o nadváhu a vážné zdravotní problémy.

Sladká chuť je pro nás přirozeně přitažlivá, vždyť i mateřské mléko je nasládlé. Přesto to neznamená, že by našemu tělu prospívalo to obrovské množství cukru, které najdeme téměř ve všech potravinách. A o dětech to platí dvojnásob. Chuť na sladké obecně souvisí s nesprávným a nevyváženým stravováním, někdy i nedostatkem spánku a celkovou únavou. Sladký kolový nápoj nebo čokoládová tyčinka sice rychlou energii dodají, ale tady veškerá pozitiva končí. Zvýšený příjem cukru nejen vyvolává závislost, ale zároveň souvisí s mnoha onemocněními, které následně mohou vést k rozvoji cukrovky, nemocem srdce a oběhové soustavy nebo ledvin.

„Rodiče do značné míry pomáhají vytvářet stravovací návyky svých dětí. Měli by tedy dbát na to, aby jídlo bylo v rodině vždy radostnou událostí. I děti by měly mít možnost výběru a rodiče by to měli respektovat. Není dobré děti nutit k tomu, aby za každou cenu snědly vše, co mají na talíři. Určitě je důležité, aby rodina vždy jedla společně u stolu. Tak můžete být svým dětem vzorem. Pravidelně podávané jídlo, které se jí beze spěchu v příjemné atmosféře, je neméně důležité. A určitě nevyužívejte jídlo, zejména sladkosti, k řešení problémů,“ radí Tom Václavík, z projektu Skutečně zdravá škola.

Chuť na sladké zažene také kousek ovoce nebo ovocný salát, mléčný produkt nebo domácí nepečený dort. Předškolák by denně neměl přijmout více než 19 g přidaného cukru, tedy toho, který najdeme například v pečivu, nápojích, cukrovinkách, zmrzlinách nebo konzervovaném ovoci. Denní dávka cukru pro školáka do 10 let by neměla přesáhnout 24 g, tedy 6 kávových lžiček, staršího dítěte i dospělých pak 30 g, tedy 7 lžiček.

Na utváření stravovacích návyků má pochopitelně také škola. Školy by měly dětem umožnit získat představu o tom, odkud jídlo pochází a jak se pěstuje nebo vyrábí. Umožnit jim porozumět vztahům mezi jídlem, které jí, svým zdravím a světem, ve kterém žijí. Děti by si ze školy měly odnášet základy zdravých stravovacích návyků a důležité informace, díky kterým si v životědokážou vybrat zdravé a kvalitní potraviny.

Celé znění článku naleznete na: http://www.bydlet.cz/425734-deti-a-sladkosti-stopku-nastavuji-rodice-ale-i-skola/