Jak se dělá dobrá škola

Autor/ka
Rok vzniku:
2023
Jazyk dokumentu
Čeština
Druh dokumentu:
Videozáznam
Online dostupnost
Ano
Podrobnosti o dokumentu

Jak funguje škola, kde nejsou tradiční předměty ani pětačtyřicetiminutovky? Jiří Havelka provází sérií o tom, co čeká děti v současných školách.

1. díl: Škola jako cesta k samostatnosti (Montessori sekce základní školy Na Beránku v Praze patří mezi školy, které se nejvíce liší od toho, co zažila dnešní generace rodičů. Co se tu děti naučí a co umí navíc oproti běžné škole?)

2. díl: Škola, odkud je všechno daleko i blízko (Malotřídní školy, kam obvykle nechodí do dvou nebo tří tříd víc než padesát dětí, tvoří přes čtvrtinu všech základních škol v České republice. Může se malotřídka na vesnici vyrovnat kvalitou městské škole?)

3. díl: Škola pro rychlé i pomalé (Po 15 letech, kdy zastupitelé v Krnově zrušili „romskou“ segregovanou školu a její žáky přeřadili do ostatních škol ve městě, se dá konstatovat, že šlo jednoznačně o prospěšný krok.)

4. díl: Škola, která chutná (Každý, komu je patnáct, potřebuje zažít pocit, že něco umí a někomu na něm záleží. Na střední gastronomické škole ve Žďáru to dobře vědí.)

5. díl: Spravedlivě neznamená všem stejně (Trmice patří mezi města s velkou mírou exekucí a ve zdejší škole je víc než třetina dětí romských. Přesto tu nevznikla segregovaná škola a učitelé z celé republiky sem jezdí pro inspiraci.)

6. díl: Na gympl v pohorkách a s batohem (Proč má osmileté gymnázium Přírodní škola jen čtyři třídy? Protože víc než osmdesát lidí se nevejde okolo táborového ohně!)

7. díl: Škola pro všechny smysly (Jedna z největších waldorfských škol u nás stojí v Brně a zřizuje ji město. Na jednom místě tak získáte kompletní přehled o waldorfském vzdělávání od mateřské školy po lyceum.)

8. díl: Inovace, ne revoluce (Škola v Hradci Králové dlouho hledala, jak přitáhnout zájem rodičů. Dnes se o ní ví, že umí zacházet s inkluzivními i nadanými dětmi, a přibývá tu hodin, kde před žáky stojí dva učitelé najednou.)

9. díl: Jinému učení prospívá jiný dům (Jak má vlastně vypadat nově postavená škola? Má být jiná než ty, do kterých chodili dnešní rodiče? Měli by i architekti vzít na vědomí, že vyučování dnes vypadá jinak než před 20 či 50 lety?)

10. díl: Znovuzrození venkovské školy (Před patnácti lety zbylo v Louňovicích pod Blaníkem jen osm žáků. Dnes jejich počet znova překročil stovku. Co je třeba udělat, abyste přesvědčili rodiče, že je zbytečné vozit děti do školy ve městě?)

Zdroj dat
https://www.ceskatelevize.cz/porady/13743448133-jak-se-dela-dobra-skola/