Vytrvalost přijatá od rodičů. Ochotu poprat se s problémy se učí už roční děti

Datum publikace: 06. 10. 2017
Periodikum:
lidovky.cz
Nová psychologická studie dokazuje, že ochotu poprat se s problémy a vynaložit při jejich řešení zvýšené úsilí se učí už roční děti pozorováním svého okolí. Ahoj Billy, zdraví Julia Leonardová ročního chlapce a staví před něj krabici.

"Uvnitř něco je. Já to vyndám ven, co říkáš," pokračuje psycholožka. "Hmm, nejde to... To jsem zvědavá, jak to otevřu... Že by takhle... Taky ne... Anebo tak..." zápolí s uzávěrem. Po třiceti vteřinách soustředěného úsilí psycholožka krabici otevře, vyndá z ní plastovou žábu a ukáže ji Billymu. Za chvíli se před hochem popere s dalším úkolem. Snaží se sundat z karabiny pestrý přívěsek. Opět předstírá, že se jí to nedaří, ale nevzdává se a po půl minutě uspěje.


Nakonec Leonardová dá hochovi hrací skříňku. Předstírá, že se hračka uvádí do chodu stisknutím velkého nápadného knoflíku. Ten je ale nefunkční a hudba se ozve, jen když Julia Leonardová otočí skrytým vypínačem, jehož ovládání je pro jednoleté děti příliš komplikované. Nechá nehrající skříňku hošíkovi a odejde. Billy netuší, že v té chvíli začíná vlastní experiment psychologů z Massachusettského technologického institutu. Chlapec by rád slyšel hudbu ze skříňky. Opakovaně mačká nápadný knoflík a zkouší hračku uvést do chodu. Motivace mu nechybí. Vždyť před chvílí viděl, že se námaha vyplácí.

Snadný úkol nevychovává

Některým dětem předvedla Julia Leonardová a její kolegyně Yuna Leeová a Laura Schultzová správné řešení. Během třiceti sekund hned třikrát po sobě bez nejmenších problémů vyndaly plastovou žábu z uzavřené krabice a stejně tak dětem ukázaly, jak snadno se dá sejmout přívěsek z karabiny. Také těmto dětem daly k dispozici hrací skříňku se skrytým vypínačem a také u nich sledovaly, s jakým úsilím se budou snažit pustit hudbu.

Ukázalo se, že děti, které viděly jen bezproblémové řešení úloh a nebyly svědky vytrvalého zápolení s problémy, vzdávaly snahu o spuštění hrací skříňky po polovičním počtu pokusů. "Děti se naučí, že se námaha vyplácí, a pak jsou ochotné vyvinout větší úsilí než obvykle," shrnuje Julia Leonardová výsledky studie publikované ve vědeckém časopise Science.

Celé znění článku najdete na: https://relax.lidovky.cz/vytrvalost-prijata-od-rodicu-d2d-/veda.aspx?c=A170927_155329_ln_veda_ape

další zprávy z médií