- Domů
- O čem se mluví
- Věduna Bubleová: O pěstounské péči
Věduna Bubleová: O pěstounské péči
Datum publikace: 11. 10. 2017
Periodikum:
Xantypa
Nejen o tom, proč je u nás zavádění pěstounské péče na přechodnou dobu stále složité, hovoří v rozhovoru PhDr. Věduna Bubleová, socioložka, předsedkyně Asociace Dítě a Rodina a ředitelka Střediska náhradní rodinné péče.
Paní ředitelko, téměř ve všech zemích Evropské unie je umísťování dětí do ústavní péče v kojeneckém věku nepřípustné. Jak je možné, že u nás je praxe stále opačná?
Je to bohužel pravda, která je o to smutnější, že v minulosti jsme byli zemí s nesmírně propracovaným systémem péče o děti, které nemohou z nejrůznějších důvodů vyrůstat ve své vlastní rodině. Důvodů, proč se u nás transformace stále nedaří, je jistě více. Vývoj v ostatních zemích šel kupředu a respektoval významné vědecké poznatky o negativních důsledcích ústavní péče na člověka. Bohužel v České republice, zemi celosvětově uznávaných vědců, jako byli např. prof. Zdeněk Matějček, prof. Zdeněk Langmeier a jiní, kteří přinesli teorii psychické deprivace mezi prvními, se odborná společnost dosud nedokázala domluvit.
Co se tedy změnilo, když už jsme tu měli zavedený a fungující systém?
Všechny formy péče o ohrožené děti, v nichž převažovaly adopce a pěstounská péče v různých podobách, se u nás rozvíjely už za první republiky. Těžiště sociální práce tehdy spočívalo v terénu, byla vytvořena síť mnoha různých institucí veřejnoprávní, polooficiální i soukromé povahy. Po druhé světové válce byla veškerá péče o děti zestátněna a v padesátých letech se dokonce úplně zrušila pěstounská péče. Ze zkonfiskovaných zámků a vil na okrajích měst a obcí vznikly podle vzoru Sovětského svazu dětské domovy, do kterých putovalo mimo jiné přes pět tisíc dětí, které do té doby žily v pěstounských rodinách. Tento systém potlačoval individualitu každého dítěte, ignoroval jeho potřeby a zájmy a do velké míry ho izoloval od okolního světa. Na lepší časy se zablýsklo ve druhé polovině šedesátých let. Tehdy se především pediatrům, psychologům a právníkům začalo dařit upozorňovat na nevhodnost tohoto systému, byl založen první dětský domov rodinného typu v Kašperských Horách dr. Kučerou a první SOS dětská vesnička prof. Jiřím Dunovským a dalšími. V té době začaly vznikat také odborné studie, z nichž vyplynulo, jak negativní vliv na dětskou psychiku má dlouhodobý pobyt v ústavním zařízení. Po roce 1968 byly ale všechny snahy o zásadní změnu zastaveny na dalších dvacet let, během nichž i nadále probíhal výzkum, jehož výsledky jsou alarmující. Bohužel, ani po více než čtvrtině století od sametové revoluce se nepodařilo najít dostatečnou politickou vůli k tomu, abychom sladili současný nekoordinovaný, roztříštěný a nespolupracující systém péče o ohrožené děti.
Jaké výsledky přinesly výzkumy, o nichž se zmiňujete?
Jednalo se především o dlouhodobý výzkum pod vedením pana prof. Matějčka, u kterého jsem měla tu čest být. Sledoval ohrožené děti, které vyrůstaly v různých typech zařízení. Potvrdilo se, že u dětí v ústavních zařízeních se velmi často projevuje tzv. psychická deprivace. K ní dochází, pokud po delší dobu nejsou uspokojovány základní psychické potřeby. Výzkum ukázal, že skupina dětí z dětských domovů měla např. nejnižší dosažené vzdělání, nízkou úroveň životní spokojenosti, perspektivy, zaměstnání a profesního uplatnění, děti měly vážné problémy v partnerských, mezilidských a rodinných vztazích. Prokázalo se, že následky psychické deprivace spojené s pobytem dětí v dětských domovech přetrvávají až do dospělosti. Současně se potvrdilo, že existují zásadní faktory, které ovlivňují charakter a rozsah pozdějších problémů. Je to především věk dětí, ve kterém byly do ústavu přijaty, doba strávená v ústavu a zejména neexistence jedné osoby, s níž by v nejranějším věku mohly děti navázat hluboký a bezpečný vztah. V současné době se již nehovoří tolik o psychické deprivaci, ale zejména o významu tzv. attachmentové vazby, což je právě navázání onoho hlubokého bezpečného vztahu s jednou osobou.
Proč je navázání hlubokého vztahu s jednou osobou pro dítě tak důležité?
Dítě na svět přichází s vrozenou potřebou bezpečí, jistoty a lásky, které může naplnit pouze vztah s jednou osobou. První nejdůležitější osobou v jeho životě obvykle bývá matka. Pokud naplňuje všechny potřeby svého malého dítěte, je milující, citlivá a její chování je očekávatelné a pro dítě čitelné, pak se v jeho mozku ukládá informace, že vztahy jsou bezpečné a dobré. A s takovým pocitem pak bude dítě růst, učit se a objevovat zákonitosti fungování světa. Nedostává-li se však dítěti v raném dětství pocitu bezpečí, nejsou-li naplňovány jeho základní psychické potřeby nebo nemá-li tu jednu svoji stabilní osobu, které může zcela věřit, s velkou pravděpodobností nebude ke světu v pozdějším věku přistupovat jako k bezpečnému místu a mohou se pak projevit některé obtíže, jak to ukázal zmíněný výzkum. Naše dlouhodobá zkušenost z praxe péče o ohrožené děti ukazuje, že pouze rodinné prostředí dokáže léčit předchozí traumata a bolest ze ztráty, z opuštění a samoty. Proto nám jde především o to, aby se každé dítě, které nemůže vyrůstat ve své rodině, dostalo co nejdříve do rodiny náhradní, ať již osvojitelské či pěstounské.
Celý rozhovor již bohužel není dostupný.
Související články na portálu Šance Dětem:
