Vědecky potvrzeno: Předčítání dětem rozvíjí jejich mozek, lépe chápou

Datum publikace: 04. 05. 2015
Periodikum:
lidovky.cz
Čtení malým dětem v předškolním věku usnadňuje mluvení.

Vědci prokázali, že taková četba ovlivňuje dětský mozek, kde se stimulují oblasti účastnící se na kontrole chápavosti a fantazie. Mezi dětmi, jimž rodiče čtou, a dětmi, kterým četba chybí, pak existují rozdíly.

Rodiče velmi často začínají číst dětem, ještě když jsou velmi malé, v naději, že jim to usnadní mluvení a že tak získají zálibu v četbě. To nyní potvrdili i vědci, píše italský deník Corriere della Sera.

Studie lékařského centra při dětské nemocnici v Cincinnati ve Spojených státech pod vedením Johna Huttona s pomocí magnetické rezonance ukázala, že četba dětem ve fázi jejich vývoje, jenž předchází mateřské škole, má zjevně významný dopad na to, jak mozek dítěte zpracovává příběhy a jaký postoj zaujímá k četbě.

Usnadněná řeč i četba

Hutton a jeho tým zkoumali 19 dětí ve věku od tří do pěti let, z nichž 37 procent pocházelo z rodin s nízkými příjmy. Na základě dotazníků pak vědci zjišťovali, jak je každé dítě doma stimulováno čtením. Děti pak byly vyšetřeny pomocí funkční magnetické rezonance, kdy se měřila aktivita jejich mozku, zatímco ve sluchátkách naslouchaly četbě příběhů odpovídajících jejich věku.

 

Celé znění zprávy najdete na https://relax.lidovky.cz/corriere-della-sera-predcitani-detem-stimuluje-mozek-p06-/veda.aspx?c=A150501_210432_ln_veda_sho.

> další zprávy z médií

Související článek na portálu Šance Dětem: