Účet za distanční výuku: Děti ztratily tři měsíce, ukazuje studie

Datum publikace: 05. 10. 2021
Periodikum:
seznamzpravy.cz
Páťáci z 88 škol absolvovali těsně před jejich uzavřením v březnu 2020 test z matematiky a češtiny. Úplně stejný dostal i následující ročník o rok později. Z výsledků vyplývá, že distanční výuka děti stála tři měsíce vzdělávání.

Jaké jsou skutečné dopady distanční výuky na vzdělání žáků? V Nizozemsku během ní udělaly děti podle dostupných studií jen malý nebo téměř žádný progres. Ve Spojených státech se zhoršily za loňský školní rok asi o osm až 12 percentilových bodů v matematice a o tři až pět v angličtině. V Česku jsme se dosud spoléhali jen na odhady, nová studie PAQ Research a Kalibro ale ukazuje, že žáci kvůli distanční výuce zaostali zhruba o tři měsíce. „Není to úplná tragédie. Z některých zahraničních studií totiž vychází, že při distanční výuce došlo k úplnému propadu. Řekl bych, že je to tak středně optimistické zjištění,“ odhaduje spoluautor studie a zakladatel výzkumné organizace PAQ Research Daniel Prokop.

Například výsledky nizozemských studií ale odráží dopady jen z jara 2020. To znamená z doby, kdy distanční výuka byla novinkou a učitelé s žáky si ji po celé Evropě teprve osvojovali. Manko tak kvůli tomu mohly děti snáze nabrat. V loňském školním roce už oproti nečekanému jaru navazovaly školy na předchozí zkušenost, a mohly tak zorganizovat výuku efektivněji. Je ale třeba rovněž poznamenat, že Česko mělo zcela nebo částečně uzavřené školy téměř nejdéle z Evropy (hůř na tom byly jen slovinské a severomakedonské děti). Oproti zmiňovanému Nizozemsku o 15 týdnů déle.

Celý článek najdete zde: https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ucet-za-distancni-vyuku-deti-ztratily-tri-mesice-ukazuje-studie-176359

Dívka se učí přes počítač