- Domů
- O čem se mluví
- Téma: Fyzické tresty? Smysl příliš nemají
Téma: Fyzické tresty? Smysl příliš nemají
Datum publikace: 31. 05. 2016
Periodikum:
denik.cz
Univerzální návod na potrestání dítěte neexistuje. Na tom se shoduje většina odborníků, která se profesně touto problematikou zabývá. Trestání dítěte je pochopitelně součástí výchovy. Jeho fyzická forma je však často tvrdě odsuzována, v mnoha evropských zemích dokonce zakazována.
Také psycholožka Eva Březinová z Vrchlabí potvrzuje, že dlouhodobý efekt fyzické tresty nepřináší. "Z pohledu dítěte to často určitě není ideální varianta. Může jim takový trest přijít nefér. Roste v nich vzdor, který se projeví i v jiných oblastech, třeba na výsledcích ve škole a podobně,"přináší pohled na věc terapeutka z Centra psychologické podpory. "Co je však důležité si uvědomit, je fakt, že fyzické tresty mohou velmi narušovat vzájemnou důvěru mezi dítětem a rodiči. Trestání fyzickou formou rozhodně není ideální," doplňuje Eva Březinová.
Narušení vzájemné důvěry
Psycholožka: "Fyzické tresty narušují důvěru mezi rodiči a dětmi"Podle názoru odborníků je fyzické násilí pouze krátkodobou záležitostí. "Jsou situace, kterým děti nemusí porozumět. Pak jsou zmatené a nechápou. Přestanou svoji činnost sice vykonávat, ale protože nevědí, proč by vlastně měly, má jejich trest jen okamžitý efekt. Dlouhodobě to vzájemný vztah může spíše narušovat,"myslí si psycholožka Eva Březinová z vrchlabského Centra psychologické podpory.
Trest má být motivační
S širokou škálou trestů od těch fyzických až po psychické týrání se setkávají také pracovníci Pedagogicko-psychologických poraden. "Každý trest by měl být zároveň motivační, neměl by dítě zdeptat, ale přimět ho zamyslet se nad svým chováním,"říká například Jiří Knoll. "U mladších dětí je potřeba nastavit hranice a dbát na jejich dodržování. Větší děti by se měly na tvorbě pravidel a trestů společně s rodiči podílet," dodal.
Celé znění článku najdete na: https://krkonossky.denik.cz/zpravy_region/tema-fyzicke-tresty-smysl-prilis-nemaji-20160530.html.