- Domů
- O čem se mluví
- Školka učí malé autisty komunikovat gesty, problémové chování mizí
Školka učí malé autisty komunikovat gesty, problémové chování mizí
Datum publikace: 01. 05. 2017
Periodikum:
iDNES.cz
Přiblížit se světu dětí s autismem a pomoci jim pochopit svět náš. Takový cíl si dala chrudimská mateřská škola Strojařů. Tým pod vedením speciální pedagožky Petry Filipiové od ledna 2016 využívá při práci s dětmi techniky vycházející z principů Aplikované behaviorální analýzy (ABA).
Chrudimská mateřská škola Strojařů zaměřuje v jedné ze svých tříd svoji péči na děti s autismem, snaží se využít v republice dosud málo používaný, avšak efektivní přístup vycházející z aplikované behaviorální analýzy. Informace přináší portál iDNES.cz.
Ruch podobný jako v jiných třídách
Část areálu školky, která se nachází na chrudimském sídlišti Na Rozhledně, je výjimečná. Ve speciální třídě Motýlci je sice ruch podobný tomu jako v ostatních, přesto jiný. Dětská řeč tu totiž příliš slyšet není.
"Jsme jediná předškolní třída v kraji pro děti s poruchami autistického spektra. Tyto děti mají většinou velké problémy v oblasti komunikace. Proto, ačkoli je ve třídě ruch, dětská slova zde uslyšíte zatím pouze ojediněle," říká ředitelka školy Lada Kalinová.
Pokud by se náhodný návštěvník do třídy dostal, viděl by na první pohled spokojené a šťastné děti, které si hrají. Našel by v několika místnostech stejné či podobné hračky jako v ostatních třídách. Učitelky a asistentky nešetří úsměvy.
Dětí učí komunikovat
Až na druhý pohled by si začal všímat rozdílů. První by byl zřejmě ten, že děti si hrají, ale ne spolu, každé s učitelkou nebo samo. Druhý rozdíl tvoří počet dospělých, kteří se starají o děti. V chrudimské školce se o sedm dětí starají dvě učitelky a dvě asistentky.
Tým pod vedením speciální pedagožky Petry Filipiové od ledna 2016 využívá při práci s dětmi techniky vycházející z principů Aplikované behaviorální analýzy (ABA). Zjednodušeně řečeno se snaží děti naučit komunikovat a tím dosáhnout toho, že se pozmění také jejich chování.
"Žádné z našich dětí není zatím schopné používat mluvené slovo. Je obtížné si představit, že nemůžeme požádat o své potřeby, věci, které chceme, nebo vyzvat kamaráda ke hře. Frustrace, kterou dítě prožívá, se pak nutně projeví v jeho problémovém chování. Proto se vždy hledá pro dítě náhradní komunikační systém," říká Filipiová.
Celé znění článku najdete na: http://pardubice.idnes.cz/autiste-novy-pristup-ve-skolce-v-chrudimi-fiu-/pardubice-zpravy.aspx?c=A170428_2322081_pardubice-zpravy_jah
Související články a videodokument na portálu Šance Dětem: