Školáci bez pětek? Učit lze i jinak

Datum publikace: 29. 11. 2016
Periodikum:
Hradecký deník
Markoušovice – V markoušovickém komunitním centru funguje alternativní škola. V čem se liší od běžné základky? Škola je bez známek a učitel si nehraje na pedanta. Ale hlavně děti mezi sebou nesoutěží a jsou naopak vedeny k tomu, aby uplatňovaly vlastní jedinečnost.

Alternativní výuka není pro, především mladé, rodiče už dávno tabu. I na Trutnovsku lze najít jedinečné společenství lidí, kteří provozují školu s alternativním přídomkem. Informuje o tom Hradecký deník.

Vzdělávací centrum Mraveniště Markoušovice sdružuje první stupeň základní školy, skupinu pro děti od 3 do 7 let, ale i maminky s jednoročními dětmi. A plánuje další rozšíření aktivit. Samotná škola je v provozu druhým rokem, letos je premiérově zapsaná v ministerském rejstříku. Vystupuje jako jiná cesta k běžnému vzdělávání. Ve Velkých Svatoňovicích souzní s klasickou základkou.

Rozdílné pohnutky, společný cíl

Původně osmičlenná skupina lidí se společným nápadem se už dávno rozrostla. Mravenečků, jak si děti ze školy i školky říkají, přibývá. "Každý z nás měl jinou motivaci pro to, abychom se do projektu pustili. Delší dobu jsem pracovala a studovala v zahraničí, hlídala děti v rodinách a zažívala, jak se děti do školy těší. A to nejen v první třídě. Viděla jsem, že je škola baví, že ji spoluvytvářejí. Výuka tam probíhala prostě jinak – více projektů, větší zapojení rodin, více respektu," řekla Veronika Kubjátová, která pomáhá vést dětskou skupinu.

Děti nemusí dostávat pětky

Také ředitelka markoušovické školy přitom vychází z vlastní životní zkušenosti. Spíše však negativní. "Učila jsem na druhém stupni. Denně jsem se utvrzovala v tom, že hodnocení známkami a srovnávání dětí je kontraproduktivní. Nejvíce to bylo znatelné u dětí, které moc neprospívaly. Takové každý neúspěch jen utvrdil v tom, že škola je k ničemu. Cesta k nim vedla skrze to, že dostaly prostor vyniknout v něčem, v čem jsou jedinečné. A to mi dávalo smysl," popsala Naďa Kalousková.

"V projektu, kde bude škola fungovat jinak, jsem se rozhodla realizovat poté, co do školy nastoupil můj syn. Viděla jsem, jak je kvůli neustálému porovnávání s dětmi, které toho stihly více, stresovaný," objasnila ředitelka školy a nabídla tím první velký rozdíl oproti běžné základní škole.

Celé znění článku najdete na: https://krkonossky.denik.cz/zpravy_region/skolaci-bez-petek-ucit-lze-i-jinak-20161105.html.

> další zprávy z médií