Pro nevidomé je prý přínosnější speciální školství

Datum publikace: 19. 01. 2015
Periodikum:
ceskenoviny.cz
V případě nevidomých dětí lze o účelnosti inkluzivního vzdělávání pochybovat, v případě tohoto handicapu jsou děti vycházející ze speciálních škol konkurenceschopnější.

V tiskovém prohlášení to uvedl Rudolf Volejník, viceprezident Sjednocené organizace nevidomých a slabozrakých, která má téměř 10.000 členů. Připojil se tak k řadě odborníků reagující na výroky prezidenta Miloše Zemana o rizicích integrování handicapovaných dětí do běžných škol.

Volejník upozornil, že právě u nevidomých dětí se ukazuje, že Zemanovy názory mohou mít racionální jádro. Vznáší se podle něj otazník nad tím, zda je pro nevidomé děti na základních a středních školách přínosná integrace s osobním asistentem. "Dítě zpravidla samo nečte, poslouchá jen mluvení počítače a taky velmi málo píše. Výsledkem je funkční negramotnost, snadno doložitelná žalostnými výstupy psaného projevu dospělých nevidomých, kteří prošli inkluzivním vzděláváním," uvedl. I kamarádské vztahy se zdravými vrstevníky se podle názoru této organizace nevidomým lépe navazují při mimoškolní činnosti.

Větší přínos mohou mít pro žáky s tímto druhem postižení speciální školy s kvalitním vybavením a maximálně desetičlennými třídami, kde působí učitelé kvalifikovaní pro práci s postiženými dětmi. "Děti jsou nuceny číst a psát, protože učitelé jejich písmu rozumějí. Když děti ze školy vyjdou, jsou konkurenceschopnější než děti z inkluze," tvrdí Volejník.

Celé znění článku již bohužel není dostupné.

> další zprávy z médií