Pětina dětí má odklad. Pozdější nástup do školy by se měl týkat dvou procent ročníku, tvrdí odborníci

Datum publikace: 11. 10. 2016
Periodikum:
lidovky.cz
V minulém školním roce mělo odklad skoro 20 % dětí, které měly jít do první třídy. Podle odborníků by toto číslo mělo být ale mnohem nižší.

Pozdější nástup do základní školy by měl být podle odborníků z Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy výjimečný a měl by se týkat maximálně dvou procent dětí ročníku. Uvedli to v publikaci „Spravedlivý start!, jejíž závěry na konferenci o předškolním vzdělávání prezentoval David Greger.

Počty odkladů v posledních letech mírně klesají. Ještě ve školním roce 2005/2006 nastupovala do první třídy v sedmi letech čtvrtina dětí. Další snižování četnosti odkladů je součástí vládní strategie rozvoje vzdělávání. Odborníci by ho rádi viděli jako naprosto výjimečné opatření. Za zásadní považují změnu přístupu ZŠ. Škola by měla být připravena na dítě, nikoliv dítě na školu jako dosud.

Greger upozornil, že ve Francii a v některých dalších evropských zemích odklad není povolen. V ČR je rozšíření odkladů vysoké i v porovnání se zeměmi, kde tato možnost existuje. Například na Slovensku mělo ve školním roce 2013/14 odklad asi osm procent dětí.

Celé znění najdete na: https://www.lidovky.cz/petina-deti-ma-odklad-pozdejsi-nastup-do-skoly-by-se-mel-tykat-dvou-procent-rocniku-tvrdi-odbornic-iap-/zpravy-domov.aspx?c=A161010_143742_ln_domov_mpr