Nejste spokojení s léčbou? A víte, co v takovém případu dělat?

Datum publikace: 03. 03. 2017
Periodikum:
Zdraví
V České republice máme nepochybně kvalitní zdravotní péči, ale občas se každý z nás setká ve zdravotnických zařízeních s jednáním, které není na místě nebo může dokonce poškodit pacienta. Je proto dobré vědět, že jako pacienti máme řadu práv, jak se domoci svých práv a sjednat nápravu.

Volbou, kterou byste měli začít, je ve většině případů stížnost k poskytovateli zdravotních služeb, tj. k zaměstnavateli lékaře, na něhož si stěžujete. „Stížnost podávejte vždy písemně. Popište v ní skutkový stav, uveďte, v čem spatřujete neetické nebo neodborné jednání lékařů, jaké jsou jeho následky a co po poskytovateli požadujete - např. nápravná opatření, omluvu apod. Ke stížnosti přiložte veškeré dokumenty, které dokazují vaše tvrzení a mohly by mít nějaký význam (kopie zdravotnické dokumentace, fotografie, záznamy komunikace apod.),“ radí Mgr. Ilona Hlaváčová, LL. M., právní poradkyně Kanceláře ombudsmana pro zdraví. Většina nemocnic má pro tyto případy připraveny i formuláře. V případě potřeby můžete také využít vzor, který je ke stažení na webu www.ombudsmanprozdravi.cz. Stížnost musí poskytovatel vyřídit do 30 dnů.

Jestliže jste byli nespokojení s tím, jak vám odpověděl poskytovatel, můžete situaci zkusit řešit u správního orgánu, který mu vydal k poskytování zdravotních služeb oprávnění. Zpravidla je jím např. krajský úřad, v jehož správním obvodu je zdravotnické zařízení, nebo třeba Magistrát hlavního města Prahy. Jestliže máte pochybnosti o odborném postupu lékaře či jste přesvědčení, že jednal neeticky, můžete se obrátit na profesní lékařské organizace, jako jsou Česká lékařská komora či Česká stomatologická komora. A to i souběžně s předchozími možnostmi. Stížnost podáváte písemně k příslušnému okresnímu sdružení komory, nejpozději však jeden rok poté, co k provinění lékaře došlo.

Někdy může být prospěšné podat stížnost i vaší zdravotní pojišťovně, a to i přesto, že zákon o zdravotních službách tuto možnost vysloveně neupravuje. Podmínkou samozřejmě je, že s ní má příslušný poskytovatel uzavřenu smlouvu. Prostřednictvím svého revizního lékaře pak pojišťovna prověří odůvodněnost léčebného procesu se zvláštním zřetelem na jeho průběh a předepisování léků a zdravotních služeb, prověří, zda poskytnutá péče odpovídá péči vyúčtované zdravotní pojišťovně, zda byly vyúčtovány pouze potřebné výkony a služby a druh poskytnuté zdravotní péče odpovídá zdravotnímu stavu pacienta. Na zdravotní pojišťovnu se můžete také obrátit v situaci, kdy lékař či jiný pracovník odmítl provést zdravotní výkon, který spadá do hrazené péče.

Pokud selžou všechna předešlá řešení, je tu pochopitelně možnost obrátit se na soud. V takovém případě lze podat občanskoprávní žalobu. Někdy může být pochybení konkrétního zdravotníka nebo zdravotnických pracovníků natolik závažné, že by se mohlo jednat o trestný čin a ak je možné podat trestní oznámení Policii ČR nebo státnímu zastupitelství.

V případě, kdy váháte, jak postupovat, se můžete obrátit na poradenské a informační služby Kanceláře ombudsmana pro zdraví, které jsou konzultace poskytovány zdarma.

Celý článek již bohužel není dostupný.

> další zprávy z médií

Související články na portálu Šance Dětem

Ilustrativní justice