Na rodině hodně záleží, říká vedoucí pedagogicko – psychologické poradny

Datum publikace: 27. 08. 2012
Periodikum:
denik.cz
Se začátkem školního roku budou dělat své první krůčky ve škole i letošní prvňáčci. Pro některé nemusí být příchod do školy jednoduchý.

O prvních, ale i pozdějších školních úskalích a výchově obecně jsme si povídali s Drahomírou Jansovou, vedoucí  Pedagogicko-psychologické poradny Olomouckého kraje v Šumperku, psycholožkou s více než třicetiletou praxí.

Máte na začátku školního roku více klientů než normálně?
Stává se, že děti nejsou na školu připravené. Mají problémy s adaptací, zvládáním nové společnosti a školního režimu. Během září potom rodiče s těmito dětmi přicházejí a řešíme vyšetření školní zralosti. Zpětně jim je potom v případě školní nezralosti umožněn takzvaný dodatečný odklad a vrátí se ještě na rok do mateřské školy.

Jakým způsobem se rozhoduje o odkladech?
Máme standardizované testy, kterými děti vyšetříme a po dohodě s rodiči potom řešíme nejvhodnější postup.

Řešíte i opačné problémy, když dítě naopak umí více než ostatní a ve škole se nudí?
Ano. Někdy se stane, že do školy nastoupí mimořádně nadaný jedinec a už umí číst i psát. Řešíme to například individuálním studijním plánem a individuálním přístupem. Ve spolupráci se školou se v některých předmětech může přistoupit i k učivu určenému pro druháky, aby se dítě vzdělávalo podle svých schopností.

Takových je ale méně, že?
Samozřejmě. Daleko více je průměrných dětí a dětí s různými školními obtížemi.

S čím mají děti největší problém při prvním nástupu do školy?
Většinou mají někteří prvňáci opožděnější vývoj řeči a špatně vyslovují. Chlapečci mají také často špatné návyky při držení tužky a neradi kreslí. Tím pádem mají také méně šikovné ruce na psaní. Převažují však problémy s řečí.

Celé znění rozhovoru najdete na: https://www.denik.cz/olomoucky-kraj/na-rodine-hodne-zalezi-rika-vedouci-pedagogicko-psychologicke-poradny-20120822-q.html.

> další zprávy z médií