Mezi alternativními směry ve vzdělávání se objevují nové trendy

Datum publikace: 27. 07. 2017
Periodikum:
ceskenoviny.cz
Mezi alternativními směry ve vzdělávání v posledních letech k již klasickým Montessori a Waldorfským školám přibyly například takzvané svobodné školy nebo školy, které prosazují intuitivní pedagogiku.

Iniciativa k zakládání alternativních tříd a škol dnes vychází hlavně od rodičů, kteří jsou nespokojeni s podobou běžné výuky. Kvalita těchto škol je různá. ČTK to řekl ředitel Institutu pro podporu inovativního vzdělávání Pavel Kraemer.

"Více než polovina nově zakládaných škol není jasně vyhraněná nějakým z klasických tradičních směrů jako je Waldorf nebo Montessori. Zakladatelé těchto škol říkají, že si z každého něco vezmou a zároveň to chtějí dělat podle svých představ. Tento trend je úplně jiný než po revoluci. Tehdy to bylo spíš tak: podívejme se na Západ, co tam dobře funguje, co je to nejlepší a zkopírujme to," uvedl Kraemer.

Montessori, jehož mezinárodní kongres ve čtvrtek začne v Praze, a Waldorf jsou dva nejrozšířenější alternativní směry výuky v ČR i na světě. Oba jsou staré více než sto let. V ČR se v 90. letech objevil nejdříve směr Waldorfský, a to na několika státních školách. Montessori se začal prosazovat o několik let později, nejprve také v rámci státních škol. Na začátku tisíciletí se možnost vzniku alternativ na státních školách ztížila, a začalo se proto zakládat více soukromých škol.

V současnosti je Montessori škol nejvíce ze všech alternativních škol. Zaregistrováno je jich víc než 50 a zhruba 100 školek. Montessori má jedno gymnázium. Waldorfských škol je méně, ale fungují mezi nimi i čtyři lycea.

Celé znění článku již bohužel není dostupné.

> další zprávy z médií

Děti u žebřin