- Domů
- O čem se mluví
- Kvůli tabletům společnost hloupne a dětské mozky se nevyvíjejí, tvrdí psychiatr
Kvůli tabletům společnost hloupne a dětské mozky se nevyvíjejí, tvrdí psychiatr
Datum publikace: 02. 12. 2016
Periodikum:
lidovky.cz
Digitální technologie nemají naprosto žádný pozitivní vliv na výuku, jen spoustu vedlejších účinků. Říká to německý psychiatr Manfred Spitzer, který se v roce 2012 pokusil svou knihou Digitální demence upozornit veřejnost, především rodiče, na nebezpečí spojená s digitálními technologiemi.
Při příležitosti překladu druhé knihy Kybernemoc! do češtiny navštívil německý psychiatr Manfred Spitzer Prahu. Rozhovor s ním přináší portál lidovky.cz.
LN: Víte, z jakého jazyka pochází slovo robot?
To opravdu nevím. Co třeba ruština?
LN: Jste v domovině robotů. Poprvé bylo toto slovo použito ve hře Karla Čapka RUR, který v ní líčí apokalypsu– roboti nahrazují v práci člověka, což proměňuje světový ekonomický systém. Roboti nakonec povstanou a lidstvo zničí.
To vysvětluje, proč byly obě moje knihy o digitální demenci tak rychle přeloženy do češtiny. Zájem Čechů o mé knihy mi nebyl příliš jasný. Možná proto, že v Česku je na co navázat.
LN: S Prahou je rovněž spjata legenda o golemovi. S nadsázkou lze říct, že jsme v centru, z něhož se zrodil strach z ovládnutí člověka jeho výtvorem. Ve svých knihách rovněž varujete před duchovní zkázou. Souhlasíte, nebo je to nadsazené?
To vůbec není nadsazené. Technologie nás proměňují. To je fakt. Nemůžu poslouchat řeči o tom, že technologie jsou neutrální a že záleží jen na nás, jak s nimi naložíme. Tak to prostě není – technologie zasahují do našeho těla a tím mění naše myšlení, naši vůli i naše jednání, nemluvě o tom, že jsou spojené s ekonomickou mocí.
LN: Ve svých knihách se často zaměřujete na schopnost učení, upozorňujete na rizika, s nimiž je spojené používání digitálních technologií při výuce...
To není pravda, na rizika se úplně nezaměřuji. Často se mě lidé ptají, jak zabránit vedlejším účinkům digitálních technologií používaných ve třídách. Odpovídám, že mi ani tolik nejde o vedlejší účinky. Problém je hlubší, digitální technologie nemají žádný, naprosto žádný pozitivní vliv na výuku, jen spoustu vedlejších účinků. Kdyby takový lék pustili lékaři na trh, všichni by si klepali na čelo: žádný účinek, ale zničující vedlejší účinky. Jenže právě tak fungují digitální technologie ve třídách.
Celý rozhovor čtěte na: https://www.lidovky.cz/internet-je-nebezpecny-jako-azbest-dtw-/lide.aspx?c=A161128_174222_ln_kultura_ELE