Každé desáté dítě vůbec nechodí ven

Datum publikace: 28. 04. 2017
Periodikum:
berounsky.denik.cz
Současným dětem chybí pohyb venku. Američtí psychologové dokonce spočítali, že ho mají méně, než vězni v nápravných zařízeních. U nás není situace o mnoho lepší – asi desetina z českých dětí nepobývá venku ani hodinu denně.

Podle reprezentativního průzkumu každé druhé české dítě tráví v současnosti venku méně než hodinu denně. Každé desáté ven nechodí prakticky vůbec. V tomto smyslu jsou ohroženým druhem děti venku v přírodě. Hodně se změnil jejich životní styl a způsob trávení volného času. Děti se nemohou odlepit od moderních médií. Rodiče se z různých důvodů bojí pustit je samotné hrát si a běhat po okolí, a tak je nechávají doma nebo je nanejvýš vozí po kroužcích.

„Pobyt a svobodná hra dětí venku v přírodě má pro ně velké množství přínosů, které byly dříve tak samozřejmé, že jsme si je ani pořádně neuvědomovali. Hra a učení venku v přírodě podporují fyzické a duševní zdraví dětí, napomáhají jejich plnému kognitivnímu, emočnímu a sociálnímu rozvoji, zvyšují jejich spokojenost i vzdělávací výsledky. To vše je dnes výzkumně podložené. Jakkoli zábavné a promyšlené programy v médiích ani organizované kroužky to prostě nemohou nahradit,“ říká Petr Daniš, ředitel vzdělávacího centra Tereza a autor publikace Děti venku v přírodě: ohrožený druh?

„Předpokládáme, že venkovní výuka pomůže i s motivací žáků ke konkrétním předmětům. Venku, nejen v přírodě, stačí i ulice ve městě, je zrovna pro matematiku s fyzikou spousta příležitostí k praktickým úlohám od počítání šišek, průměru kmene až po zjišťování výšky stromu podle úhlu pozorování a podobně,“ říká Jan Froněk, metodik a vedoucí programu Les ve škole, vzdělávacího centra Tereza.

Celé znění článku naleznete na: https://berounsky.denik.cz/zpravy_region/kazde-desate-dite-vubec-nechodi-ven-20170419.html.