Jako malý Sheldon. S mimořádně nadanými dětmi si často školy neví rady, rodiče je raději učí doma

Datum publikace: 10. 12. 2025
Periodikum:
heroine.cz
České školství už dvacet let prosazuje inkluzi, tedy společné vzdělávání dětí různých schopností, včetně dětí s postižením. Ani po dvou desetiletích ale neplatí, že svoje místo v běžné škole najde každý. Zjišťují to mimo jiné i rodiny dětí, které „trpí“ vysokou inteligencí. Několik stovek nadaných a mimořádně nadaných dětí se tak vzdělává doma. Co jim to přináší, a kde si tyto děti vůbec hledají kamarády?

Mirka Misáková vystudovala informatiku a pracuje jako lektorka. Když měl její dnes dvanáctiletý syn nastoupit do školy, obešla jich několik, včetně alternativních. V žádné nenašla podmínky vhodné pro dítě, které už v předškolním věku četlo a psalo česky i anglicky a k tomu počítalo na úrovni mnohem starších dětí. Její dvanáctiletý syn se tedy vzdělává doma, pomocí online platformy Recess.gg, kde píše, programuje a učí se zcela autonomně, bez dohledu rodičů. Na americké platformě Outschool se vzdělává i sedmiletý syn Alžběty Eli Axmannové. „Vybrali jsme si čtení, psaní, matematiku, společenské vědy, sociální dovednosti, to jsou v USA povinné předměty. Doma čteme a děláme českou matematiku, abychom byli připraveni na portfoliové přezkoušení v české škole,“ vypočítává matka. Rodina se snažila chlapce zapojit do vzdělávání v mateřské škole, nicméně neuspěli – a chlapec dnes odmítá zůstat v jakékoliv instituci bez rodičů.

Celý článek najdete zde: https://www.heroine.cz/spolecnost/snazili-se-najit-vhodnou-skolu-ale-nakonec-se-uci-doma-deti-s-mimoradnym-nadanim-proste-nezapadaji

Dítě skládá Rubikovu kostku