I ve škole můžete s dětmi vyzkoušet jógu

Datum publikace: 16. 11. 2017
Periodikum:
Týdeník Školství
Daniela Križeková je cvičitelkou jógy a pilates. Vystudovala FTVS, obor tělesné výchovy pro zdravotně postižené děti. V současnosti vede kurzy v Praze v Horních Počernicích. Zeptali jsme se jí, proč nabízet dětem právě jógu.

Jóga rozvíjí jedince komplexně, a to bez rozdílu. Ke každému přistupuje s ohledem na jeho fyzickou a psychickou zdatnost. Je nesoutěživá. Vybalancovává narůstající tlak, kterému jsou děti ve škole vystavovány. Cviků v józe je nepřeberné množství, mají různou obtížnost a dynamiku, takže si každý najde něco, co přirozeně umí. Učitel díky tomu může nechat předvádět pozici toho, komu to jde. Když to naopak někomu nejde, dají se využít speciální pomůcky nebo se pracuje ve dvojicích.

Jógu pro děti uvedla do Česka Hanka Luhanová, která založila Českou asociaci dětské jógy. Nyní dělá akreditované kurzy pro učitele a trenéry. Je to velmi dobrý start, pak už si může každý hledat vlastní cestu.

- Jak vypadá jóga pro malé školáky?

V mateřských školách je to vyloženě hra. Dítě je na precizně provedený pohyb motoricky zralé kolem pěti šesti let, a to nemluvím o schopnosti udržet pozornost. Od základní školy může i jóga být trochu více jógou. Jako lektorka musím vnímat jakýkoli neklid či únavu dětí. Rozhodně nedoporučuji dlouhé výdrže. Je fajn zařazovat hry a krátké říkanky. Například u pozice kočky říkám básničku o kočce, která honí myšku. Děti po básničce přejdou ze statické pozice k běhání, kdy jedno dítě, kočka, honí ostatní myšky.

Vhodná jsou i párová cvičení. Z hodin tělocviku známe třeba klasické protahování v sedu. Jóga nabízí mnoho dalších pozic. U školních dětí lze takto cvičit psa s hlavou dolů, kdy má jedno dítě nohy na křížové kosti toho druhého. Kočka se ve školách cvičí často proto, aby se podpořila pružnost páteře. Pokračovat můžeme rovnovážnými pozicemi. Rovnováha je pro děti náročná a důležitá pro rozvoj koordinace a stability. Doporučila bych pozici stromu, kdy si pokrčenou nohu opírají o vnitřní stehno, a pozici orla, kdy si zamotávají ruce a nohy. Při výdrži jim vyprávím příběh, který k dané pozici patří. Kluci mají rádi bojovníky. Mohou se cvičit samostatně nebo proti sobě, jako by byli nepřátelé. Rozvíjejí sílu, zpevňují dolní končetiny a zvyšují mobilitu kyčlí. Jsou i mírně balanční.

Celý článek k přečtení na: https://www.tydenik-skolstvi.cz/

další zprávy z médií

Chlapec na louce