Chcete mít bystré děti? Předčítejte jim!

Datum publikace: 29. 06. 2017
Periodikum:
prazsky.denik.cz
Čtou české děti, nebo je knihy nezajímají? Průzkumy ukazují, že to s nimi není tak zlé, jak by se snad na první pohled mohlo zdát, ale řada rodičů tuto stránku rozvoje osobnosti svých potomků podceňuje. Přitom čtení není jenom zábava, ale v mnoha ohledech rozvíjí dětský mozek.

Nedávný průzkum Národní knihovny ČR ukázal, že čtení knih je pro 47 procent českých dětí zábavnou volnočasovou činností, ale 18 procent ze vzorku ji považuje za nudnou. Existují výrazné genderové rozdíly – 59 procent dívek čtení považuje za zábavné, u chlapců je to jen 37 procent. Význam četby pro vzdělání si uvědomuje 35 procent dětí. Třetina dětí čte knihu každý den, ale třetina ani jednu knihu za měsíc. Hlavním důvodem pro nečtenářství je silná konkurence jiných aktivit – film, televize, internet, Facebook a počítačové hry.

Vztah k četbě výrazně ovlivňuje včasné získání dovednosti číst plynně a bez námahy. Mimo jiné i proto má zásadní význam rodina a škola. Čtenářství rodičů ovlivňuje čtenářství dětí – z dětí rodičů, kteří hodně čtou, se častěji stávají silní čtenáři a také pravidelní návštěvníci knihoven. Zpravidla čtou více děti rodičů s vysokoškolským vzděláním. Důležitým momentem pro rozvoj dětského čtenářství je předčítání rodičů v době, kdy jsou děti malé. Dvanácti procentům dětí přitom rodiče nikdy nepředčítali.

Děti nejčastěji čtou povinnou školní četbu (51 procent), dále to, co doporučí kamarádi (50 procent) a rodiče (43 procent). Téměř čtvrtina dětí hraje denně elektronické hry (55 minut), chlapci téměř třikrát častěji než dívky. Z hlediska věku kulminuje hraní elektronických her ve věkové kategorii 11–12 let (denně 29 procent dětí). Téměř dvě pětiny dětí denně surfují na internetu (55 minut) a více než čtvrtina je denně na Facebooku (38 minut).Frekvence četby knih s rostoucím věkem mírně klesá, děti čtou sice méně často, ale déle (42 minut denně).

Děti je potřeba ve čtení podporovat. Čas, který rodiče věnují svým dětem tím, že jim předčítají, vysvětlují význam užívaných slov, nechávají je vybrat žánr, významně zvyšují jejich šance na uplatnění v zaměstnání i úspěch v soukromém životě

Co čtení dětem přináší

  • Čtení má zvláštní schopnost připravovat dětský mozek na další vzdělávání. Pokud v předškolním věku dítěti pravidelně čtete, lépe zvládá v pozdějším věku všechny činnosti, které jsou spojené se vzděláváním. Obecně platí pravidlo, že děti, kterým je předčítáno, mají mnohem vyšší slovní zásobu a výrazně lepší vyjadřovací schopnosti než vrstevníci, kterým předčítáno nebylo. Děti, kterým rodiče čtou, se dokážou lépe orientovat v matematice a mají lepší logické myšlení.
  • Žádné dítě se nenarodí s uměním vnímat vědomosti z textu. Čtení tento fakt mění; dítě čtením rozvíjí svou vlastní fantazii, naučí se skládat slova a obrázky dohromady. Je například vhodné, aby rodiče při předčítání měnili hlasy podle postav, aby dítě mělo možnost být vtaženo do samotného děje.
  • Čtení zlepšuje komunikaci, takže čím dříve začnete svému dítěti číst, tím dříve se naučí vaše dítě dobře argumentovat a pokládat správné otázky.
  • Jestliže je dítě už od útlého věku schopné vnímat literární příběhy a veškeré jejich dějové zvraty a všechny prvky, které s sebou tyto příběhy přinášejí, dokáže se lépe orientovat v životních situacích.
  • Pro děti je typické, že se dokážou soustředit na jednu věc. Když jim tedy čtete, je zcela přirozené, že tomu věnují plnou pozornost. Díky tomu tak trénujete mozek dítěte k disciplíně.

Celé znění článku naleznete v tištěné verzi dnešního Pražského, Libereckého a Plzeňského deníku.